annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

iCloud backup via cellular / telefoon netwerk ipv Wifi

Topic gestart op: 15-12-23 12h56

Antwoorden: 2 antwoorden

Chimel12
Aspirant verkenner

iCloud backup via cellular / telefoon netwerk ipv Wifi

OPGELOST

Er is een bug in de iPhone waardoor de backup van je toestel naar de iCloud gaat via Cellular (netwerk) ondanks het feit dat die optie staat afgevinkt.

Hierdoor werd op een 10 tal minuten 30GB geüpload via mijn mobiel data pakket, en werd was mijn verbruik in een mum van tijd op, heb bericht ontvangen dat mijn max. verbruik was overschreden en moest betalen, en 7min. later dat ook hier het maximum was bereikt en €60.50 moet betalen, en ben afgesloten.


Al deze berichtjes had ik te laat gezien, omdat alles zo snel ging.

Op het discussie forum is er melding van een bug: https://discussions.apple.com/thread/255245598 

Ik heb zelf Apple Belgium (0800 80 404) gecontacteerd maar die konden niets doen zeiden ze, Eén compensatie konden ze niet geven en Orange verwittigen wilden ze ook niet doen.

Ook heb ik de mensen van Orange gecontacteerd en zei wisten te vertellen dat ze het pas konden bekijken bij de facturatie die pas binnen enkele weken is, en dan mogelijk wel een remboursering kunnen doen. Heb een dossier nummer gekregen voor tegen dan.

Ondertussen heb’k voor de rest vd maand wel een duurder abonnement moeten nemen om terug wat data volume te hebben, wat nog een extra kost is.

 

IMG_6509.jpeg

IMG_6511.jpeg

IMG_6506.jpeg

Labels (2)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Pletse
Gewaardeerde genezer

@Chimel12 ,

Bedankt om dit te delen! Even m'n kennissen gewaarschuwd met Iphones!
Een tip die ik kan meegeven; je kan je mobiel verbruik buiten bundel laten blokkeren. Dit zorgt ervoor dat je dus geen factuur van €60 krijgt voorgeschoteld en geblokkeerd wordt.

Hoe doe je dit? Je kan dit helaas niet zelf via de klantenzone maar je moet hiervoor bellen naar de klantendienst (nr 5000 of 5432 voor zelfstandigen). Vraag de medewerker aan de lijn om "National Data Control" op blokkeren te zetten. Opgelet, dit is enkel geldig om het Belgisch netwerk. Wil je jezelf ook beschermen, laat dan "Travel Data Control" op €0 zetten. Dit kun je wel via de app/klantenzone. Dit zorgt ervoor dat je voor €0 (met mobiele data) buiten bundel kunt gaan in het buitenland.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

2 ANTWOORDEN 2
Pletse
Gewaardeerde genezer

@Chimel12 ,

Bedankt om dit te delen! Even m'n kennissen gewaarschuwd met Iphones!
Een tip die ik kan meegeven; je kan je mobiel verbruik buiten bundel laten blokkeren. Dit zorgt ervoor dat je dus geen factuur van €60 krijgt voorgeschoteld en geblokkeerd wordt.

Hoe doe je dit? Je kan dit helaas niet zelf via de klantenzone maar je moet hiervoor bellen naar de klantendienst (nr 5000 of 5432 voor zelfstandigen). Vraag de medewerker aan de lijn om "National Data Control" op blokkeren te zetten. Opgelet, dit is enkel geldig om het Belgisch netwerk. Wil je jezelf ook beschermen, laat dan "Travel Data Control" op €0 zetten. Dit kun je wel via de app/klantenzone. Dit zorgt ervoor dat je voor €0 (met mobiele data) buiten bundel kunt gaan in het buitenland.

Chimel12
Aspirant verkenner

Bedankt voor de tip!

Dat lijkt me idd het veiligste want met mijn huidige abonnement en situatie kwam ik amper in de buurt van mijn limiet.

Wel staat verderop in die Apple discussion een mogelijke oplossing/oorzaak:

Settings-> App Store and turned off Automatic Downloads and turned App Downloads to Always Ask.”

Daar zou wel mogelijk enig oorzakelijk verband kunnen zijn door de manier waarop de backup gebeurd richting iCloud waarbij je zelf kan aanvinken welke Apps/data te kopiëren, en hier is mogelijk een overlap of ondermijning qua settings.

IMG_6523.jpeg

IMG_6524.jpeg

Edit: Nog ter aanvulling het ging om oorspronkelijk over deze optie die afgevinkt stond:

IMG_6525.jpeg

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen