annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wifi 6 router

Topic gestart op: 13-10-20 19h30

Antwoorden: 7 antwoorden

Emerion
Aspirant verkenner

wifi 6 router

OPGELOST

ik zou graag in mijn studio appartement wifi 6 hebben.

kan ik geween een wifi 6 router aan de orange modem hangen of hoe pak ik dit het beste aan 

alle tips zijn welkom 🙂

Labels (3)
0 pluimen
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Emerion 

Je kan altijd een eigen router aan de Orange router hangen, dat zal werken. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je dan met dubbele NAT zit. Voor de meeste dingen is dat echter geen enkel probleem.

Ik heb eigenlijk nog niet gekeken of die dingen al op de markt zijn, maar moest je een bekabeld AP op de kop kunnen tikken dat WiFi 6 aan boord heeft, dat is de simpelste oplossing. De ingebouwde WiFi van de Orange router dan uitschakelen.

Je kan natuurlijk van een WiFi 6 router een AP maken (in de settings ervan), maar dat hangt dan wel van de prijs af of dat een goede oplossing is. Je hebt dan wel ook geen last van dubbele NAT.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
7 ANTWOORDEN 7
jaip
Ervaren verkenner

om even in te springen wou ik het even over de terminologie hebben: een router heeft niets met Wifi te maken (dus ook niet Wifi 6). Spijtig dat grote winkels zoals bol.com en coolblue het zo wel verkopen (Fout is het ook weer niet helemaal hoor, maar wel imo verwarrend).


=> Wifi is het draadloos maken van (heel kort door de bocht) je internet (beter: je netwerk).
een router zorgt voor het routeren (weg vinden en zoeken) van jou vragen (naar een website gaan, een online spel spelen) naar de juiste bestemming op het internet. Hier komt inderdaad zoals Cdt24801  aangeeft NAT'ing bij kijken. (je router van Orange neemt heel dit stuk voor zijn rekening en je moet hier geen rekening mee houden, buiten als je er inderdaad nog een router aanhangt).

De meeste huis/tuin en keuken toestellen zijn: een router, switch en wireless access point in 1 toestel (jou wifi router 😊 ).
Welke je inderdaad kan omvormen naar enkel een draadloos acces punt (wifi punt). Je schakelt hier zo goed als alle functionaliteit uit buiten de Wifi gedeelde.

Om te zoeken kan je als term geven: "Wifi 6 AP" (Access point) om puur enkel het Wifi gedeelte te doen (is nog kostelijk voor de moment, omdat de technologie nog nieuw is en deze toestellen qua Wifi veeel meer kunnen dan de wifi 6 routers 😉 ).
Dus een router met wifi 6 mogelijkheden (coolblue en bol.com termen wifi 6 router 😊 ) zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen.
=> dan kan je op merk googlen hoe je bepaalde zaken kan uitzetten.

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@jaip 

Als ik u op één puntje mag aanvullen:

Wanneer je van een router een AP maakt schakel je eigenlijk voornamelijk DHCP uit. WiFi blijft aanstaan, maar ook het switch gedeelte zodat je ook bedrade toestellen op de UTP poorten kan aansluiten.

Maar voor de rest heb je dat prima samengevat.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
jaip
Ervaren verkenner

Het zit hem soms in de details 🙂 correct!

Cdt24801
Wijze
Wijze

@Emerion 

Je kan altijd een eigen router aan de Orange router hangen, dat zal werken. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je dan met dubbele NAT zit. Voor de meeste dingen is dat echter geen enkel probleem.

Ik heb eigenlijk nog niet gekeken of die dingen al op de markt zijn, maar moest je een bekabeld AP op de kop kunnen tikken dat WiFi 6 aan boord heeft, dat is de simpelste oplossing. De ingebouwde WiFi van de Orange router dan uitschakelen.

Je kan natuurlijk van een WiFi 6 router een AP maken (in de settings ervan), maar dat hangt dan wel van de prijs af of dat een goede oplossing is. Je hebt dan wel ook geen last van dubbele NAT.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Leden met de meeste pluimen