Internet en Fixed Phone
Op zoek naar informatie over ons internet- en vaste lijn aanbod? Dan bevind je je op de juiste plek! Onze tribers helpen je graag verder ...
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Orange-werknemer
Orange-werknemer

Re: Instellingen van modem opslaan

Hey @freeloader

Sorry voor de wel heel late reactie, was deze even uit het oog verloren wegens IRL bezigheden (best met @username werken Smiley Knipoog).

Een unmanaged switch kan inderdaad zoiets niet veroorzaken. Wat ik wel al gehoord heb is dat een NAS die dezelfde poort via uPNP probeert in te stellen als een andere element (bijvoorbeeld een PC media server) zulke problemen kan veroorzaken. Op zich mag een switch ertussen dit niet veroorzaken, maar ik zou aanraden om bij wijze van uitsluiting eens alles rechtstreeks op de modem aan te sluiten en zo eens te testen (stuk per stuk). Troubleshooting by exclusion is niet leuk, maar geeft wel altijd het beste resultaat.

Waarom de modem/router dit zelf uitzet is mij een raadsel, bij mij doet hij dit in ieder geval niet (Siligence) tijdens mijn testen voor uPNP. Welke versie heb je? De Compal of de Siligence, indien het de eerste is dan zou het kunnen dat deze bij herstart dus net die configuratie verliest (geen idee gezien ik dit zelf nooit heb uitgetest toen ik deze had).

Nu om heel eerlijk te zijn, ik ben geen uPNP fan, gewoonweg omdat je geen idee hebt welke applicatie allemaal dingen gaat openzetten (virussen incluus). Dus best toch met vaste port mappings werken.
Shamrock
Gewaardeerd verkenner

Re: Instellingen van modem opslaan

@freeloader

Als starter van de thread kan ik alleen maar zeggen dat @TomN er knal op zit en bijzonder goed advies levert. [Niet makkelijk om toe te geven als je zelf al 30 jaar netwerk en systeembeheerder bent :-)]

UPnP: afsluiten! Open op je router de nodige poorten zoals door TomN bovenaan al voorgesteld.

freeloader
Gewaardeerd verkenner

Re: Instellingen van modem opslaan

Dag TomN, ik heb de Compal.

Bij het opbellen van de Orange helpdesk wist men mij, zoals ik al eerder neerschreef, te verzekeren dat het UPnP probleem gekend was sinds de deployment-datum van de modem. En dat men met het probleem bezig was. Toen ik vroeg "reeds 1,5 jaar dan?" zei de medewerker "ja".
Een ETA voor de fix kon de medewerker me niet geven. Op mijn vraag "kan u mij dan een ander type modem aanbieden" verzekerde de medewerker me dat er geen ander type in omloop was. Terwijl ik op internet en hier, via jullie, van de Siligence modem blijf vernemen.

Nu, loont het de moeite om mijn Compal te laten vervangen door een Siligence? Buiten de UPnP die er wel op zou werken uiteraard.

Mvg

PS: jullie suggesties om UPnP te disablen en poorten manueel open te zetten heb ik weldegelijk gelezen. Ik appreciëer jullie moeite en de kennis die er achter steekt. Op dat vlak (poorten open zetten) heb ik na talloze instructies te lezen en video's te bekijken na 15 jaar nog steeds de ervaring van een leek. Waarom? De mogelijkheden zijn telkens licht verschillend. De gebruikte termen zijn nooit (helemaal) dezelfde. Vraag me om de structuur van een ethernet-pakket te ontleden en ik doe het on-the-spot. Die is telkens hetzelfde Maar poorten open zetten? Nog nooit op een eenvoudige, betrouwbare manier kunnen doen. UPnP please.

0 pluimen
Daveatwork
Ervaren verkenner

Re: Instellingen van modem opslaan

Hallo,

ik heb een Siligence TCG300 gekregen die ik reeds 1,5 week heb.

UPnP staat actief en ik kan bevestigen dat deze werkt bij mij en de UPnP switch blijft  aan staan.

Wel is er iets niet juist:

Vanuit mijn Synology NAS push ik de settings, testen vanuit de Nas bevestigen de open poorten en forwardings, benaderen vanop afstand werkt dus allemaal geen probleem.

Maar als ik dan in de router ga kijken:

Knipsel.JPG

zou er niets van poorten open of geforward staan.

Dit is niet juist.

Hoe kan ik nagaan wat er allemaal open of geforward staan?

Is dit bij jullie anders?

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen