annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

SMS inkomend en reply naar buitenland ??

Topic gestart op: 24-07-23 17h16

Antwoorden: 17 antwoorden

Bart96
Gewaardeerd verkenner

SMS inkomend en reply naar buitenland ??

OPGELOST

 

Hallo iedereen,

Bij het bekijken van mijn producten op de Orange app kreeg ik te lezen dat mijn dochter al 33,30 euro buiten haar tarief zit. 20 euro is hiervan te verklaren aangezien ik deze als optie aanvinkte voor extra mobiele data tijdens onze vakantie in Frankrijk. Omdat ik op de maandafrekening moet wachten (3aug) wou ik toch al weten waar die overige 13,30 euro vandaan komt. Uit het gesprek met mijn dochter kwam ik te weten dat mogelijk 1 van haar correspondenten in de Verenigde Staten bevind. Via de website van Orange kom ik uit op 0,70/sms x 19 = 13,30 euro de vuilbak in.

Kan er via de operator geen waarschuwing komen dat je een sms ontvangt van een Belgische of Europese vriend of vriendin buiten de EU zone ??  Bestaat er zoiets ?? Je krijgt een sms aan zonder te weten dat als je antwoord er hoge kosten optreden. Als je dit dan niet dagelijks bekijkt op de app kan dit serieus financiël uit de hand lopen. Dat dit nog kan in 2023!!

Voorlopig zeg ik tegen mijn dochter om whatsapp te gebruiken met wifi of mobiele data.

Mvg,

Bart

 

 

Labels (1)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Bart96
Gewaardeerd verkenner

Hallo orange klanten,

Om een lang verhaal kort te maken...

De 13,30 euro krijg ik (op krediet) bij de volgende betaling terug. Na via X (twitter) een leger van medewerkers te hebben gesproken kwam het er op neer dat ze me op papier niet kunnen laten zien naar welk nummer en land de uitgaande sms'n werden verstuurd.

Op gedetailleerd factuur : bij de gesprekken krijg je alle info, bij de sms'n niet. (geen nummer, in of buiten de EU)

Dus stempelen ze dit af als pishing en krijg ik het bedrag bij de volgende betaling afgerekend. 

Ook heb ik Orange gevraagd om in de toekomst een barring te voorzien in de app zodat men niet buiten de EU kan sms'n of bellen. Hopelijk komt die er.

Mvg,

Bart

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

17 ANTWOORDEN 17
patrick2
Wijze
Wijze

@Bart96 

Nee een vermelding van zoiets bestaat niet want je provider kan niet weten waar dat gsm nummer zich op dat moment bevindt. Als je een sms verstuurd of een gesprek opstart naar iemand toe is het ook maar de vraag waar iemand zich op dat moment bevindt. 

Dus ja als je dan stuurt of belt naar iemand die niet in de EU is dan heb je idd kosten. NU is het ook zo dat de persoon die nu in de VS ook kosten gaat hebben en misschien wel iets meer dan je dochter. 

Hier kan Orange in dit geval niks aan doen en is het niet de fout bij Orange. Maar als je dochter na één bericht al weet dat die zich buiten de EU bevindt dan moet ze eigenlijk ook niks meer sturen. Of zoals je vermeld enkel nog via Whatsapp. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bart96
Gewaardeerd verkenner

Desbetreffende contact staat opgeslagen in contacten met +32 nummer. Deze krijgen we dan te zien bij inkomende sms. Als dit contact dan buiten de EU reist krijgen we nog steeds hetzelfde te zien. Je zegt dat de provider hier niks kan aan of tegen doen... raar, de extra kosten ken ik nu al (13,30 euro) en de gedetailleerde maandafrekening moet nog komen in Augustus. De provider is dus wel op de hoogte van gesprek met +32 van buiten de EU en ik denk dat het wel mogelijk is om een waarschuwing te sturen als er nog klanten hetzelfde meemaken. Gelukkig kijk ik regelmatig op de orange app en heb ik nog meer onnodige kosten kunnen voorkomen.

Mvg,

Bart 

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Bart96 

Nochtans heeft @Gregory gelijk. Wanneer je (vanuit BE) een sms verstuurt naar een +32 nummer kost u dat helemaal niks extra. Zoals hij schrijft, je kan niet weten waar die correspondent zich bevindt ...

De ontvanger daarentegen ... Die betaalt de extra kosten wanneer die niet in BE is. Die weet namelijk wel waar hij/zij is en dus kosten mag verwachten ...

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bart96
Gewaardeerd verkenner

Gelijk zal hij wel hebben maar zoals je kan lezen in hetgeen ik post was het mijn dochter die een sms aankreeg van een vriendin die in haar contacten staat opgeslagen met haar +32 nummer. Elk antwoord terug was een sms buiten de EU... via een post in een andere social media app kwam mijn dochter erachter dat haar vriendin in de US zit. Zo kon ik dan uiteindelijk die extra 13,30 euro verklaren. Als de provider die kosten direct kan aanrekenen zal het ook wel mogelijk zijn om een melding te sturen dat je buiten de EU verstuurd.  Mvg, Bart.

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Bart96 

Zeker eens regelmatig checken in de Orange app op die manier kun je kosten buiten bundel controleren. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen