annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Abonnementskosten betalen voor de 1ste 8 dagen?

Topic gestart op: 22-04-18 04h49

Antwoorden: 7 antwoorden

chrispyn
Aspirant verkenner

Abonnementskosten betalen voor de 1ste 8 dagen?

Goeie dag allemaal,

Op 3 April 2018 complete Easy Internet @Home met Double Boost-optie set ontvangen.

Na enkele dagen uittesten en alles onder de knie krijgen moet ik toegeven - werkt perfect en doet wat het beloofd - een echte aanrader voor wie het kan gebruiken.

Nu komt het, iedere 11de van de maand start een nieuw blok van 30GB plus 100GB voor 20 Euro.

Na enkele dagen verscheen mijn 1ste rekening. En ja hoor met geschenk.

Mijn 1ste 8 dagen surfen kosten mij ook 20 Euro.

Dit verhaal is ter inlichting en nog geen kritiek. Ik bel deze week eens naar de klantendienst.

Grtjs Chris

Labels (3)
0 pluimen
7 ANTWOORDEN 7
a148146
Leidende verkenner

Ik had toon gebeld en gevraagd waar die 20€ vandaan kwamen en ze zeiden dat dit d;e prijs van dat Arend factuur was; Waarom die rest niet verekend is weet ik ook niet voor mij hoefde dit niet

0 pluimen
Symbiosis
Aspirant verkenner

Voor mijn eerste verbruikperiode voor Koala Limited Edition lijkt me er toch iets mis te gaan:

Periode van deze factuur:

07 juli 2018 - 10 juli 2018

Bijdrage voor de volgende factureringsperiode is €25,00

Korting Limited Edition: - €5,00

Mijn resterend prepaid belkrediet was: - €17,34

Totaalbedrag van deze factuur:

€2,66

Echter de prepaid waarde buiten beschouwing heb ik dus €20,00 te betalen voor die periode.

Als je periode van DEZE factuur linkt aan totaalbedrag van DEZE factuur, en gezien het om een POSTPAID abonnement gaat, zou je verwachten een factuurperiode vanaf de 7de juli 2018 tot 7 augustus 2018, gezien dit 1 maand verschil geeft.

Echter als ik hier ga kijken:

https://www.orange.be/nl/hulp/facturen-gebruik/je-factuur-begrijpen

Ik citeer even:

De factureringsperiode omvat de maand waarin we je oproepen berekenen. Opgelet: deze periode valt niet samen met de kalendermaanden en is voor iedere factuur dezelfde. Je kan je factureringsperiode niet veranderen. Bij de activering van een abonnement bepaalt Orange automatisch jouw factureringsperiode.

Dit is volgens mij niet enkel bij Orange zo.

Bij een andere operator voor vaste telefonie heb ik in de loop van de jaren ondervonden dat soms de facturatiedatum wijzigt, voorafgegaan door een correctie op het vorige maandbedrag.

Echter voor een initiële factuur lijkt me dit wel bizar.

Want er staat ook:

Op je eerste factuur vind je dus de abonnementskosten voor de periode tussen de datum van de activering en het einde van de eerste volledige factureringscyclus.

Kortom, je betaalt elke maand de (het) oproepen/sms’jes/surfvolume van de vorige maand alsook de abonnementskosten van de volgende maand. Als je je abonnement in de loop van de laatste maand hebt stopgezet, heb je dus te veel abonnementskosten betaald. Dat deel van de abonnementskosten dat je te veel hebt betaald, krijg je terugbetaald als krediet op de volgende factuur. Als je een terugbetaling verlangt, kan je dit na ontvangst van de negatieve factuur gewoon aanvragen.

Het terug te betalen bedrag kan je makkelijk berekenen met de regel van drie: de abonnementskosten voor de volledige maand wordt gedeeld door het aantal dagen van de maand en dan vermenigvuldigd met het aantal niet-actieve dagen.

Als ik het zo lees kan je bij het stoppen van je abonnement wel een terugbetaling voor die maand voor het aantal nietactieve dagen, maar hoe zit het dan met de facturatie voor de intitiële periode, want men zegt je betaald voor hetgeen je verbruikt hebt, maar ook reeds voor het abonnement van volgende maand.

Stel dat ik mijn abonnement zou opzeggen op 7 januari 2019, en ik niks extra's zou verbruikt hebben dan enkel het onbeperkt bellen en smsen, dan zou ik verwachten verwachten dat ik 6 keer €20,00 minus het de initiële resterende prepaid belwaarde zou hebben betaald tegen dan, maar als ik het goed lees, dan krijg ik op 10 januari 2019 een factuur de zevende factuur van 20 euro minus het prepaid saldo.

Gezien ik de zevende januari opzeg zou ik voor januari dan: (€20,00 / 31 dagen) * ( (31 - 7) dagen) terugtrekken, of zitten die niet-actieve dagen relatief ten opzichte van de facturatiedatum?

De verwarring zit al in mijn eerste gequoteerde zin van hierboven:

De facturatieperiode omvat de maand dat de factuur berekend worden en dat is voor ieder maand dezelfde periode, in mijn geval van de 11de van vorige maand tot 10de van volgende maand (tenzij ze dit ergens gaan wijzigen) en die vallen niet samen met de kalendermaanden aldus.

Dus bij contractbreuk op 7 januari 2019, zitten we nog in de facturatieperiode van (pseudomaand 'DECEMBER') 11/12/2018 t.e.m. 10/01/2019 met een totaal aantal dagen: 21 + 10 = 31, waarvan verbruikte: 21 + 7 = 28, en dus niet-actieve dagen: 3 dagen.

(€20,00 / 31 dagen) * ( (31 - 28) dagen)

Er werd voor die korte JULI maand €20,00 gerekend (prepaid saldo inbegrepen)

Voor pseudomaanden AUGUSTUS, SEPTEMBER, OKTOBER, NOVEMBER, DECEMBER ook 5 keer €20,00 en dan de korting voor de 3 niet-actieve dagen komt ongeveer (op één dag na) overeen met 6 maanden.

In dat geval is er geen probleem denk ik...:

Abonnementskosten worden meestal PREPAID aangerekend en de verbruikskosten POSTPAID.

Ik vrees dat we dat antwoord best aan de facturatiedienst van Orange zelf vragen.

 

Symbiosis
Aspirant verkenner

Kort samengevat staat het antwoord eigenlijk met als voorbeeld een Zen-abonnement bij deze link vermeld:

https://www.orange.be/nl/hulp/facturen-gebruik/je-factuur-begrijpen

Je hebt een Zen-abonnement

Elke factuur bevat de kosten van het abonnement en van de opties voor de volgende factureringsperiode.

Indien je een nieuw nummer of een extra dienst op je eerste factuur geactiveerd hebt, betaal je:

  • de abonnementskosten voor de volgende maand;
  • een pro rata voor de periode tussen de dag van de activering en de laatste dag van de factureringsperiode.

Kortom, je betaalt elke maand de abonnementskosten van de maand die volgt.

Opgelet: de factureringsperiode loopt niet gelijk met de kalendermaanden en is voor elke factuur identiek. De factureringsperiode kan niet gewijzigd worden. Bij de activering van je Zen-abonnement legt Orange automatisch je factureringsperiode vast.

Leden met de meeste pluimen