annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Bedenkingen bij technische interventie

Topic gestart op: 17-12-22 08h50

Antwoorden: 3 antwoorden

Jantje1
Aspirant verkenner

Bedenkingen bij technische interventie

Hallo

Ongeveer een week geleden viel de internetverbinding plots weg. Op de modem knippert het us licht en @online is uit.

Standaard alle aansluitingen gecontroleerd en reset, niets werkte. Deze week is er dan een technieker langs geweest. Volgens hem is de kabel te zwak (lengte zit net op de 30m grens) en moet die vervangen worden, met bijhorend prijskaartje (€2365) natuurlijk want de bestaande buis kan niet opnieuw gebruikt worden .

Ik heb toch enkele bedenkingen bij die conclusie:

- als de kabel te zwak is waarom zou het dan plots na meer dan 10 jaar volledig uitvallen?Altijd perfecte verbinding gehad... Dan zou je toch eerder storingen of trage verbinding verwachten. Zit ook in een buis onder de grond, kan in principe weinig mee gebeuren.

- in de paddestoel heeft hij mijn kabel niet losgemaakt om de aansluiting te controleren. Hij heeft zijn tester op een vrij aansluitpunt gezet. Lijkt me ook niet logisch want dan controleer je eigenlijk enkel om je conclusie te bevestigen.

- hetzelfde is enkele jaren geleden ook al eens gebeurd, toen lag het probleem bij Telenet. Zij hadden per ongeluk mijn verbinding afgekoppeld in de verdeelkast.

 

Dus mijn vragen:

Hoe verloopt de verbinding tussen verdeelkast en paddestoel? Zitten er in de verdeelkast aparte klemmen per adres of is het per paddestoel?

En is het gangbaar om de gebruikte aansluitingen in de paddestoel niet te controleren? Zeker als je dan ziet dat die vol rommel zit (bladafval, modder, enz...)

Alvast bedankt en mvg

Labels (1)
0 pluimen
3 ANTWOORDEN 3
patrick2
Wijze
Wijze

@Jantje1 

Dit soort dingen zijn meestal moeilijk en zeker om het uit te leggen , aangezien ik dit soort zelf gedaan heb op de technische dienst. 

Dat jij storingen hebt en dat je kabel te zwak is dat kan. Er zijn zelfs tabellen voor om die kabel lengte te berekenen aan de hand van de juiste kabels. 

* een PE6 kabel ligt tot een lengte van 30 meter. 

* een PE 11 vanaf 30 meter tot 50 meter

* daar boven komt er nog een speciale kabel te liggen 

Dus hoe langer de afstand des eerder een andere kabel er komt te liggen. 

Zijn nu dus je storingen daaraan te verwijten ? Ja dat kan ! Want je zegt wel in de afgelopen zo veel jaar heb ik geen storingen gehad maar dat is ook niet dag 1 op 2 er veranderen dingen en ja ook op de nodes veranderen die. Je nodes zitten in die paddestoel en aan die nodes kunnen goed een 100 tal mensen op aangesloten zijn en zelfs meer. Beetje afhangend van wie er natuurlijk allemaal een aansluiting van Orange of Telenet heeft , Proximus heeft zijn eigen kasten en aansluitingen. 

Het komt er op neer hoe zwaarder de en hoe meer verbindingen er bij komen in de kast , de paddestoel aan de nodes , des te minder slecht is jou functioneren. Leg jij daar een andere kabel die wel aan de vereiste doet op die lengte kan je probleem opgelost zijn maar ook dit is niet altijd zeker. Maar dit is wel iets dat je eigenlijk wel zou moeten doen om zeker te zijn dat dit probleem niet bij je zelf ligt. De kabel die naar de paddestoel gaat in de grond op jou eigen grond is je eigen werk om te vervangen daar komt niemand tussen , tenzij je een fortuin uit geeft aan die werken. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Jantje1
Aspirant verkenner

Bedankt voor de reactie.

Ik heb de plattegrond er eens bijgenomen, de kabellengte zal 28-30 meter zijn afhankelijk van hoe diep ze hebben gegraven toen. Het is een RG 6.

Dat ik een gat in de muur moet boren, graven, onkruiddoek kapot snijden, klinkers wegnemen enz om wachtbuis en kabel te gaan leggen zonder garantie dat het de oplossing is, aangezien niet alles getest werd, vind ik een rare redenering.

Mss klopt het maar zoveel mogelijk oorzaken uitsluiten en bvb de gebruikte aansluiting controleren lijkt me toch wel het minste. Moet je trouwens normaal ook niet beide uiteinden afkoppelen om zo'n kabel uit te meten?

Maar goed, ik zal maandag of dinsdag nog eens bellen. Ik neem aan dat die paddestoel niet geopend mag worden door een onafhankelijke elektricien?

Mvg.

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Jantje1 

Ze kunnen ook zo de kabel meten dat is geen enkel probleem. 

Nee je mag je geen eigen persoon of personen in de paddestoel laten komen dat is Telenet netwerk en enkel Orange of Telenet is bevoegd daarin te komen voor de rest niemand. 

De diepte is altijd hetzelfde daar mag niet van afgeweken worden en dat is 60 cm onder de grond in een wachtbuis en als het ff kan dubbelwandig geisoleerd. Enkelwandig kan ook enkel ook weer storing's gevoeliger.

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Leden met de meeste pluimen