annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Waarom zou ik een fiber aansluiting van Proximus toelaten als Orange klant?

Topic gestart op: 03-02-25 20h00

Antwoorden: 2 antwoorden

treeflame
Rekruut scout

Waarom zou ik een fiber aansluiting van Proximus toelaten als Orange klant?

Ik woon in een appartementsblok. Ik ben klant bij Orange, bijna alle andere buren in de appartementsblok zitten bij Proximus. Ik woon in het centrum van Vilvoorde.

Proximus heeft laten weten aan mijn mede-bewoners óf Fiber nemen óf geen internet meer. De syndicus geeft elke keer heel verwarrende berichten: Brieven waar dit soort zaken in staan: Er moet toegang verleend worden tot alle appartementen op de dag van de werken, bij weigering of afwezigheid zullen de appartementen uitgesloten zijn van het glasvezelnetwerk. Voor niet-klanten betekent dit niet dat zij verplicht zijn een abonnement aan te gaan; het betreft enkel de technische voorbereiding. Dit zorgt ervoor dat het gebouw toekomstbestendig is en voldoet aan de hedendaagse en toekomstige behoeften van bewoners en gebruikers."

Ik zie niet in waarom ik die installatie zou nemen, als ik het goed begrepen heb gaat het om een proximus installatie en ik ben tevreden met Orange, en het systeem met die coax-kabel. Ik zou niet weten wat ik kan doen met een Proximus installatie als klant bij Orange. Maar ik kreeg zowel van de syndicus als van de man van Orange (!) te horen: als het gratis is, waarom niet?

Ik weiger onder andere omdat de kabel zou binnenkomen in mijn badkamer (waar de algemene kabels liggen) en niet in de berging, waar nu de modem van Orange staat. En zo een bakske in mijn badkamer is ook geen zicht, vooral als het niet nodig is.

De enige reden waarom ik die proximus fiber installatie wel zou nemen, is wanneer Orange van plan zou zijn om in de toekomst het volgende te zeggen, 'wij dwingen ook iedereen te werken met de fiber installatie tot in het appartement, wij gaan dezelfde kabels gebruiken als Proximus en het coax systeem wordt niet meer onderhouden'.

Zit die kans erin?

Labels (1)
0 pluimen
2 ANTWOORDEN 2
lithion
Veteraan verkenner

Ooit zal Wyre, het bedrijf dat tegenwoordig eigenaar is van het coax-netwerk in Vlaanderen, de overschakeling maken naar glasvezel. Zowel Orange als Telenet maken gebruik van het Wyre-netwerk. Op verschillende plaatsen in Vlaanderen is Wyre gestart met de voorbereidingen en steken ze buizen in de grond. Op vandaag is nog niet duidelijk wanneer ze effectief glasvezel in die buizen zullen blazen en klanten zullen aansluiten. Nog veel minder is duidelijk hoe lang de coax dan nog naast de glasvezel zal blijven bestaan. Op vandaag worden enkel nieuwe verkavelingen aangesloten op glasvezel waarbij er een omvormer naar coax wordt geplaatst. Hierop komt dan bv je Orange modem.

Proximus daarentegen heeft al op veel plaatsen glasvezel actief. Bij appartementen voorzien ze vanuit ieder appartement glasvezel naar een patchpaneel of box in de gemeenschappelijke technische ruimte. Daar wordt dan gekoppeld op de glasvezels komende van de straat. In theorie is het mogelijk dat andere operatoren hun glasvezel patchen op de bestaande aansluiting van een bepaald appartement, maar ik denk niet dat Proximus daar zomaar mee akkoord zal gaan. Verder denk ik ook niet dat de Syndicus zal toelaten dat iedere operator telkens zijn/haar eigen glasvezels zal trekken naar ieder appartement. Waarschijnlijk zal hiervoor nog een wettelijk kader moeten gecreëerd worden om dit te regelen als de operatoren er onderling niet uitkomen.

Verder: ik betwijfel ten zeerste dat er glasvezel wordt afgemonteerd in een badkamer. Op de aansluiting moet nog actieve apparatuur geplaatst worden en deze wil je echt niet in een vochtige ruimte hangen.

0 pluimen
treeflame
Rekruut scout

Heel erg bedankt! 

Dus het kan zijn (maar niet zeker) dat orange dezelfde aansluiting gaat gebruiken, maar het kan ook zijn dat ze dat niet doen? Want als ik het zo lees op de website van Orange heb ik de indruk dat zij die fiber vooral installeren waar de modem met coax nu staat (in mijn geval dus in de berging), en dan zou het zeker geen probleem zijn.

En sowieso is het dus een slimme zaak om de fiber te weigeren als het mijn appartement zou binnenkomen in de badkamer?

Het is een beetje moeilijk om te beslissen...

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen