Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 12-04-19 17h47
Antwoorden: 46 antwoorden
Een 3-tal weken geleden kwamen ze hier Orange installeren.
Sinds dag 1 hebben we problemen met de wifiverbinding op onze 2 androidtelefoons en onze ipad.
De twee laptops hebben altijd probleemloos gewerkt.
We blijven met onze gsm's en ipad verbonden met het wifinetwerk, maar we geraken het internet niet meer op. Soms krijgen we ook deze melding op de gsm: Geen internetverbinding via deze WIFI. Maar soms ook niet. Dan zijn we zogezegd verbonden met het net maar eigenlijk niet.
Soms herstelt het zich na het heropstarten van de modem of gsm, soms ook niet.
Soms gaat het vanzelf over, soms ook niet.
Kortom, onze wifi lijkt behekst.
De helpdesk van Orange heeft reeds onderstaande stappen ondernomen.
Veranderen WIFI kanaal
Herstarten modem
Reset modem
Technieker gestuurd -> nieuwe modem
Na het plaatsen van de nieuwe modem blijven dezelfde problemen en beginnen we dus opnieuw...
Herstarten modem
Reset modem
Nu zijn we tot op dit punt gekomen.
Setup voor internet ziet er als volgt uit.
Modem Orange
|--> TP link access point voor boven
|--> 24 poorts switch met 7 bekabelde toestellen en 2 decoders
De SSID en wachtwoorden zijn veranderd en het guestnetwerk is uitgeschakeld.
Voor de rest is er niet geprutst aan de modeminstellingen.
Verder heb ik ook al getest om alle SSID's van de 2,4Ghz, 5Ghz en de externe AP een andere naam te geven om te kijken of het probleem zich wel degelijk op alle SSID's voordoet. Dit is wel degelijk het geval.
Iemand toevallig met de ultieme tip?
Lastige zaak ....
Wel misschien nog dit: voor de 5 GHz blijf je best onder kanaal 52 , anders kun je in het vaarwater van radars geraken (DFS als je daar meer over wil weten).
Nog een ander vraagje dan: hoe breed heb je uw kanalen ingesteld? Je kan zowel de 2,4 GHz als de 5 GHz smaller of breder instellen.
Zo kun je bvb in de 2,4 Ghz een breedte van 20 MHz of een breedte van 40 MHz instellen (som nog meer ook). Hoe breder je het instelt, hoe hoger uw transfersnelheid KAN zijn En hoe hoger uw kans op storingen natuurlijk. Maar je woont vrij rustig heb ik gelezen ...
Om dat allemaal eens te testen: stel voor de 2,4 en de 5 GHz de kanaalbreedte eens in op de standaard, het minimum. Dan gebruikt uw router/AP slechts exact één kanaal. In sommige routers wordt dat uitgedrukt in MHz kanaalbreedte (bvb in de 2,4 Ghz 20 MHz of 40 MHz), in andere routers wordt het vermeld met een hogere of lagere throughput (bvb voor mijn 2,4 GHz van 54 Mbps tot 450 Mbps; 5 GHz van 289 Mbps tot 1300 Mbps).
Hoe het staat kun je ook alweer in de dia app "WiFi Analyzer aflezen
Vermits de verbinding op uw AP in hetzelfde bedje ziek is zal het niet aan de modem/router zelf als dusdanig liggen denk ik. Uw AP werkt volkomen zelstandig voor wat betreft WiFi. Uiteindelijk wordt alles via kabel van het AP doorgegeven naar de Orange modem/router.
En uw laptops werken wel, dat is het eigenaardige .... Klopt het dat die enkel op de 2,4 GHz band werken?
Welke waarden kan u meten met de WiFi Analyzer app?
Nog even de werkende laptops erbij halen. Je hebt nu dus vier verschillende WiFi netwerken, elk met een eigen SSID. Op welke van die vier werken de laptops naar behoren?
Ik zie dat je bij de beveiliging TKIP gebruikt. Kan je dat wijzigen in AES? Dat is een betere keuze.
En dat brengt me bij de volgende test: zet eens (kortstondig, maar je hebt niet weel buren, dus kan geen kwaad) de beveiliging van uw WIFi af. Als je dan wel op WIFi kunt ligt het aan de parameters van de beveiliging.