annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wifi 6 router

Topic gestart op: 13-10-20 19h30

Antwoorden: 7 antwoorden

Emerion
Aspirant verkenner

wifi 6 router

OPGELOST

ik zou graag in mijn studio appartement wifi 6 hebben.

kan ik geween een wifi 6 router aan de orange modem hangen of hoe pak ik dit het beste aan 

alle tips zijn welkom 🙂

Labels (3)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Emerion 

Je kan altijd een eigen router aan de Orange router hangen, dat zal werken. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je dan met dubbele NAT zit. Voor de meeste dingen is dat echter geen enkel probleem.

Ik heb eigenlijk nog niet gekeken of die dingen al op de markt zijn, maar moest je een bekabeld AP op de kop kunnen tikken dat WiFi 6 aan boord heeft, dat is de simpelste oplossing. De ingebouwde WiFi van de Orange router dan uitschakelen.

Je kan natuurlijk van een WiFi 6 router een AP maken (in de settings ervan), maar dat hangt dan wel van de prijs af of dat een goede oplossing is. Je hebt dan wel ook geen last van dubbele NAT.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
7 ANTWOORDEN 7
Emerion
Aspirant verkenner

hartelijk bedankt voor de info, maar wat betekent NAT 😅

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

NAT staat voor Network Adress Translation.

Je werkt intern met een eigen DHCP en een privaat adres. Meestal 192.168.x.x

Voor de communicatie naar buiten moet dat vertaald worden, anders ga je niks bereiken en nooit iets binnen krijgen. Voor alle communicatie op het internet heb je namelijk een publiek adres nodig. Enkel uw modem/router combo van Orange heeft er eentje. 

Eén van de dingen die een router doet is alle interne adressen vertalen naar een publiek adres wanneer er communicatie naar buiten moet gaan. En omgekeerd, wanneer er communicatie of antwoorden binnenkomen vertaalt de router dat publiek adres opnieuw naar het desbetreffende privaat adres.

Hang je een router achter een router gebeurt dat proces dus tweemaal. Zoals ik zei, in de meeste gevallen geen probleem. Begin je met portforwarding moet je wel alles dubbel doen.

Wil je meer weten over dit onderwerp, het internet staat vol met uitleg over NAT, de ene al wat technischer dan de andere

Ben je hier iets wijzer door geworden?

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Cdt24801
Wijze
Wijze

@Emerion 

Misschien nog een kleine tip voor uw zoektocht naar een AP of router: de officiële term voor WiFi 6 is WiFi AX.

De voorlopers zijn a, b, g, n, AC

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen