Pisteur confirmé
•
8 Berichten
Bellen en sms'en in het buitenland
Hallo! Ik bevind me in Duitsland, en kan geen smsjes sturen of ontvangen, noch telefoontjes plegen of ontvangen. Naast de icoontjes rechtsboven op mijn scherm waar de batterij en internet-ontvangst staan, staat sinds ik in Duitsland ben ook een icoontje "R" in een cirkeltje. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? (Het ligt allicht aan een of andere instelling op mijn Xiaomi, maar ik heb die zelf nog niet teruggevonden.)
Alvast dank!

Cdt24801
Super User
•
7.2K Berichten
Die "R" staat voor Roaming, en dat is OK, dat moet zo zijn. Voor alle zekerheid kun je eens de settings gaan neuzen bij "verbindingen" en daar zoeken naar een setting "roaming". Die moet dus zeker aanstaan; zoniet kan je enkel uw foon gebruiken wanneer je verbonden bent met een Belgische provider.
12
Cdt24801
Super User
•
7.2K Berichten
@Angèl
Moest je er nog behoefte aan hebben, de chat functie is weer operationeel. Men had die afgesloten wegens "te druk" ..🤔
0
0
JanVC
Pisteur expérimenté
•
39 Berichten
Weet niet of je probleem is opgelost, maar heb je al eens proberen manueel de netwerkoperator te selecteren i.p.v dat dit automatisch gebeurd.
Is maar een idee, heb dit zelf ook al eens voorgehad en heeft toen geholpen.
Ook toestel eens volledig terug opstarten misschien.
Groetjes,
Jan
0
Angèl
Pisteur confirmé
•
8 Berichten
Wel, ik was zondag en maandag heel even terug in het land. Zondag dus maar naar de klantendienst gebeld. Daar zeiden ze - na uiteraard de voor de hand liggende dingen zoals roaming en netwerkoperator selecteren en heropstarten etc te vragen die ik uiteraard al gedaan had - doodleuk dat ik in het buitenland moest zijn en hen van daaruit bellen om het probleem te kunnen oplossen. Het zou zogezegd om de zendmasten gaan, volgens de persoon aan de lijn. Ik vond dat triestig hilarisch - alleen op de baan, zonder enige telefonie-mogelijkheden van zodra ik de grens over ging én ook overal - dat de oplossing die voorgesteld werd "bel ons eens vanuit het buitenland en we checken je ontvangst" was.
Maandag dan maar naar de Orange Shop, daar zagen de mensen binnen de tien seconden dat het lag aan een blokkering van internationale telefonie, die blijkbaar om wie weet welke reden bij de start van m'n nieuwe abonnement geactiveerd was. Helaas konden de vriendelijke mensen in de shop door een intern probleem met het systeem dit niet met een simpele aanpassing oplossen en dienden zij zelf ook nog eens naar de klantendienst te bellen om daarvoor een dossiertje aan te maken, zodat het binnen de twee werkdagen zou verholpen worden. Het meest frustrerende is, dat dat iets is wat de persoon zondag aan de lijn van de klantendienst òòk had kunnen zien en fiksen. Maar nee, er werd me lekker arrogant gezegd dat ik maar één of andere manier moest zoeken om hen vanuit het buitenland te bellen..
Intussen ben ik weer in België, en heb ik dus niet de tijd gehad om te zien of het probleem effectief opgelost is, dat zal dus voor ooit eens zijn, in gezondere tijden, wanneer reizen weer een goed idee wordt. Ik ben weer een frustratie over de klantendienst en een dankbaarheid voor de mensen van de Orange Shop rijker. Einde ventilatie. 🙂
Soit, hoe dan ook nogmaals heel erg merci @Cdt24801, voor je vele tips en input!!
3