annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

2de router achter Modem

Topic gestart op: 16-07-19 20h05

Antwoorden: 11 antwoorden

SlePet
Gewaardeerd verkenner

2de router achter Modem

Hallo,

Ik zou graag een 2de router achter mijn modem van Orange plaatsen. Die wil ik dan instellen als acces point omdat ik daar geen bereik heb (als ik het eenmaal aan het werken heb). Ik heb al een paar dingen geprobeerd maar krijg het niet aan het werken. Ik heb al gelezen ivm een poort open te zetten maar hoe dit helemaal in zijn werk gaat weet ik niet juist.  Het IP adres van de 2de router is 192.168.2.1. Moet ik dit dan aanpassen zodat die binnen het bereik valt van de Orange modem?

Bij Orange zelf weigerde ze alle hulp omdat het niet mocht van het management vertelde ze???

Labels (2)
0 pluimen
11 ANTWOORDEN 11
Cdt24801
Wijze
Wijze

@SlePet 

Je wil dus een router achter de Orange modem/router maar dan als AP geconfigureerd.

Ik begrijp uit uw tekst dat je reeds zo een router hebt, want anders is dat weggegooid geld. Je koopt dan beter ineens een AP.

Om dat te realiseren dien je uw router in "bridge" mode te zetten. Dit betekent voornamelijk DHCP uit en NAT uit. De meeste goede routers hebben in hun eigen setup een menu waarin je kunt instellen dat je "bridge" mode wil gebruiken. Dat is het gemakkelijkste natuurlijk.

Uw aldus verkregen "AP" dient zijn eigen IP adres van de Orange router te krijgen. En de toestellen die aan het AP aangesloten worden (UTP of WiFi, maakt niet) krijgen dan op hun beurt eveneens van de Orange router hun IP adres. Dat is het grootste verschil tussen een AP en een router. Geen IP adres in een andere range en ook geen IP adressen uitdelen.

Het "AP" kan je beheren door op die ex-router in te loggen via zijn IP adres. User en Password heb je normaliter zelf ingesteld.

Je kan trouwens best de extra router eerst met een UTP kabel los van het netwerk met een laptop of PC (die ook los van het netwerk) instellen. Bridge modus, eventueel eigen IP (in de juiste range), WiFi credentials (kanaal, SSID  en paswoord) vastleggen. Het kanaal best zo ver mogelijk van dat van de Orange router, SSID (en paswoord) kan hetzelfde zijn als de Orange router maar ik persoonlijk heb een ander gekozen zodat ik steeds zelf kan zien/bepalen op welk netwerk ik zit.

Nadat uw "AP" aldus geconfigureerd is kun je het aansluiten op het netwerk met een UTP kabel en alles zou moeten werken.

Veel succes.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@SlePet 

Ik heb uw vraag nog eens herlezen en was nog iets vergeten:

Je hoeft niet met poorten te beginnen foefelen, geen forwarding, niks, allemaal niet nodig. Alles wat van belang is staat hierboven, maar de kern is: uw router moet in bridge mode staan om als AP te kunnen werken. Gaat dat niet met een enkele setting, dan : DHCP en NAT afzetten.

Het enige dat op uw alsdus verkregen AP moet ingesteld worden zijn de WiFi credentials. Nothing else !!

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
SlePet
Gewaardeerd verkenner

Alvast bedankt, hier kan ik al wat mee verder. Ik had hier idd nog een router liggen. Ik kan hem als AP instellen. Nog een vraagje: Je zegt van een ander kanaal best zo ver mogelijk van de orange router. Wat bedoel je hier mee? Een IP adres dat buiten de range ligt van de IP adressen van de orange router?

Nu gaat de range van 192.168.0.2 tot 192.168.0.254. Dan het IP adres bv 192.168.2.1 nemen?

IpBereik.JPG 

straks eens proberen,

Bedankt

 

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@SlePet 

Met kanaal bedoelde ik het WiFi kanaal. Dus als je Orange router bvb op kanaal 1 in de luchtgaat, dan neem je minstens kanaal 6 of beter nog kanaal 11 voor je AP. Dit om te vermijden, dat ze elkaar storen.

Dit heeft dus niks te maken met de IP adressen. En zoals ik zei, je AP mag zelf geen adressen uitdelen en moet zijn adres ook van de Orange router krijgen. Je kan het natuurlijk ook zelf handmatig vastleggen, maar dan wel binnen de range van de Orange router. 192.168.0.5 bvb

Wanneer je een adres ingeeft in de range 192.168.2.x dan gaat het nooit lukken om een gewoon AP aan de praat te krijgen. Wat je dan bezig bent te doen is twee aparte netwerken aanmaken die elkaar niet kunnen zien. En dan ga je wel met portforwarding moeten werken om ze elkaar te laten zien.

Maar waarom zou je het moeilijk maken als het om geen enkele reden nodig is?

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen