annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

IPv6 en CGNAT - Status 2021

Topic gestart op: 12-07-21 14h40

Antwoorden: 3 antwoorden

ajunne
Aspirant verkenner

IPv6 en CGNAT - Status 2021

OPGELOST

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje gewisseld van DSL-land naar DOCSIS-land voor tv/internet/telefoon, en sta nu op het punt om te wisselen van de grote Waalse kabel-broer met 3 letters naar Orange (want ja, ik zit in die footprint).

Ik lees hier echter een hoop topics gespreid over de laatste paar jaren met betrekking tot IPv6 en Carrier-Grade NAT, en het is me niet helemaal duidelijk wat Orange nu precies levert voor wat betreft IP-connectiviteit. Misschien kan iemand van jullie me even vertellen wat er nu precies uit het ethernet-poortje van de modem komt, en dat anno 2021:

- Krijg je een publiek IPv6 subnet (/64 of misschien groter?)
- Is CGNAT actief (krijg je een IPv4 in de range 10.64.0.0/10) of een publiek routeerbaar adres?
- Is het mogelijk om de modem in bridge-modus te zetten, krijg je de publieke IPs via DHCP op één van de ethernet-poortjes?

Ik vraag het, omdat ik een eigen router draai achter de DOCSIS modem, en wel inkomend verkeer op een publiek IP nodig heb (met name voor L2 VPN naar mijn thuisnetwerk vanuit onderweg - en dus CGNAT geen optie is) net als native IPv6 connectiviteit (om fatsoenlijk zaken van het werk goed te kunnen testen). Andere posts op dit forum lijken niet helemaal up-to-date te zijn over wat Orange nu precies levert, dus voor ik een bestelling ga doen om van leverancier te wisselen, wil ik wel even weten wat nu precies de stand van zaken is.

Kan iemand hier commentaar op geven? Want voor een prijsverschil van 5 euro per maand ga ik niet mijn volledige vrijheid opgeven, laat staan weer een technieker laten komen om de apparatuur te vervangen, die ik vervolgens weer vanaf het begin moet uitleggen waarom ik de povere wifi uit zijn goedkope router niet moet hebben, en dat hij van mijn VLANs moet afblijven.

Labels (4)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Gregory
Wijze
Wijze

@ajunne 

1) Je krijgt een Siligence modem Siligence modem | Orange België

2) Die staat in CGN, maar je kan die in een publiek IP adres zetten Wat is Carrier Grade Nating (CGN)? Ben ik in CGN-modus? | Siligence modem | Orange België

3) Het is IPV4 

4) je kunt je modem in bridge modus zetten  Over de Bridge modus ! - Tribe (orange.be)

 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
3 ANTWOORDEN 3
ajunne
Aspirant verkenner

Als je zegt "3) Het is IPV4", dan betekent dat "geen native IPv6"? Dan weet ik genoeg, dan zijn we uitgepraat en blijf ik lekker waar ik ben.

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Beter uitgepraat dan veranderen, ongelukkig zijn en terug te gaan - veel moeite voor niks

Dit is het laatste van ipv6 Re: Ipv6 - Pagina 2 - Tribe (orange.be)

Komt er wel - alleen is het niet duidelijk wanneer

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

@ajunne 

1) Je krijgt een Siligence modem Siligence modem | Orange België

2) Die staat in CGN, maar je kan die in een publiek IP adres zetten Wat is Carrier Grade Nating (CGN)? Ben ik in CGN-modus? | Siligence modem | Orange België

3) Het is IPV4 

4) je kunt je modem in bridge modus zetten  Over de Bridge modus ! - Tribe (orange.be)

 

 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen