Profil de MarcVS1

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

mercredi 23 septembre 2020 14:55

Kosten buiten abonnement vanaf start nieuwe facturatieperiode zonder zinnige verklaring

Sinds  4 september loopt een nieuwe facturatieperiode.  Na enkele dagen merkte ik op dat er kosten buiten abonnement bijkwamen, ondertussen opgelopen tot 44,64 euro terwijl er nog steeds surfvolume overblijft (actueel nog 665 mb). Ik nam hiervoor contact twee weken geleden met Orange via messenger. Na regelmatig aandringen moet ik blijkbaar vandaag gelukkig zijn wan de 'achterliggende dienst' heeft ontdekt dat er 19 gb in plaats van 15 gb is gebruikt....Kan dus helemaal de verklaring niet zijn, want de kosten begonnen onmiddellijk bij start nieuwe facturatieperiode te lopen en de status op vandaag via my Orange is nog 665 mb van de 15 gb over cf. foto. Ik heb gemerkt in de discussies dat dit geen nieuw fenomeen is en dat er reeds meer dan eens dergelijke klachten waren bij andere gebruikers. Wie kan hierbij helpen?Stand verbruik  23.09.20 om 16:45Stand verbruik 23.09.20 om 16:45

Ervaren verkenner

 • 

7.5K  messages

il y a 5 ans

@MarcVS1  goedenavond.

Een vraagje? Bel jij of doe jij SMS- en naar het buitenland?

Want België telt nog altijd roamingkosten.  Ook ik heb dat mogen ondervinden. 

De regering moet centen hebben. 

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Goede avond.

 

Nee, ik bel niet naar het buitenland. 

 

Dit is ook niet de 'verklaring' die ik kreeg van Orange.

Ervaren verkenner

 • 

7.5K  messages

@MarcVS1  ik probeer je maar te helpen hé, 

wij zijn ook klanten.

Gebruikt er misschien iemand anders je telefoon?

4.4K  messages

il y a 5 ans

@MarcVS1 

Waarschijnlijk staat je teller wat achter en heb je idd al meer gebruikt dan 15gb maar is dat nog niet geüpdatet in je Orange app. Als ik bv 500mb nu gebruik gaat dat niet direct van mijn volume maar zie ik dat pas enkele uren laten of zelfs de volgende dag pas. Maar voor mij dat nu niet van toepassing omdat ik GO Unlimited heb.

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages

@MarcVS1 

De tellers voor telefonie en SMS, die lopen een tijdje achter. Maar de teller voor data is redelijk accuraat.

De reden voor de extra kosten is dus hoogstwaarschijnlijk niet bij een te groot data verbruik te zoeken.

Betaal jij parkeertickets of bustickets met uw gsm? Doe jij in-app aankopen of multimedia aankopen? Bel je naar diensten die steeds extra te betalen zijn? Of heb jij ergens zonder dat je het beseft een abo op een dienst die u regelmatig "info" stuurt via SMS? Dat zijn allemaal dingen die extra aangerekend worden, die zijn nooit in uw bundel inbegrepen.

Wat je al zeker kan doen, indien je van die diensten geen gebruik maakt, is in uw klantenzone de "multimedia aankopen" blokkeren. Opgelet, daarmee blokkeer je dus ook de bus- en parkeertickets.

Succes met de speurtocht.

 

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Bedankt voor je reactie.

Multimedia-aankopen zijn geblokkeerd.

Na 3 dagen in de nieuwe facturatieperiode op 7 september merkte ik toevallig dat er al 9,36 euro kosten buiten abonnement waren. Op dat moment was er dus zeker geen 15 gb verbruikt. Er werd gebeld met Orange en er zou een dossier opgemaakt worden.

Er kwam geen feedback en na contact met Orange via Messenger kreeg ik op 15 september de boodschap dat en ik citeer 'het lijkt toch een probleem met de budget check van de datateller te zijn' en er werd een 'technisch dossier' opgemaakt. Zou 'binnen maximaal 48 uur' rechtgezet zijn.

Groot was dan ook mijn verwondering dat er niks gebeurde behalve verder oplopende kosten en dan kreeg ik gisteren (23 september) de blijde boodschap dat er 4 gb teveel verbruikt was, terwijl ook vandaag volgens de app nog 604 mb overblijft.

Ik ga niet naar het buitenland en heb ook geen contact met buitenlandse nummers.

Ik heb bij herhaling via messenger gevraagd alle betalingen via gsm en betalende oproepen en sms'n te blokkeren.

En dus is het blijkbaar wachten tot de volgende facturatie op 3 oktober terwijl de kosten verder oplopen...

Ik begrijp niet dat dit in 2020 bij een van de grote operatoren op deze manier verloopt...

 

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Bedankt voor je reactie.

Multimedia-aankopen zijn geblokkeerd.

Na 3 dagen in de nieuwe facturatieperiode op 7 september merkte ik toevallig dat er al 9,36 euro kosten buiten abonnement waren. Op dat moment was er dus zeker geen 15 gb verbruikt. Er werd gebeld met Orange en er zou een dossier opgemaakt worden.

Er kwam geen feedback en na contact met Orange via Messenger kreeg ik op 15 september de boodschap dat en ik citeer 'het lijkt toch een probleem met de budget check van de datateller te zijn' en er werd een 'technisch dossier' opgemaakt. Zou 'binnen maximaal 48 uur' rechtgezet zijn.

Groot was dan ook mijn verwondering dat er niks gebeurde behalve verder oplopende kosten en dan kreeg ik gisteren (23 september) de blijde boodschap dat er 4 gb teveel verbruikt was, terwijl ook vandaag volgens de app nog 604 mb overblijft.

Ik ga niet naar het buitenland en heb ook geen contact met buitenlandse nummers.

Ik heb bij herhaling via messenger gevraagd alle betalingen via gsm en betalende oproepen en sms'n te blokkeren.

En dus is het blijkbaar wachten tot de volgende facturatie op 3 oktober terwijl de kosten verder oplopen...

Ik begrijp niet dat dit in 2020 bij een van de grote operatoren op deze manier verloopt...

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages

@MarcVS1 

Inderdaad bizar en onbegrijpelijk.

Hopelijk is er snel een oplossing voor dit probleem.

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Ik heb print screens gemaakt op regelmatige basis: ik hoop dat ik ze niet zal nodig hebben voor een klacht bij de ombudsman voor telecommunicatie....

Chef pisteur

 • 

114  messages

il y a 5 ans

Dag Marc,

Zelf heb ik het gevoel dat het niet over dataverbruik gaat en toch niet in Belgie. Zoals Cdt zei : de teller voor data is up to date genoeg en je ziet al van de eerste dag extra verbruik op je faktuur komen.

Enkele voorbeelden van wat wel al eens gebeurt :

Als je je dicht bij een land van buiten de EU bevindt en regelmatig roamingverbindingen maakt. Als je bv op een Grieks eiland bent, niet ver van de Turkse kust (Chios is een voorbeeld) is het mogelijk dat je regelmatig contact maakt (automatisch) met een Turks netwerk waar je dan geen gratis datagebruik van je bundel kan hebben. Of bv op Cyprus waar een Turks gedeelte bestaat..
Dat kan ook elders in het buitenland het geval zijn. Bv op een schip dat tussen FR en UK vaart omdat die jouw gesprekken, SMS en data verwerken / doorstralen via een satellietverbinding.

De meest voorkomende oorzaak van onverklaarbare kosten is naar mijn ervaring dat je SMS ontvangt van een nummer van vier cijfers dat ineens ook betalend is. Krijg je rotzooi sms'jes ? Zelfs al heb je die in je gsm zelf geblokkeerd, dan kan het nog aangerekend worden want het wordt geregistreerd als 'aangekomen'.
Bv een spelletje, horoscoop, info van eender welke aard ? Als dat zo is krijg je dat toegestuurd van een ander bedrijf dan Orange. Zij factureren alleen maar door ..

Het is een beetje jammer maar vaak zien ze bij Orange ook niet echt waarom je factuur aan het oplopen is tot je facturatiemaand echt afgesloten is. Pas daarna is echt zichtbaar welke bedragen deel uitmaken van die extra's. Laat hier nog even weten wat er aan de hand was. Het is ook voor ons interessant om te weten.

Chef pisteur

 • 

114  messages

Ik dacht hier nog aan : 

Ga naar je klantenzone, profiel ..

Daar kan je het maximum bedrag bovenop je bundel beperken. 

Ik weet niet of alles dan mee beperkt wordt maar het is het proberen waard.

Ervaren verkenner

 • 

7.2K  messages

@MarcVS1 

De rotzooi SMSjes waarvan @haelewyn sprak niet blokkeren maar antwoorden met "STOP". Dan moeten ze wettelijk ermee ophouden.

In de buurt komen van Zwitserland heeft hetzelfde effect als in Griekenland in de buurt van Turkije komen. Die landen doen niet mee aan de EU zone voor roaming.

En inderdaad heel verraderlijk: vanop een schip iets versturen of bellen. Dat gaat dan effectief via satelliet en dat is heeeeel duur en nooit inbegrepen in uw bundel.

 

Apprenti pisteur

 • 

2  messages

il y a 5 ans

Beste, 

ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb mijn tarief verminderd, een week later zie ik dat mijn buiten bundel oploopt. Ik heb direct gebeld naar orange om betalende diensten en multimedia aankopen te laten blokkeren. Want naar mijn weten heb ik dit niet gebruikt. Ook mijn verbruik tekent nog binnen de grenzen. Maar elke dag komen er tientallen centen bij. Het is nu nog niet zoveel, maar ik zie de buiten bundel ‘smorgens en dezelfde avond verhogen?! Heb in 6 dagen tijd al een 5-tal telefonisch contact gehad met de klantendienst en telkens krijg ik hetzelfde antwoord, wachten tot de factuur is. Maar ondertussen loopt de buiten bundel wel mooi verder op. 😫 

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Het is een probleem dat niet nieuw is, op dit forum zijn gelijkaardige situaties te vinden van vorige jaren...

Mijn facturatieperiode liep tot en met 3 oktober, vandaag nog geen factuur ter beschikking.

Het blijft dus wachten.

Ik ga in ieder geval niet accepteren dat het verbruik van surfvolume hoger zou liggen dan wat hun eigen tellers aangeven.

Je gaat toch ook niet accepteren dat er je in  een tankstation wordt gevraagd meer te betalen dan de benzinepomp aangeeft...

 

Apprenti pisteur

 • 

2  messages

Nee, inderdaad. Ik heb dit eergisteren gegoogeld en ik kwam op dit forum terecht. Zo zag ik dat dit inderdaad al een probleem is die al een ruime tijd aansleept bij verscheidene orange klanten. Het stelt mij nu wat meer gerust dat het niet aan mij ligt maar een gekend fenomeen is. Want eerst dacht ik dat het aan mij lag. Hoewel ik dubbel gecheckt heb wat ik de afgelopen maand heb verbruikt, was ik overtuigd dat het niet aan mijn verbruik kon liggen. Zelfs na de blokkering van die premiumdiensten en multimedia aankopen liep de buiten bundel verder op. Ben al blij dat mijn facturatie niet verloopt met een domiciliëring. Dus, het is nu inderdaad afwachten. Vanaf vandaag start bij mij een nieuwe maand. Ben benieuwd...🤔

Ervaren verkenner

 • 

7.5K  messages


@MarcVS1  schreef:

Het is een probleem dat niet nieuw is, op dit forum zijn gelijkaardige situaties te vinden van vorige jaren...

Mijn facturatieperiode liep tot en met 3 oktober, vandaag nog geen factuur ter beschikking.

Het blijft dus wachten.

Ik ga in ieder geval niet accepteren dat het verbruik van surfvolume hoger zou liggen dan wat hun eigen tellers aangeven.

Je gaat toch ook niet accepteren dat er je in  een tankstation wordt gevraagd meer te betalen dan de benzinepomp aangeeft...

 


@MarcVS1 Ik zie dat de factuur een 7 a 8 dagen na het aflopen van de periode komt

Mijne loopt ook af op 03/xx en de factuur komt de 10e of de 11e van de maand

 

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Klopt in verband met de datum van de factuur: dat betekent ook dat als de problemen beginnen bij het begin van een nieuwe facturatieperiode je ongeveer 5 weken geduld moet hebben om te weten wat er aan de hand is...In de periode die gestart is na 3 oktober komen er geen kosten bij voorlopig...

Pisteur expérimenté

 • 

13  messages

Vandaag de factuur ter beschikking: 49,23 euro teveel aangerekend.

Nog voor mijn bericht  via Messenger aan Orange werd gelezen, kreeg ik een mail dat dit bedrag 'zoals afgesproken' (?) gecrediteerd wordt.

Verklaring: 'Er was een technische probleem op de mobiele data teller.'

Sinds de nieuwe facturatieperiode zie ik gelukkig geen abnormaal verbruik meer.

Hopelijk blijft dat zo...

Hoewel de blokkering buiten bundel op 25 september werd bevestigd door een medewerker zou deze blokkering vandaag niet te zien zijn en zou een zeer vriendelijke medewerkster Ayse dit nu in orde brengen.

Ik blijf toch met een wrang gevoel zitten na al het tijdverlies en de onnodige stress. 

Jammer dat we in 2020 niet 100 % mogen vertrouwen op de ter beschikking gestelde data.

Zoals reeds eerder vergeleken: stel je voor dat je aan de kassa van het tankstation te horen krijgt dat je meer moet betalen dan op de pomp aangegeven staat en vier weken later de bevestiging krijgt dat er een technisch probleem was...

Loading...