annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Decoder problemen

Topic gestart op: 13-04-22 21h37

Antwoorden: 4 antwoorden

phil48
Leidende verkenner

Decoder problemen

Mijn decoder (bijna drie jaar) begint de laatste tijd stevig kuren te vertonen. Blijft soms hangen, kan dan niet meer van zender veranderen en dergelijke. Dan helpt enkel nog van de stroom halen en weer opstarten...

Vroeger bij Telenet deed je die dan binnen bij een Telenet center en dan werd die nagekeken en eventueel vervangen. Nu vroeg ik me af hoe dat bij Orange gaat? Moet ik die opsturen naar dat depot in het Antwerpse of hoe gaat dat in zijn werk? Iemand met ervaring terzake ??

 

Labels (1)
0 pluimen
4 ANTWOORDEN 4
Vinimon
Gewaardeerd verkenner

 

Kind regards,


Vincent Simon





Hey Phil48,

 

Decoder opsturen enkel op vraag van de provider en ook nooit in geval van meerdere decoders de hoofd decoder terug sturen indien je van bv 3 naar 2 decoders wil gaan want dan zal het systeem denken dat het abonnement werd opgezegd en zal je terug een aanvraag moeten doen om activatie. 

Het signaal naar de decoder is een apart signaal dan van de modem en alle updates komen niet via je netwerk verbinding met de modem maar komen via de coax, dit wil zeggen dat indien het signaal van tap tot de decoder niet optimaal kan gebeuren door oxidatie, slechte connectie van de connectoren of gewoon de kabel niet 100% tot op het einde van de connectoren geconnecteerd is dan kunnen de updates data corruptie oplopen en dan heb je na verloop van tijd een decoder die meer en meer instabiel wordt en je dan een waaier van mogelijke symptomen kan krijgen als gevolg. Het rebooten (heropstarten) van de decoder zal dit probleem niet oplossen dus zal je een fabrieksherstel ling (reset) moeten doen en dit kan op twee manieren gebeuren. 

De gemakkelijkste is duwen op het huisje van de afstandsbediening dan dmv de pijltjestoetsen ga je naar instellingen-> technisch ok -> systeem ok -> fabrieks herstellingen herstellen ok en pincode ingeven ok en je bent vertrokken.

Sommige decoders kunnen een storing oplopen waardoor je geen functionaliteit meer hebt en je dit niet meer kan doen. Daarom is er ook een tweede manier dat iets moeilijker is en deze gaat als volgt. Aan de achterkant van rechts te beginnen heb je de voedingskabel en aangegeven wordt met de opschrift 12V en links een klein knopje of gaatje (tandenstoker nodig indien gaatje), waar erbij geschreven staat reset. Eerst trek je de voedingskabel uit dan druk je op de reset toets, indien je een tandenstoker gebruikt moet je er loodrecht mee in het gaatje gaan anders kan het zijn dat je er naast zit, indien ok zal je ook een klik kunnen voelen. Dan houd je dit ingedrukt en zonder los te laten steek je de voeding terug en tel tot vijf voor je los laat. Indien dit correct gedaan werd zal je het bios scherm zien met het Orange logo, dan streepjes om aan te geven dat hij bezig is met de nodige processen in de achtergrond. Dit is ook de reden dat de decoder de komende minuten trager zal zijn in zijn reactie tijd op uw afstandsbediening en indien hij niets doet je even geduldig zal mogen zijn maar dit is van voorbijgaande aard. 

Eens u de taal van uw keuze hebt ingesteld zal u in het volgende scherm gevraagd worden op welke manier de decoder verbonden is met de modem. Dit zal al vooraf op de juiste optie staan door autodetectie van de netwerkpoort indien er een RJ45 kabel verbonden is. Indien er dus ethernet gepreselecteerd werd kan u het volgende scherm overslaan en zal hij beginnen met het synchroniseren. Indien er geen kabel op de lan poort zit (geel) dan zal hij al wifi geselecteerd hebben en zal hij u in het volgende scherm vragen om de WPS (Wifi Protected Setup) knop in te drukken (boven op de modem ying yang stijl pijltjesknop)  maar dit heeft het risico dat u onwetend de wifi radio uitgeschakeld omdat deze knop twee functies heeft en de korte indruk de end port poorten allemaal voor 120 sec open zet zodat de verbinding tot stand kan komen en de lange indruk de wifi radio uitgeschakeld. Dit kan je zien aan het bovenste lampje van de modem die wifi aangeeft zal uit zijn. Indien dit het geval is dan nog eens +- 5 sec inhouden en het wifi lampje zal terug beginnen pinken om aan te geven verbonden te zijn.  Eens de synchronisatie succesvol gedaan werd zal hij een latentie en bandbreedte rapport geven dat u laat weten dat u kan verder gaan. Indien de volgende pagina geen fouten bevat in de gegevens (postcode taal) dan kan je verder gaan waar hij de zenders zal instellen. Hier zal hij op 5% blijven hangen want dan moet de decoder een security check doen met de server en kan naar gelang van uw postcode langer of korter duren. U zal ook merken dat van het moment hij op 6% komt hij zeer snel gedaan zal hebben. Dan terug een rapport en kan je verder gaan tot je gevraagd wordt om de afstandsbediening in te stellen en kan je overslaan aangezien het kan zijn dat dit overbodig is indien na procedure nog problemen hebt en alsnog een omruiling moet gebeuren en dit altijd nog achteraf kan gedaan worden via huisje, inst, tech, sys.

succes 

 

0 pluimen
phil48
Leidende verkenner

Wow dat is een heel uitgebreide uitleg, die ook voor anderen nuttig kan zijn.

Nu denk ik niet dat het in mijn geval (we wonen in een nieuwbouw) aan de kabels kan liggen en het probleem is er ook niet constant, eerder zo eens een of twee keer per week. De software updates komen ook regelmatig door. Kan het misschien komen doordat de decoder niet permanent met internet is verbonden? ´s Nachts en bij lange afwezigheid gaat die ook van de stroom...

Factory reset gaan we voorlopig niet doen, want we hebben 50 procent opnames en dan gaan die verloren...

 

@Patrick 

Technieker laten we voorlopig niet komen, want omdat het niet permanent is, zal die misschien geen storing vinden en draaien wij op voor de kosten van de interventie. 

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@phil48 

Als je een decoder laat vervangen draai je niet op voor de kosten. Decoder vervangen is altijd gratis voor de klant dus daar geen zorgen over.

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@phil48 

Je kan bellen of via Messenger een berichtje doen naar de klantendienst of je gaat langs in een shop. Je dient dan een afspraak te maken via één van de kanalen voor een technieker en die zal je decoder komen vervangen. De oude zal dan ook meegenomen worden door de technieker. 

Jammer genoeg heeft Orange niet de optie om zelf de decoder om te ruilen in een shop of ergens anders. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen