Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 24-01-23 10h26
Antwoorden: 28 antwoorden
Beste,
We hebben sinds vorige maand de nieuwe TV box maar het lijkt erop dat er geen surround komt naar de soundbar bij de TV zenders.
De surround werkt wel op de Smart TV met de Netflix, Youtube apps, zeker met een duidelijke 5.1 test waar dan enkel de achterspeaker geluid geeft.
Het rare is dat de dezelfde 5.1 test op de Youtube app op de TV box wel surround geeft, maar een TV programma of opname niet.
Wilt dit gewoon zeggen dat geen enkele zender, film, serie, programma surround doorgeeft?
De setup is:
TV box -> Soundbar HDMI 1 -> Soundbar HDMI ARC out -> TV HDMI ARC IN
Ik heb al andere setups geprobeerd, maar ik krijg enkel bij bovenstaande setup beeld van de TV box op de TV.
Graag feedback, ik kom niet verder met andere topics te lezen rond surround sound.
De kabel die ik gebruik is Click
Male male toslink model en met deze heb ik het zo dat spraak door de center speaker komt en muziek door de surround.
wanneer ik met HDMI enkel werk naar de receiver en dan naar TV, heb ik enkel stereo.
Dus.. voorlopig werkt enkel de spdif uitgang van je TV naar receiver en de box HDMI naar TV.
Wel vervelend want ik wil mijn OSD zien van mijn receiver.
je moet dit even bezien, @kvdw
veel ken ik er niet van - maar deze zijn richting converter
SPDIF Optical Toslink to Coaxial Converter Reversible - Audiophonics
Laat weten hoe het afloopt
Ik heb enkele kabels uitgeprobeerd, maar geen enkele past...
Nog wat zitten switchen met de HDMI kabels.
2 setups geprobeerd:
1. Dit zorgde voor een soort van buffering van een fractie van een seconde elke paar minuten wat storend was. Maar ik kon wel Dolby Digital+ aanduiden op de TV instellingen bij iets af te spelen van de Orange Box + Youtube vanuit Orange Box gaf surround sound.
HDMI Orange Box -> HDMI 1 Soundbar
HDMI Arc Soundbar -> TV ARC
2. Dit gebruikte ik ervoor en ik dacht dat surround niet werkte, maar nu opeens wel, via Youtube toch. Ik kan enkel PCM aanduiden op de TV, maar via Youtube (Orange Box) krijg ik hetzelfde geluid als met optie 1 dus ook surround
HDMI Orange Box -> HDMI TV
HDMI Arc Soundbar -> TV ARC
Helaas hebben TV zenders inderdaad geen surround sound. Dan is het een beetje belachelijk om films en series op via Orange te kijken.
Jammer.
Er is gewoon geen surround via de box op de traditionele zenders, wel op de streaming kanalen, Streamz uitgezonderd! Waarschijnlijk kwestie van bandbreedte.
Als ik via de Google Chromecast kijk, krijg ik via Netflix met sommige films en series de melding Dolby Atmos op de soundbar en het geluid klinkt ook geweldig.
Toen probeerde ik de VTM go app en TV orange app via de chromecast en ja dan is er wel surround geluid op alle tv zenders.
Het probleem ligt dan toch zeker bij de TV box, heel jammer.