annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Trage modem

Topic gestart op: 24-02-24 12h51

Antwoorden: 4 antwoorden

Sybrenlol
Aspirant verkenner

Trage modem

Hallo,

Net overgestapt van telenet naar orange.

Nu merk ik dat als mijn pc opstart, de modem nog 40 seconden nodig heeft om mij door te verbinden met het internet. Dit is ook het geval als ik bvb de ethernet kabel uit en terug in steek, en dit is ook het geval bij mijn tv of ieder ander apparaat die verbonden is met een ethernetkabel (wifi verbindt wel direct).

Bij telenet had ik dit niet, en had ik meteen internet bij opstarten van een apparaat. 

Dit vind ik redelijk storend omdat alle apps die opstarten met mijn pc initieel geen verbinden kunnen maken.

Is dit standaard bij een orange modem?

danku

Labels (1)
0 pluimen
4 ANTWOORDEN 4
Gregory
Wijze
Wijze

Nog gezien hier Modem fiber orange optention adresse IP lente - Tribe 

  • spreekt van 20 sec
  • blijkbaar gaat het rapper als de wifi van de modem uitgeschakeld is

Persoonlijk heb ik dit niet - heb ook een Livebox Cable  

Bij mij staat de wifi uit - gebruik aparte apparatuur voor Meshes die bekabeld aangesloten zijn

Indien van toepassing - denk het niet - staan er 2 giga switches tussen de modem en mijn PC

Verder start ik mijn computer op, daarna een paar VM die ook hun tijd vragen om op te starten.  Zie geen vertraging als die er al zou zijn.  Alles opstarten kost tijd

Kunt eens zien 

  • evt de wifi eens uitschakelen om te zien of dit rapper gaat
  • TV en TV box zullen niet zo belangrijk zijn, zijn altijd verbonden, zelfs in slaapstand
  • evt de PC op wifi zetten.  Op de 5 GHz band - is toch wifi 6.
    • als ik mijn PC met mijn mesh via wifi verbind heb ik een verbinding van 1200 Mbps

Enig probleem is de PC als je niet te veel geduld hebt

Sybrenlol
Aspirant verkenner

Heb inderdaad eens getest met wifi uit te zetten.

En ja, dan verbindt ethernet vrijwel direct, maar dan heb ik het probleem dak geen wifi meer heb, dus niet echt een oplossing. Modem is trouwens CGA437AORB, wss die livebox warover jij het had.

dus ik neem aan dat dit gewoon de modem is en niet op te lossen valt?  heb geen wifi op desktop dus dat is geen oplossing.

Wifi signaal is trouwens zwakker dan mijn telenet modem van 7 jaar oud. Maar ja, orange is goedkoper en dan zal dat vooral modem zijn waarop ze op besparen denk ik dan.

in ieder geval bedankt voor je antwoord ❤️

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Wat je misschien nog kunt doen is de DHCP range op de modem/router zetten op 192.168.0.100 >> 192.168.0.254  Voldoende ruimte voor apparaten

En op je PC een static IP configureren met vb 192.168.0.10

Ik doe dit voor mijn NAS drives 192.168.0.10 en 192.168.0.11  

Wat de wifi betreft.  Het maximaal zend vermogen is wettelijk vast gelegd

Een verschillende SSID geven aan de 2.4 en de 5 GHz band

2.4 GHz gaat verder en is trager. 5 GHz is rapper en gaat minder ver.  Kun je zien welke band het best gaat voor de verschillende apparaten afhankelijk van de afstand en de muren ertussen.  Ook voor de 2.4 GHz band best kanaal 1, 6 of 11 vastzetten.  Zien welk de buren niet gebruiken

Denk niet dat er op de modem bespaard is.  Is een goede modem.  Heeft zelfs een 2.5 Gbps poort. Ziet er mij niet goedkoop uit

Ben in 2019 ook overgeschakeld van Telenet naar Orange.  Betaalde toen 92 EUR zonder gsm.  Vaste lijn laten vallen en gsm in de plaats. Nu, meer dan 4 jaar verder, betaal ik 82 EUR (Internet/TV/mobiel)

 

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

En moest dat van de static ip voor de PC niet helpen 

Orange modem in bridge zetten en een eigen router plaatsen, die de DHCP doet

Ik heb deze - ook met wifi 6 - maar is best als die met de kabel verbonden zijn (bij mij als access point, niet in bridge, maar is mogelijk )

Asus ZenWiFi AX Mini XD4 Review: A Complete AiMesh System | Dong Knows Tech

En een tweede unit in de living eventueel 

Best de prijzen vergelijken op amazon.com.be amazon.fr en amazon.nl

En een goedkope switch voor waar de TV staat TP-link desktop-switch LS1005G | Action.com

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen