annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Ben ik gehackt? Zo bescherm je je online accounts!

Topic gestart op: 24-08-21 11h48

Antwoorden: 1 antwoord

Totem
Grote Wijze
Grote Wijze

Ben ik gehackt? Zo bescherm je je online accounts!

Ugh Allemaal !

Hackers zijn digitale dieven. Ze kraken websites, computers, emails en sociale media-accounts. Maar hoe kan je weten of je gehackt bent? En wat moet je zeker doen na zo’n digitale inbraak? Hier zijn enkele eenvoudige tips!

Totem_0-1629797260257.jpeg

 

Ga niet meteen panikeren! Net zoals je je huis of auto beschermt tegen inbraken, geraak je al ver met een stevige portie gezond verstand. En zelfs wanneer het fout loopt, ben je met enkele snelle stappen de hackers toch nog te snel af!

Hoe kan je weten of je gehackt bent?

Goede vraag! Hackers gaan vaak subtiel te werk. Daarom raden we je aan om 1 keer per maand je (al dan niet) gehackte wachtwoorden te controleren. Dat kan eenvoudig via deze gratis websites:

  • Have I Been Pwned? Geef je e-mailadressen of telefoonnummer in om te zien of ze publiek gemaakt werden in een datalek. 
  • Ben ik erbij? Gebruik deze website specifiek voor je Facebook-account. In de laatste datalek werden gegevens gelekt van meer dan 500 miljoen gebruikers – waaronder ook 3 miljoen Belgen.
  • DeHashed. Deze website laat je weten of je e-mail, social media-accounts, telefoonnummer en zelfs adres publiekelijk beschikbaar zijn (en dus ingekeken kunnen worden door anderen zonder dat jij dat wil).
  • Sucuri. Hoe veilig is de website die jij bezoekt? Sucuri zoekt het uit voor jou. Plak de link in de zoekbalk en Sucuri doet de rest!

Help, ik ben gehackt!

Hoewel er geen reden tot paniek is, raden we je aan om enkele eenvoudige stappen te ondernemen. Vergelijk het met een klassieke inbraak in je huis: dan zou je toch ook een nieuw slot op de deur steken?

1. Breng vrienden en familie op de hoogte.

“Omg, ben jij dat op deze foto?” Veel hackers misbruiken jouw account om andere accounts te hacken. Ze sturen bijvoorbeeld een misleidende boodschap naar zoveel mogelijk contacten. Omdat het bericht zogezegd van jou komt, klikken ze zonder nadenken op de bijhorende link – en het kwaad is geschied.

Breng dus zo snel mogelijk je vrienden, familie en collega’s op de hoogte! Zo vermijd je onaangename verrassingen.

2. Betaal nooit losgeld om je account terug te krijgen!

Maar echt NOOIT. Eisen de digitale dieven losgeld om je account weer terug te geven? Pech voor hen! Zodra scammers en hackers merken dat je toegeeft aan deze eis, zullen ze blijven terugkeren.

3. Scan je computer met een anti virus-programma.

Als je gehackt bent, loop je het risico dat er malware geïnstalleerd werd op jouw computer. Eenvoudiger gezegd: zelfs als je een nieuw slot op je virtuele deur steekt, blijft de deur zelf wagenwijd openstaan en kunnen cyberdieven nog altijd aan je persoonlijke gegevens. 

Een eenvoudige virusscan detecteert meteen alle mogelijke dreigingen!

4. Verander je wachtwoord en voeg tweestapsverificatie toe.

Tot slot is het altijd een goed idee om je wachtwoorden te veranderen. Als je account tweestapsverificatie (2FA) aanbiedt, raden we je zeker aan om dat toe te passen! Hiermee laat je een code sturen naar een extra apparaat wanneer er iemand probeert in te loggen.

Facebook gehackt! Wat nu?

Krijg je plots een mailtje van Facebook dat iemand probeert in te loggen vanop een vreemde locatie? Laat die alarmbellen maar rinkelen! 

1. Verander zo snel mogelijk je wachtwoord.

Klik op ‘Wachtwoord veranderen’ en ‘Account beveiligen’ om jezelf te beschermen. Doe dit meteen: hoe langer de virtuele poort openstaat, hoe groter de kans dat de hackers controle krijgen over jouw account.

2. Kan je niet meer in je account?

Dan bestaat de kans dat hackers je wachtwoord al veranderd hebben. 

  • Ga naar de inlogpagina en klik op “Wachtwoord Vergeten”. 
  • Voeg nu het emailadres of telefoonnummer in dat je gebruikt voor je account en klik op “Doorgaan”. 
  • Facebook stelt voor om in te loggen via een unieke code die je per mail of sms ontvangt.
  • Vervolgens kan je een nieuw wachtwoord kiezen. Klik op "Doorgaan" en je kan er weer tegenaan!

Wat te doen als je Instagram gehackt is?

Vakantiefoto’s, uitstapjes met vrienden, je favoriete restaurantjes, … Instagram bevat voor velen onder ons een kostbare schat aan herinneringen. Die wil je niet delen met hackers! Maar wat doe je als iemand aan de haal probeert te gaan met die schat? 

1. Verander meteen je wachtwoord.

Krijg je een rare mail over iemand die probeert in te loggen aan de andere kant van de wereld? Tijd om je wachtwoord te veranderen!

  • Log in op je Instagram-account en klik op de 3 streepjes bovenaan. 
  • Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Veiligheid’ > ‘Wachtwoord’.
  • Geef eerst je huidige paswoord in om te bevestigen dat jij de eigenaar bent van het account.
  • Kies nu een nieuw wachtwoord en geef het nog een keer in om te bevestigen.

2. Help, ik kan niet meer in mijn account!

Ook dan valt je account nog te redden. Ga naar de inlogpagina en klik op ‘Wachtwoord vergeten’ en volg de stappen. Instagram stuur je een unieke link waarmee je weer controle krijgt over jouw account.

Ai, mijn Google is gehackt …

Gmail, Google Drive, Google Agenda … je Google-account is vaak het kloppende hart van je online administratie. Een gehackt account kan dus voor heel wat stress zorgen! Zo neem je je account terug:

1. Verander je wachtwoord zo snel mogelijk.

Zodra er een nieuw toestel probeert in te loggen op je Google-account, ontvang je een mailtje. Twijfel je of dat klopt? Verander dan meteen je wachtwoord! 

  • Klik op je foto en ga naar ‘Je Google-account beheren’.
  • Klik op ‘Veiligheid’ > ‘Wachtwoord’.
  • Kies een nieuw wachtwoord.

Maar hoe kies ik een sterk wachtwoord?

2. En wat als je niet meer in je Google-account kan?

Ga naar de inlogpagina en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Geef het laatste wachtwoord in dat je je nog herinnert. Google stuurt je nu een verificatiecode per mail of sms. 

Lukken geen van beide opties? Je kan ook je mailadres achterlaten zodat Google jou zelf kan contacteren om je account te herstellen.

 

Aarzel niet als je andere stips !

Moge de stamgeest je vergezellen !

Totem

Labels (1)
1 ANTWOORD 1
froddo
Ervaren verkenner

Hackers zijn echt een plaag tegenwoordig

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen