annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wifi Model & Mesh point

Topic gestart op: 28-03-23 20h14

Antwoorden: 12 antwoorden

RubenD
Rekruut scout

Wifi Model & Mesh point

OPGELOST

Net overgestapt van Telenet naar Orange

Bij telenet hadden we een modem op het gelijkvloers en een wifi extender (van telenet) op het eerste verdiep. Verbonden door een ethernetkabel.

Bij gsm gebruik onder selecteerde hij automatisch de modem beneden, zodra je boven was ging hij automatisch naar de extender. 

 

Nu bij orange hetzelfde gedaan. Beneden modem staan en boven een “meshpoint” met ethernet aangesloten.

Nu blijft de gsm echter maar 1 wifi punt selecteren en gaat niet automatisch over naar de meest optimale. (Boven maar 1 streepje omdat hij verbonden blijft aan de modem beneden) 

Is hier ook een oplossing voor zoals bij telenet? Waar het maar 1 netwerk is en niet 2 verschillende namen onder “netwerken”

 

alvast bedankt

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Pletse
Gewaardeerde genezer

Hey @RubenD ,

Als ik het goed begrijp heb je maar 1 mesh module in je woning en de standaard modem?
Je kan de wifi naam van de mesh module aanpassen naar dezelfde wifinaam van de standaard modem. Zo zullen de toestellen automatisch switchen van het éne punt naar het andere punt.

Surf naar http://OrangeMeshWiFi.local met een computer, volg de stappen om de eerste maal in te loggen. Klik daarna op "wifi administratie" en verander daar de wifi naam van de mesh module naar dezelfde naam als je standaard modem en ook naar hetzelfde paswoord.
Opgelet: naam en wachtwoord zijn hoofdletter gevoelig.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
12 ANTWOORDEN 12
Cdt24801
Wijze
Wijze

@RubenD 

Wat versta jij onder een "meshpoint?

Wanneer je over een mesh systeem praat, dan heb je minstens drie satellieten (waarvan één als router kan/mag functioneren) nodig. Zoniet is het geen mesh. Een "mesh" is een spinnenweb. Geen draadje.

Wanneer jij boven één toestel hebt (via ethernet verbonden met de router) dat WiFi uitstraalt dan heb je een AP, een Access Point.

Dat zijn twee verschillende toestellen !!

Het is niet zeker, maar het zou dus best kunnen dat jij boven een toestel hebt dat eigenlijk bedoeld is om in een mesh te zitten (maar het dus niet is) en geen echt AP.

En tussen haakjes, het SSID van een WIFi punt heeft totaal geen belang voor het al dan niet vanzelf overgaan naar een andere bron. Een SSID is gewoon een naam om aan de mens te laten zien wie je bent. Heeft functioneel verder geen enkele functie. Wanneer jij dus in uw foon beide SSID met bijbehorend paswoord (dat verschillend mag zijn) hebt opgeslagen maakt dat geen enkel verschil met tweemaal hetzelfde SSID met hetzelfde paswoord.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Pletse
Gewaardeerde genezer


@Cdt24801  schreef:

@RubenD 

Wat versta jij onder een "meshpoint?

Hij zal waarschijnlijk 1 toestel uit een mesh "set" ontvangen hebben van de technieker ter vervanging van zijn AP-point van Telenet. Ze doen dit soms (gratis) als de klant dit nodig  heeft om een minimale dekking van wifi te hebben

Wanneer je over een mesh systeem praat, dan heb je minstens drie satellieten (waarvan één als router kan/mag functioneren) nodig. Zoniet is het geen mesh. Een "mesh" is een spinnenweb. Geen draadje.

Mesh systemen kunnen ook bekabeld worden aangesloten. (wired backhaul)

Wanneer jij boven één toestel hebt (via ethernet verbonden met de router) dat WiFi uitstraalt dan heb je een AP, een Access Point.

Dat zijn twee verschillende toestellen !!

Het is niet zeker, maar het zou dus best kunnen dat jij boven een toestel hebt dat eigenlijk bedoeld is om in een mesh te zitten (maar het dus niet is) en geen echt AP.

De "mesh wifi" toestellen van Orange kunnen gerust dienen als een basis access point maar is natuurlijk echt basis basis... Buiten de wifi naam (SSID) veranderen en paswoord zul je niet veel kunnen instellen hierop.

En tussen haakjes, het SSID van een WIFi punt heeft totaal geen belang voor het al dan niet vanzelf overgaan naar een andere bron. Een SSID is gewoon een naam om aan de mens te laten zien wie je bent. Heeft functioneel verder geen enkele functie. Wanneer jij dus in uw foon beide SSID met bijbehorend paswoord (dat verschillend mag zijn) hebt opgeslagen maakt dat geen enkel verschil met tweemaal hetzelfde SSID met hetzelfde paswoord.

Hier moet ik je corrigeren. Wanneer je 2 verschillende access points hebt met dezelfde SSID en paswoord dan zal je GSM aan wifiroaming doen. (niet te verwarren met GSM roaming). Wanneer je 2 verschillende SSID's hebt, dan zal je toestel geconnecteerd blijven met de wifi tot de verbinding verbroken wordt door te weinig bereik. Dan pas zal je toestel omschakelen naar een ander beschikbaar netwerk. Soms zal je toestel dit automatisch doen, soms moet je het ander netwerk handmatig selecteren, hangt van je toestel af.
Wanneer je aan wifiroaming doet; zoals in ziekenhuizen/openbare gebouwen met publieke wifi, dan zal je toestel automatisch van de éne access point naar de andere hoppen zonder verbinding te verbreken.
Zie uitleg: Wat is wifi roaming (ENG) 


 

Cdt24801
Wijze
Wijze

@Pletse en @Gregory 

We kunnen er oeverloos over blijven discuteren, maar ik blijf bij wat ik schreef. Wat er in die link van u (Pletse) uitgelegd wordt is het principe van mesh. Hij (de auteur) noemt dat WiFi roaming. Mij goed.

Ik heb thuis vijf (drie 2,4 en twee 5 GHz) WiFi netwerken, allemaal eigen SSID en paswoord. Omdat ik de ervaring heb dat met hetzelfde SSID en pwd mijn foon nooit switched en ik het toch altijd manueel moet doen. Mijn vorige foon deed dat ook niet. En wanneer ze allemaal dezelfde naam en pwd hebben, begin maar te zoeken.

En dat de mesh satellieten nu onderling via WiFi of kabel communiceren doet niet terzake. Het voornaamste is dat ze met elkaar geconnecteerd zijn en met elkaar babbelen. En dat kan alleen maar goed werken wanneer elke station er minstens twee andere kan "zien". Is dat niet zo heb je geen mesh. Er is dan namelijk geen redundantie voor de te volgen weg. En dat is nu juist de grondslag van mesh, samen met het feit dat alle mesh componenten (basis station en satellieten) permanent met elkaar communiceren.

Ik heb thuis dus ook geen mesh. Het zijn AP's. Ondanks dat die in elkaars bereik zitten heb ik dus geen mesh. Die toestellen hebben daar de nodige hardware/firmware niet voor en communiceren niet onderling.

Nu, zoals in het begin gezegd: we kunnen hier over blijven palaveren. Ik ga dat niet doen, ieder moet maar voor zich uitmaken wat hij/zij gaat doen en hoe dat gaat gebeuren. En ieder gelooft wat hij wil geloven.

Ik wil natuurlijk steeds mensen die een vraag of een probleem hebben te woord staan. Daarvoor ben ik hier.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Milanbxp
Veteraan verkenner

Wij mogen als technieker nooit een enkele mesh achter laten en dit is nooit gratis. Het zijn minstens 2 toestellen waarvoor €3 per maand wordt voor aangerekend. Vroeger was dit 2 voor €100 aankoop. We mogen nooit een enkele achter laten omdat de modem geen mesh functionaliteit heeft waardoor het nut van een mesh wegvalt. In dat geval zullen toestellen dit wifi gebruiken altijd zo lang mogelijk verbonden blijven met 1 acces point. Ook al geef je beide hetzelfde SSID en wachtwoord.

Met vriendelijk groet,

Milan

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen