annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Ongewenste facturatie van Multimedia diensten

Topic gestart op: 25-07-22 12h48

Antwoorden: 3 antwoorden

Edokito
Rekruut scout

Ongewenste facturatie van Multimedia diensten

Geachte,

Twee maanden geleden verscheen er opeens zonder dat ik ender welke stappen daarvoor had ondernomen een multimedia kost op mijn faktuur (rond 25€). Na verificatie bleek dit een multimedia onderleverancier te zijn (NBA live) op wiens vraag en voor redene die mij niet zijn meegedeeld opeens een multimedia product aan mij is gefactureerd.

Ik heb bij het ontvangen de eerste faktuur met de frauduleuze kosten meten de klantendienst gebeld. Volgens de medewerker van Orange die ik toen aan de lijn had was alles geregelt en bovendien werden de ongewenste kosten voor die maand (april-juni) terugbetaalt. Ik was er dus gerust in dat dit was opgelost.

Nu krijg ik de faktuur voor Juni-Juli en zie ik die zelfde kosten verschijnen. Na een gesprek met een nieuwe Orange medewerker blijkt:

(1) dat hoewel ik meteen gebelt heb toen ik mijn faktuur gekregen heb (de dag zelf) dat dit te laat was om de fakturatie voor de volgende maand te blokkeren dus de actie die op 27 juni werd ondernomen om mij te beschermen voor deze frauduleuze kosten is pas van kracht gegaan bijna een maand na datum.

(2) de medewerkers weten dit - gezien dit een standaard procedures is - maar de details worden niet gedeeld en niet schriftelijk doorgestuurd, ook al wordt dit expliciet gevraagd. In andere woorden de klant blijft in het ongewis en wordt gevraagt om het process te vertrouwen (hoewel frauduleuze kosten zich ten minste twee manden opstapellen).

(3) terugbetaling van de tweede maand is onmogelijk want interne regels stellen dat per klant kosten maar kunnen terugbetaald worden van één enkele factuur om de 12 maanden ongezien de reden (dit is eerder een commerciële geste dan een recht-zetting)

(4) En er bestaat geen formeel klacht systeem waar deze procedure gebonden problemen kunne  aangekaart worden. Gezien de klantendienst geen klachten kan ontvangen was dit forum volgens de agent her enige kanaal  kon om de kat de bel aan te binden.

Ondertussen verzekerde men mijn (per telefoon en niet schriftelijk) dat ik geen verdere frauduleuze multimedia kosten zal moeten betalen gezien de blokkering nu in werking is getreden. Hoewel ik moet zeggrn dar na de ervaring van de laaste maand kijk ik hier nu natuurlijk huiverachtig naar en hoop op het beste voor mijn volgende factuur.

Hoe zou deze situatie (een frauduleuze multimedia kost) moeten behandeld worden - zowel door de klant als door Orange - om te vermeiden dat de klant uiteindelijk toch nog een maand kosten moet dekken en bijna erger dat de frauduleuze onderleverancier bijna geganarandeerd twee manden inkomsten heeft gezien de trage opvolging bij Orange?

MvG

Berocht van een klant die hier deelt want de bettere optie - een meer formeel klachten procedure - bestaat niet

 

0 pluimen
3 ANTWOORDEN 3
Josette
Wijze
Wijze

@Edokito goedenavond,

ik hoop voor jou dat een van de antwoorden van, @Cdt24801 of @patrick2 

je voldoende uitleg heeft gegeven. En dan mag je als je de oplossing ervan hebt een van hun aanvinken.

Van mij krijg je deze:

 

Welkom.png

 

Josette is ook een klant maar ... Vergeet niet om: pluimen te geven en/of als oplossing te markeren dank U klik eens op het blauwe woordje.
Cdt24801
Wijze
Wijze

Dat zijn de risico's die je loopt wanneer je uw telefoonfactuur gaat gebruiken voor multimedia aankopen. Er zullen altijd ergens haaien op de loer liggen om u in uw kuiten te bijten ...

Ik ben van dezelfde mening als @patrick2 , bij mij zijn alle multimedia aankopen via telefoon geblokkeerd, ik kan en wil zelfs geen parkeerticket of buskaartje kopen met de foon. Daar dient de foon niet voor. Daar heb ik betaalkaarten voor.

Maar dat moet ieder voor zich uitmaken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor uw keuzes die je maakt.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


patrick2
Wijze
Wijze

@Edokito 

Het is nooit fijn om kosten op je factuur te hebben staan die je zelf niet maakt , althans dat denken sommige mensen. Want bij Multimedia aankopen telt dus wel alles wat je aankoopt online via de Playstore , Apple store of een Playstation of andere zaken. Soms zijn deze kosten zo verborgen dat de klant ze niet ziet en uiteindelijk toch de factuur betaald. Wat bedoel ik hiermee , sommige apps die je kan downloaden vragen soms voor bepaalde dingen toestemming en eigenlijk drukt de klant altijd ja , misschien een uitzondering daar maar het antwoord is meestal ja ik druk gewoon. Dan zijn ze zich er niet van bewust dat men in eens een abonnement heeft waar je dan op bent ingegaan en je hebt toestemming gegeven deze kosten in rekening te brengen via je factuur , je koopt immers iets via Multimedia. 

De Playstore van Android heeft dit het meeste want Apple is goed afgesloten op die wegen. 

Dat gezegd hebbende kun je na de blokkering van de Multimedia aankopen gerust erin zijn dat je nu daar niet meer in aangerekend wordt. Bij ons thuis staan die sowieso geblokkeerd want een factuur voor de gsm is een factuur voor de gsm. Heb al in een ander topic eens gezegd , als ik wil kopen ga ik naar de winkel en betaal ik met de kaart. ls ik te veel koop en de kaart weigert dan is die leeg dan ben ik uitgekocht heel simpel. 

Dat je de tweede maand niet terug krijgt ja dat kan dat zijn bepaalde regels die ze hebben maar dat geldt bij elke provider op die manier. Anders kunnen klanten aankopen doen en dan zeggen ja maar ik heb dat niet gekocht want het is 'fraude' maar helaas is dat dan niet en toch het geld ontvangen. Dus daar kan ik in komen dat Orange op die manier handelt. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Leden met de meeste pluimen