annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

WiFi Mesh units vinden mekaar plots niet meer

Topic gestart op: 22-05-21 11h15

Antwoorden: 13 antwoorden

henrim
Gewaardeerd verkenner

WiFi Mesh units vinden mekaar plots niet meer

OPGELOST

Beste,

Wij zijn sinds 2 jaar tevreden Orange klant en hebben sinds juli 2020 4 mesh apparaten die de wifi uitbreiden van de huiskamer naar de keuken en twee hogere verdiepingen.

Mesh 1 staat in de huiskamer.

De drie andere staan in de kamer boven de huiskamer, de kamer daarnaast, en in de keuken, onder die tweede slaapkamer.

Dankzij de twee units boven, hebben we ook wifi op de bovenste verdieping.

Elf maanden ging dit goed. Sinds eergisteren vinden ze mekaar niet meer. In de huiskamer en omgeving is super goeie wifi, in de rest van het huis niet meer. 

ik heb alles al gereset en ook 1 unit dichterbij de huiskamer geplaatst. Geen oranje lichtjes helaas. Weet iemand hoe dit plots kan gebeuren?

Labels (1)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
patrick2
Wijze
Wijze

@henrim  

Het is dus de bedoeling dat je je systeem weer volledig opnieuw opstart en verplaatst. Dus als je weet waar je torentjes komen te staan en je hebt alles gereset dan maak je het volgende : 

Eerst zorg je dat de eerste toren bij de modem , die daar aan gekoppeld zit , als eerste volledig werkt. Vervolgens je tweede torentje als die volledig werkt dan de derde en daarna je vierde torentje. 

Het zal even wat tijd in beslag nemen maar op die manier installeer je je systeem correct. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
13 ANTWOORDEN 13
patrick2
Wijze
Wijze

@henrim 

Als ik het zo lees heb je totaal geen Mesh je bent of wel je wifi aan het herhalen of wel ben je ze als AP aan het gebruiken. 

Je hebt 1 torentje in de huiskamer dus hopelijk aan de modem gekoppeld en de rest staat boven???

Met een mesh systeem is het de bedoeling dat de torentjes elkaar allemaal zien en die worden op systematische wijze van elkaar geplaatst. Ik heb ook mesh wifi , mijn tweede setje al , en de torentjes staan wel geteld maximaal 7 meter uit elkaar. Moest je ze verder gaan plaatsen heeft de werking ervan totaal geen nut. 

Als advies zou ik geven haal alles uit je netwerk en plaats ze eerst eens op systematisch wijze zodat de torentjes elkaar zeker kunnen lezen en zien. Dus :

  • Module A moet steeds Module B en Module C kunnen bereiken
  • Module B moet steeds Module A en Module C kunnen bereiken
  • Module C moet steeds Module A en Module B kunnen bereiken

Als je je eerste torentje in de huiskamer zet zou je de tweede ergens in de gang bij de trap moeten zetten. ( denk aan je maximale lengte van 7 meter ). Dan je derde boven aan de trap ergens in de buurt dat die op zijn beurt weer de eerste twee torentjes ziet. ( weer maximaal 7 meter ). Je vierde torentje weer ergens zetten om een beetje dekking te geven maar ook weer zodat deze torentje 1,2 en 3 ziet. ( ook weer maximaal 7 meter). 

 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
henrim
Gewaardeerd verkenner

Bedankt voor de uitleg!

 

ik voeg een tekening toe. Ze staan verder dan 7 meter van mekaar. Maar het probleem is: in de keuken en 1 slaapkamer staan in totaal 3 PC's die via kabel met hun mesh verbonden zijn dus ik kan de andere units niet van plaats veranderen: ik kan geen bureau op de trap installeren ... 

 

Gebruiken we de mesh dan verkeerd? 

ik kan nog proberen om de tweede mesh beneden te plaatsen zodat die tussenstap kleiner wordt (oranje markering op de tekening). Misschien helpt dat.

Onze kinderen klagen wel al een tijdje over de snelheid, da's omdat wifi sowieso trager is dan rechtstreekse kabel. Maar we kunnen in dit huurhuis niet plots overal gaten gaan boren dus hou ik wel van de Mesh oplossing - als die werkt.

 

0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@henrim  

Ja je gebruikt dus je systeem verkeerd , zoals bijna iedereen die hier een topic er over neerzet dat het niet werkt. ( Ik ga er nog iets over schrijven voor een duidelijk overzicht te hebben ). 

Mesh wifi moet aan de volgende eisen voldoen :

* maximaal 7 meter onderling van elkaar geplaatst

* Minimaal drie torentjes , ook geen 20 plaatsen want dat is overkill

Ja jij gebruikt jou Mesh totaal verkeerd. Je plaatst er eentje onder en al de rest plaats je boven met de benodigde afstanden zodat ze elkaar heel moeilijk bereiken en dus ook onderling moeilijk communiceren. Als je pc's aan je torentje hebt staan is deze inderdaad moeilijk te verplaatsen maar je kan ook vindingrijk zijn en verplaatsen en dan een kabel vanuit dat torentje laten komen naar een switch. Dan je pc aansluiten op die switch dan moet je je pc niet verplaatsen. 

Weet niet of de wifi snelheid lager is met Mesh. Weet dat ik met wifi van de Mesh 600 Mbps haal en meer. Ik heb internet bij Telenet en heb 1000 Mbps en via kabel haal ik er 900 maar met wifi dus 600 Mbps het is bijna 700 Mbps. 

Weet niet welke Mesh je hebt ? Welk merk heb je ? 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
henrim
Gewaardeerd verkenner

Bedankt! Het zijn Orange Meshes. Ik zal eens kijken hoe dat werkt met switches. 

En thanks dat je Orange klanten helpt ook al zit je zelf bij Telenet 🙂

 

 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen