Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 06-12-24 23h46
Antwoorden: 5 antwoorden
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Ik verhuis binnenkort naar een woning uit de jaren 70 waar de woonkamer op de 1ste verdieping is en de inpandige garage zich onder de woonkamer bevindt.
De coax kabel komt via een gat in de voorgevel in de woonkamer binnen. Hier zit een oude wandcontact doos met labels TV en R. Verder is er geen hardware te zien, op de wandcontactdoos is geen coax kabel aangesloten.
Aangezien er hopelijk ooit fiber tot aan de woning komt en omdat ik ook geen gateways en NIU in de woonkamer wil zou ik graag alle netwerkapparatuur in de garage hebben en vervolgens zelf mijn eigen router en access points voorzien.
Nu is mijn vraag of ik rechtstreeks op die wandcontact doos een coax kabel mag aansluiten naar de garage waar dan zowel de NIU als de gateway geinstalleerd wordt. Er is al een mogelijkheid via de vloer om in de garage te geraken.
Verder wil ik ook geen TV abbonement dus er is geen coax kabel nodig van de garage terug naar de woonkamer hiervoor.
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Hey @sammaes ,
PE11 zal sowieso overkill zijn.
De technieker heeft de nodige koppeling mee. Zelf geen koppelingen voorzien want ze kunnen deze mogelijks niet plaatsen omdat ze de juiste perstang niet hebben.
Nu maar hopen dat de technieker je wil volgen in je verhaal.
Hey @sammaes ,
Ipv een bestaande (al dan niet nog goede coax) te gaan verlengen naar de garage zou je beter een volledige nieuwe coax voorzien. Vermits ik versta dat het hier gaat om een gevelaansluiting kan dit relatief gemakkelijk.
Een nieuwe kabel leggen vanaf de tap op de gevel naar de garage zal een veel beter signaal geven en hierop zullen techniekers met alle plezier aansluiten.
Als een technieker komt en hij ziet dat de klant zelf een bestaande coax heeft verlengd, dan zou de aansluiting wel eens geweigerd kunnen worden. (omdat het signaal op de coax in vele gevallen dan te zwak is of teveel storing heeft).
Je kan vragen aan Orange om een nieuwe dropkabel te trekken, dit kost je €100 indien het gaat om een gevelaansluiting. Of je kan, zoals ik het deed, zelf een kabel aankopen (tip: online zijn die VEEEL goedkoper ivm DHZ-zaken), een gat boren door de gevel waar je de kabel naar binnen wenst en dan alles netjes vastleggen. Eens de technieker komt zal hij/zij de nodige F-connectoren op je nieuwe kabel voorzien, een NIU plaatsen en de modem.
Voorzie 2 stopcontacten waar de modem moet komen. Eentje voor de NIU en nog één voor de modem.
Eventueel nog een 3de stopcontact voor je eigen router.
Wat je ook kunt voorzien is een utp van de garage naar de woonkamer, zo heb je bekabeld internet in de woonkamer voor je eigen router/ap, zo hoeft deze niet in de garage te staan. (ik veronderstel dat de garage niet de beste wifi van het huis nodig heeft).
Als je zelf een coaxkabel wil leggen, zwarte PE6 coax voor aansluiting tot 30M,zwarte PE11 coax voor aansluitingen tot 50M.
Persoonlijk heb ik PE11, 10M vanaf het aftakpunt naar de modem, maar liever overkill voor de enkel euro's dat de kabel meer kost 😂.
Hey @Pletse, bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik heb vandaag nog eens in detail gekeken en de situatie is toch iets anders dan ik had gedacht.
In de voortuin van de buren staat zo een grijs bakje waar een zwarte coax kabel vertrekt naar mijn gevel. Die kabel komt dus binnen in die wandcontactdoos in de woonkamer.
Is het mogelijk om de NIU toch in de woonkamer te installeren en de modem in de garage te zetten? Dat zou ongeveer een afstand zijn van 8 meter. Anders moet ik de oprit helemaal opbreken om een nieuwe coax kabel te trekken richting de garage en dat lijkt het me toch niet waard te zijn.
Hey @sammaes ,
Als de coax ondergronds loopt is dit inderdaad een hele andere situatie.
Je kan een coax kabel klaarleggen en vragen aan de technieker om de bestaande coax door te lussen. Dit door de bestaande coax, met een perskoppelstuk, aan de nieuwe coax te verbinden richting de garage om alles daar te plaatsen.
Sowieso zal een de technieker niet aansluiten op een kabel die je zelf verbonden hebt op een wandcontactdoos met een gewone koppeling (eentje dat je er gewoon insteekt). Risico op problemen met het internet is hierdoor veel te groot met een ontevreden klant als gevolg.
Hey @Pletse , dat lijkt me dan inderdaad de beste oplossing!
Moet ik naast de zwarte PE11 coax (zoals je zegt beter wat overkill) kabel ook nog het koppelstuk en connector voor de modemkant voorzien?
Moest ik zelf nog iets voorzien kwam ik na even snel googlen https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/coax-grondkoppeling-c9-c9/ en https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/ziggo-geschikt/8/wandkoppeling-f-female-f-female/ tegen. Is er een verschil tussen die 2? Die eerste lijkt meer voor in de grond maar moest die beter ruis kunnen onderdrukken of minder signaalverlies geven dan lijkt me dat de moeite waard?