Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 20-03-24 10h34
Antwoorden: 7 antwoorden
Colleage,
Op 15 Dec aangesloten bij Orange, na installatie van nieuwe router, onmiddellijk alle toestellen perfecte verbinding, behalve mijn omvormer van mijn zonnepannelen, SMA SunnyBoy (5000TL van 2016). Ik heb deze al een fixed IP gegegeven, ik heb geprobeerd om bepaalde poorten 'manueel' te openen (op aanraden van een SMA hulp), maar nog steeds zijn ze niet online verbonden met de servers van SMA.
De omvormer is via een kabel verbonden, het toestel erkent te verbinding, op mijn router zie ik ook de verbonden omvormer.
Ik zie geen reden waarom mijn firewall deze onder genoemde webadressen zou blokkeren (me niet geheel duidelijk hoe ik dat uitlezen).
Iemand nog ervaring mee of nog tips om eens te proberen?
Dank,
Robin.
Bericht van SMA hulp:
Het toestel communiceert via willekeurig gekozen UDP poorten (1024 - 65536 moeten openstaan) met Sunny Portal. Bij particuliere routers staan enkele poorten open maar veel poorten zijn standaard gesloten.
Het zou kunnen dat de omvormer een van die gesloten poorten had gekozen en dat er daarom tijdelijk geen communicatie mogelijk is.
Als er ondanks de geactiveerde poorten geen verbinding tot stand wordt gebracht, controleert u of de volgende URL's zijn geblokkeerd:
• 'proxy.ied.sma.de'
• 'registrar.ied.sma.de'
• 'stun.ied.sma.de'
• 'ied.sma.de'
Met de verkoper, tussenpersoon en op hun hulp-forum, maar geen reactie anders dan de intiële (zie mijn eerste bericht).
Ik zal eens kijken of ik via sociale media SMA rechtstreeks kan bereiken.
Dank!
Ik heb nagenoeg alles geprobeerd. Ik kan moeilijk begrijpen waarom het bij mijn vorige installatie (waar ik ook tweemaal van router wisselde) automatisch werkte en nu ineens bij Orange niet. Wat kan het grote verschil zijn tussen die nieuwe router van Orange en deze van VOO?
Ik heb de SMA omvormer een static IP gegeven. Ik heb de poorten (UDP) geopend in de gevraagde range (zie eerste boodschap, rode tekst). Ik heb zelfs de omvormer (op basis van static IP) eens in de DMZ gezet.
Nog andere ideeën?
Hey Robin, heb je al via social media contact opgenomen? Of met de leverancier van de omvormer van je zonnepanelen?