Beste allen,
Ik heb een vraag omtrent de herinneringen die men stuurt als je factuur te laat betaalt.
Op 11/9 kreeg ik mijn factuur per mail, dewelke jammer genoeg uit mijn gedachten gegaan is.
Vandaag 9/10 krijg ik een herinnering (tevens per mail) waarop staat dat dit de 2de herinnering is.
Gekeken in spam en reclame, en ik kan geen eerste herinnering terugvinden.
Daarom belde ik naar 5000, die mevrouw deelde me mee dat de factuur gezien wordt als 1ste herinnering!
Dit lijkt mij een beetje vreemd, maar klopt dit?
Ik was inderdaad te laat met betalen, maar vroeger werd per post eerst een factuur, dan een herinnering en daarna pas een aanmaning gestuurd én nu dit per mail gebeurd zou de factuur al gezien worden als herinnering?!
En dit met een kostprijs van 10 euro extra.
Wat zijn jullie bevindingen hierin?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mvg

patrick2
Super User
•
11.1K Berichten
@Cvm als u de eerste factuur vergeten bent krijgt u een herrinnering. Nu staat er tweede herrinering op dus misschien was er een eerste gestuurd naar een verkeerd email adres. Kan ook zijn dat dit wel de eerste herrinnering is maar dat zij dat zien als een tweede bericht die gestuurd wordt. Iedereen kan al wel eens iets vergeten dus als u de betaling vroegtijdig doet is niet veel aan de hand. U kan ook altijd de My Orange app raadplegen daarin ziet u ook alle openstaande facturen en de betaalde facturen staan. Ook eventueel een oplossing is gewoon de papieren versie aanvragen , dat is in te stellen via de klantenzone. U krijgt dan de factuur thuis gestuurd per post maar dat geeft niet altijd een garantie omdat de post ook nog al eens fout gaat.
4
patrick2
Super User
•
11.1K Berichten
@Cvm heb eens rond gezocht en blijkt dat de telecomoperatoren geen extra kosten meer mogen aanrekenen. Heb hier het betreffend artikel gevonden
Wie mag nu wat aanrekenen?
Op dit moment zijn het énkel telecomoperatoren die géén extra kosten mogen aanrekenen voor de eerste betalingsherinnering. Er is een wetsvoorstel in de maak om dat uit te breiden naar alle bedrijven en alle facturen, maar dat is op dit moment zeker nog niet van kracht, dus alle andere bedrijven mogen nu wél nog kosten aanrekenen vanaf de eerste herinnering.
Ik heb de eerste herinnering nooit ontvangen!
Stel dat jij normaal gezien je facturen nog op papier ontvangt, dan zou het kunnen dat jouw telecomoperator de eerste betalingsherinnering toch verstuurt via sms of e-mail. Je kan de betalende herinnering dan betwisten en eventueel een klacht indienen bij de ombudsdienst telecommunicatie. Even dubbel checken of het telefoonnummer en e-mail adres dat jouw telecomoperator heeft van jou correct & up to date is kan ook helpen.
Ze rekenen mij onterecht kosten aan, moet ik nu betalen?
Ja. Het stuk van je factuur dat correct is, dat je niet betwist, moet je altijd meteen betalen. Stel dat je vindt dat je operator onterecht 10€ herinneringskosten aanrekende, dan betaal je je factuur - 10€ en meldt meteen aan je operator dat je die 10€ betwist.
12
JohanD
Pisteur confirmé
•
10 Berichten
4