annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

Wifi slecht enkel op smartphone

Discussion créée le: 06-10-19 10h27

Réponses: 15 réponses

Arthur1
Pisteur confirmé

Wifi slecht enkel op smartphone

RÉSOLU

Hallo, zoals de titel zegt.. Op mijn laptop werkt het wifi perfect, door heel het huis. Op mijn smartphone (iphone 😎 en die van mijn lief (iphone 10) werkt die echter heel slecht (Geen signaal of heel slecht signaal) of je je nu naast de router bevind of elders. Hierdoor moet ik altijd mijn 4G gebruiken wanneer ik thuis ben waardoor die razendsnel op is. 

Waarom heb ik hier enkel last van op mijn smartphone? Is er hier een oplossing voor?

 

met vriendelijke groet

 

 

Étiquettes (1)
0 Compliments
1 SOLUTION APPROUVÉE
Cdt24801
Sage
Sage

@Arthur1 

Om mijn gewaardeerde collega @patrick2  ditmaal bij te treden, en ook aan te vullen:

  • De 2,4 GHz band heeft een groter bereik dan de 5 GHz band  omdat de golflengte groter (langer) is en dus makkelijker door hindernissen heenkan. Ook in open lucht is er verschil, want lucht is ook een hindernis.  Enkel in de ruimte zou het geen verschil maken.
  • De 5 GHz band heeft veel meer bandbreedte dan de 2,4 GHz en dus is de throughput ook veel hoger.

Ik kan daar een praktijkvoorbeeld van geven: ik ga in mijn salon staan, op slechts enkele meters van mijn router en doe op beide banden eenzelfde speedtest met mijn foon. Ik heb een down van 200 en een up van 20 als theoretisch maximum.

  • In de 2,4 GHz band: 103 down en 19,5 up
  • In de 5 GHz band: 189 down en 19,5 up

Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik mijn 5 GHz op de router op 80 MHz heb ingesteld, ik heb dus meer bandbreedte. In de 2,4 GHz kan je dat ook, maar dat is asociaal omdat je dan in het vaarwater van je buren kan komen. In de 5 GHz band is ruimte genoeg en vermits de reikwijdte kleiner is, ook minder kans op burenstoring.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Voir la solution dans l'envoi d'origine

15 RÉPONSES 15
patrick2
Sage
Sage

@Arthur1  u kan eens kijken door in te loggen in uw modem . Daar kan u dan de kanalen eens aanpassen om dan te zien of de iphones beter bereik gaan hebben. LET WEL ... als u het kanaal aangepast heeft druk onderin dan op aanpassen of bewaren . De kanalen 3-6-11 zijn de meeste gebruikte dus ook bij geburen rondom u. Probeer deze dan een beetje te vermijden. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 Compliments
Cdt24801
Sage
Sage

@Arthur1 

Wat betreft de keuze van kanaal (het gaat hier dus wel over de 2,4 GHz band) moet ik mijn gewaardeerde collega @patrick2 een beetje tegenspreken: de kanalen 1 - 6 - 11 zijn de meest gebruikte en het is aangeraden om ook een van die drie te gebruiken om het minste last van de buren te hebben. Als je een klein beetje technisch bent wil ik u dat gerust eens in een PM uitleggen waarom dat zo is.

Maar eigenlijk heb je nooit gezegd in welke band jullie werken. Is het de 2,4 GHz of de 5 GHz?

P.S Moesten er meer mensen geInteresseerd zijn in die uitleg over de kanalen wil ik dat gerust ook hier eens posten hoor, het is geen staatsgeheim.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Arthur1
Pisteur confirmé

Hallo, voor zover dat ik weet heb ik zowel de mogelijkheid voor 2,4 GHz als voor 5 GHz, wij werken op die eerste, wat is het verschil hiertussen juist? En ik ben zeker benieuwd over die uitleg omtrent het gebruik van de kanalen! Ik probeer jullie vandaag nog te laten weten of het gelukt is.

mvg

0 Compliments
patrick2
Sage
Sage

@Arthur1  als je op de 2,4 GH werkt kan je grote afstanden bereiken maar op de 5 GH juist de kortere afstanden , bijvoorbeeld naast de modem. 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 Compliments
Cdt24801
Sage
Sage

@Arthur1 

Om mijn gewaardeerde collega @patrick2  ditmaal bij te treden, en ook aan te vullen:

  • De 2,4 GHz band heeft een groter bereik dan de 5 GHz band  omdat de golflengte groter (langer) is en dus makkelijker door hindernissen heenkan. Ook in open lucht is er verschil, want lucht is ook een hindernis.  Enkel in de ruimte zou het geen verschil maken.
  • De 5 GHz band heeft veel meer bandbreedte dan de 2,4 GHz en dus is de throughput ook veel hoger.

Ik kan daar een praktijkvoorbeeld van geven: ik ga in mijn salon staan, op slechts enkele meters van mijn router en doe op beide banden eenzelfde speedtest met mijn foon. Ik heb een down van 200 en een up van 20 als theoretisch maximum.

  • In de 2,4 GHz band: 103 down en 19,5 up
  • In de 5 GHz band: 189 down en 19,5 up

Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat ik mijn 5 GHz op de router op 80 MHz heb ingesteld, ik heb dus meer bandbreedte. In de 2,4 GHz kan je dat ook, maar dat is asociaal omdat je dan in het vaarwater van je buren kan komen. In de 5 GHz band is ruimte genoeg en vermits de reikwijdte kleiner is, ook minder kans op burenstoring.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Auteurs les plus complimentés