Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 09-10-19 14h39
Antwoorden: 23 antwoorden
Beste allen,
Ik heb een vraag omtrent de herinneringen die men stuurt als je factuur te laat betaalt.
Op 11/9 kreeg ik mijn factuur per mail, dewelke jammer genoeg uit mijn gedachten gegaan is.
Vandaag 9/10 krijg ik een herinnering (tevens per mail) waarop staat dat dit de 2de herinnering is.
Gekeken in spam en reclame, en ik kan geen eerste herinnering terugvinden.
Daarom belde ik naar 5000, die mevrouw deelde me mee dat de factuur gezien wordt als 1ste herinnering!
Dit lijkt mij een beetje vreemd, maar klopt dit?
Ik was inderdaad te laat met betalen, maar vroeger werd per post eerst een factuur, dan een herinnering en daarna pas een aanmaning gestuurd én nu dit per mail gebeurd zou de factuur al gezien worden als herinnering?!
En dit met een kostprijs van 10 euro extra.
Wat zijn jullie bevindingen hierin?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mvg
@Cvm heb eens rond gezocht en blijkt dat de telecomoperatoren geen extra kosten meer mogen aanrekenen. Heb hier het betreffend artikel gevonden
Op dit moment zijn het énkel telecomoperatoren die géén extra kosten mogen aanrekenen voor de eerste betalingsherinnering. Er is een wetsvoorstel in de maak om dat uit te breiden naar alle bedrijven en alle facturen, maar dat is op dit moment zeker nog niet van kracht, dus alle andere bedrijven mogen nu wél nog kosten aanrekenen vanaf de eerste herinnering.
Stel dat jij normaal gezien je facturen nog op papier ontvangt, dan zou het kunnen dat jouw telecomoperator de eerste betalingsherinnering toch verstuurt via sms of e-mail. Je kan de betalende herinnering dan betwisten en eventueel een klacht indienen bij de ombudsdienst telecommunicatie. Even dubbel checken of het telefoonnummer en e-mail adres dat jouw telecomoperator heeft van jou correct & up to date is kan ook helpen.
Ja. Het stuk van je factuur dat correct is, dat je niet betwist, moet je altijd meteen betalen. Stel dat je vindt dat je operator onterecht 10€ herinneringskosten aanrekende, dan betaal je je factuur - 10€ en meldt meteen aan je operator dat je die 10€ betwist.
Als dat artikel klopt zijn het toch duivelse gemenerikken bij Orange. Er staat dus dat er geen kosten mogen aangerekend worden voor de eerste herinnering. Voor een tweede of derde of ... herinnering mag het dus nog wel.
Dus wat doen die sloebers? Ze noemen de factuur de eerste herinnering. De nieuwe wet omzeild, want wat nu eigenlijk de niet-betalende eerste herinnering is noemen zij dus de tweede herinnering, en daarvoor mogen ze dus wel kosten aanrekenen.
Ik zou ze dat wel eens op papier willen zien zetten. Want de eerste die ermee naar de rechter trekt krijgt gelijk.
Ik zou dus die factuur betalen zonder extra kosten en hen erop wijzen dat je slechts één herinnering ontvangen hebt en die is dus verplicht kosteloos. De originele factuur is geen herinnereing, daar zullen ze nooit gelijk in halen.
@Cdt24801 dit artikel klopt als een zwerende vinger. Ik meende mij ooit ter herinneren dat in de tijd dat ik nog bij Telenet werkte dat deze wet toen al in voege ging treden dus dat de herinneringskost eraf ging. Ik heb bij Telenet ook al eens te laat betaald maar ook nooit extra kosten heb moeten betalen. En NEE dat was niet omdat ik er werkte of gewerkt heb maar ook door stomweg de factuur te laat gezien. Dus @Cvm laat u niet afschepen met deze extra kost want geldig is het niet tenzij u wil dat Orange schandalig rijk wordt door deze extra kosten.
@patrick2 en @Cdt24801 Bedankt om mee te denken in deze situatie. Ik houd vooral mijn volgende factuur in de gaten en laat jullie nog weten of deze kosten al dan niet aangerekend werden.
Indien wel, zal ik zeker nog eens contact opnemen met de klantendienst.
Vind het wel raar dat er geen mogelijkheid meer bestaat om te mailen, of weten jullie een manier?
Per telefoon heb je eigenlijk geen bewijs (voor jezelf dan, want gesprek wordt opgenomen voor hen) dat je contact opnam en wat precies meegedeeld werd.