Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 10-08-21 17h25
Antwoorden: 10 antwoorden
Hopelijk dat Orange niet de weg opgaat van Telenet.
Wat is dan nog de toegevoegde waarde van een decoder?
@Thomas_D_W schreef:
Als Orange slim is dan maken ze nu reclame dat je bij hen wel reclame kan doorspoelen en dit tegen een lagere prijs.
Het probleem is dat het niet zomaar de provider is die dit bepaalt, de zender heeft daarin de belangrijkste rol. Zo staat VTM al jaren op kop met haar uitzendingen te blokkeren voor doorspoelen.
@Thomas_D_W ook dat hopen wij van niet!
Maar ergens wel verstaanbaar.
Ze moeten leven van de reclame anders wordt het nog duurder voor ons.
De argumenten die ze gebruiken houden geen steek.
De reclame-inkomsten dalen niet omwille van uitgesteld kijken maar door een bredere aanbod van reclame-blokken omdat er meer commerciële zenders zijn en door de opkomst van alternatieve platformen (youtube).
VTM jankte 30 jaar geleden toch niet toen de kijker de programma's ook uitgesteld keken via hun videorecorders.
Meer aanbod = lagere prijzen
Tegenwoordig zijn er voldoende alternatieven om tv te kijken. Telenet, Proximus en Orange moeten toch eens een analyse maken wat de meerwaarde is voor de kijker om gebruik te maken van een decoder.
De meerwaarde kunnen we grotendeels in 3 punten opsommen.
- Streaming en interactiviteit
- Uitgesteld kijken, opnemen en reclame doorspoelen
- Zappen tussen de zenders door
Wat zal er gebeuren wanneer men de kijker reclame gaat opdringen bij uitgesteld kijken of bij opnames?
Google tv of Apple tv zijn geen onbekende spelers meer. Een perfecte manier om tv te kijken, via de app van de zenders hoef je zelfs niet meer je favoriete programma te missen, live of uitgesteld. Uiteraard krijg je reclame voorgeschoteld maar het is gratis. Waarom zouden kijkers dan nog extra geld uitgeven voor een decoder? Meerwaarde is belangrijk.
Op lange termijn zullen Telenet, Proximus en Orange de verliezers zijn. Minder inkomsten omdat klanten geen tv meer wensten te nemen. De meeste tv's bieden android (google tv) aan en een stick kost tegenwoordig ook niets meer.
Telenet zal nog de grootste verliezer zijn. Minder traditionele kijkers wil ook zeggen dat er minder kijkers zijn voor hun play-zenders. De play-zenders kan je enkel via een traditionele tv-abonnement bekijken of via een browser. Uiteindelijk zal dit minder interessant zijn voor de adverteerder, minder inkomsten.
Moet er dan geen reclame zijn? Uiteraard niet maar het model dat ze gebruiken is ouderwets en zal uiteindelijk ook leiden tot dalende inkomsten.
Er zijn genoeg alternatieve modellen om reclame te tonen maar in Vlaanderen kijken ze spijtig genoeg niet verder dan hun neus.
Zoals ik het lees, @Thomas_D_W is het maar 1 minuut reclame per opgenomen programma
Enkel bij terugkijk TV het je de volledige reclame aan je broek
Maar alle operator volgen op termijn, ook Orange
De Amerikaanse internet aanbieders, zoals Netflix, Disney, Amazon zullen hier vooral hun winsten door vergroten, ten nadele van de locale mediaproductie, waardoor de overheid die weeral meer subsidies zal toestoppen, waardoor we weer wat meer belastingen zullen gaan betalen.
Op die manier helpt Vlaanderen de eigen culturele sector om zeep.