Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 01-07-21 23h05
Antwoorden: 3 antwoorden
Hallo,
Tijdens het spelen van League of Legends heb ik gemerkt dat ik bij sommige matches een lage maar bij de meeste andere matches een hoge latency heb. Gedurende een match blijft de latency wel heel stabiel en zijn er geen andere storingen. Ik heb dit op al mijn apparaten (een desktop met ethernet verbinding en 2 laptops met WiFi) en onafhankelijk van de tijd.
Na heel wat te hebben geprobeerd heb ik een analyse met PingPlotter uitgevoerd. Het blijkt dat voor de huidige route die de packets volgen naar de server van de game er op de tweede en vierde tussenstap een grote packet loss optreedt. Ik heb de resultaten van een analyse toegevoegd.
Volgens Riot Games (de ontwikkelaar) zou het probleem met de game hierdoor komen. Orange routeert de packets op een zodanige manier dat er verlies is onderweg, en dus zou Orange een andere route moeten opstellen.
Ik heb Orange gecontacteerd en ze zeggen dat ze geen routes veranderen. Enkel de klant kan dit uitvoeren, door in te loggen op zijn modem en poorten te openen. Maar meer uitleg konden ze niet geven.
Trouwens na het pingen van heel wat servers (bv. die van Facebook of andere games) heb ik gemerkt dat de eerste 5 tussenstappen telkens identiek zijn. Na wat googelen ben ik te weten gekomen dat deze te maken hebben met Orange (de eerste tussenstap is mijn modem), behalve de vierde, welke een zogenaamd "bogon IP address" is, wat mij heel verdacht lijkt. Er is steeds een persistente packet loss op de tweede en vooral de vierde tussenstap.
Ik vraag mij af wat ik hier aan kan doen behalve een VPN te gaan gebruiken (zou geen echte oplossing zijn). Zou ik inderdaad zelf de route kunnen optimaliseren door mijn modem te configureren? Ik zou niet weten hoe ik dat kan doen.
Ik ben klant bij Orange sinds dit jaar mei. Toen heb ik ook de modem gekregen (Siligence TCG300). Ik heb daar niets mee gedaan of geconfigureerd behalve regelmatig herstart. Ik heb de PingPlotter voor de eerste keer enkele dagen geleden gebruikt, op het moment dat ik de game voor de eerste keer begon te spelen sinds ik klant ben bij Orange. Dus ik weet niet of het probleem in mei en de eerste weken van juni wel of niet aanwezig was. Ik weet wel dat toen ik nog via de telefoonlijn van Proximus verbonden was er geen problemen met de game waren.
Informatie over de servers van Riot Games: https://www.peeringdb.com/net/5918
Is hier ondertussen een oplossing voor gevonden bij Orange? Ik heb net hetzelfde probleem, heb standaard 45ms en met een VPN behaal ik 25ms.
Ik verander liever van internet provider dan altijd een VPN te moeten gebruiken.
Ja
Ik heb ExitLag geprobeerd. Het is een routing programma voor games (een soort VPN). Hiermee behaal ik een stabiele 22 ms ping. Dit is lager dan alle andere pings die ik ooit gehad heb voor die game. Maar meer belangrijk is dat ik die 22 ms ping voor alle matches heb. Dit zou moeten betekenen dat mijn probleem (een stabiele, lage ping maar slechts bij sommige matches) komt door de keuze van de route tussen mijn pc en de gameserver, iets dat normaal gezien de verantwoordelijkheid is van de internetprovider.