Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 16-06-21 19h56
Antwoorden: 15 antwoorden
Opgelost! Ga naar de oplossing.
Ik moest iets regelen en moest daarvoor naar een Nederlands 0800 nummer bellen (vanuit België). Om zeker te zijn heb ik mijn kaart met 20 euro herladen (herladen, geen abonnement). Tijdens mijn telefoongesprek werd de conversatie abrupt afgebroken wegens geen belkrediet. Hoe kan het dat er op nog geen 5 minuten tijd 26 euro van mijn rekening ging? Terwijl op de website vermeld staat, dat het 0,2 euro per minuut zou kosten om naar Nederland te bellen! Als ik het zo uitreken moet ik mijn kaart herladen met 100 euro om een deftig gesprek te moeten voeren. Dat kan toch niet kloppen? Wie weet hoe dit komt?
Opgelost! Ga naar de oplossing.
@Maaike_ Dit nummer is toch gelinkt aan Airmexico?
Die firma is niet gevestigd in NL of Be dus die gebruiken een 0800 nummer. Dat 0800 nummer wordt weer doorgeschakeld naar een ander callcenter waar ze de calls aannemen. En daar ga je dus de boot in want dan is het op dat moment betalend. En die kosten zeggen ze niet dat zijn juist die verborgen kosten waar een klant in trapt. Hier kan ik ook mis zijn hé maar ik zie aan de website alles in het Engels , als ik kijk bij contact us dan staat NL er enkel bij om vanuit daar te bellen. Je kan ook bellen vanuit IE en vanuit België zie ik niks vermeld staan.
Als je belt met een firma die gevestigd ergens in de wereld en je belt een lokaal nummer en er is een doorschakeling draait de klant hier voor op. De eigenaar gaat deze kosten niet dekken , dat zijn kosten die een klant betaald. ( dit is mij altijd zo gezegd geweest )
Bij de betaalnummers is het verplicht bij publicatie het tarief te vermelden. Vaak staat het tarief er in zeer kleine letters, met cryptische afkortingen (bijvoorbeeld 50 c.p.h.m.- cent per halve minuut) of wordt het heel zacht gefluisterd (bij reclame op de radio).
Sinds 1 juli 2013 moeten bij betaalde servicenummers zowel bij aanprijzing in het openbaar als voorafgaand aan het gesprek het verkeerstarief en het informatietarief apart vermeld worden.[3] In plaats van het verkeerstarief zelf kan worden volstaan met "uw gebruikelijke belkosten". Bij een informatietarief van meer dan 15 cent per minuut geldt hiervoor een maximum per gesprek, en is er ook de verplichting dit maximum te melden. De officiële toelichting geeft de volgende voorbeeldteksten[4]:
Het extra starttarief komt boven op dat bij de gebruikelijke belkosten.
De wet vereist dat tariefmeldingen duidelijk en ondubbelzinnig zijn[5][6]. De meldingen ‘lokaal’ en ‘interlokaal’ tarief zijn dit niet en worden dan ook in het algemeen niet meer gebruikt.[7]
Deze meldingsplicht wordt gecontroleerd door de toezichthouder ACM.
Een informatienummer of servicenummer is een telefoonnummer met een apart tarief. Dit kan een gratis nummer zijn, of juist een betaalnummer waarbij de beller naast de gewone belkosten via de telefoonrekening een bedrag betaalt aan de aanbieder van de betreffende dienst. Er zijn in Nederland vier verschillende cijfercombinaties als begin van dergelijke telefoonnummers, voor verschillende categorieën. De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op de naleving van de regels.
Met de nummergebruiker wordt bedoeld degene aan wie een nummer door een aanbieder van een elektronische communicatiedienst in gebruik is gegeven, niet te verwarren met degene die het nummer belt.
Voor zover ik weet zijn gratis nummers enkel nationaal. Wanneer je dat nummer internationaal belt, dus met een andere landcode, dan is dat nummer altijd wel betalend.
En ik ben er niet zeker van, maar als je met een BE abo vanuit het (EU) buitenland belt naar een BE gratis nummer denk ik dat je ook gaat betalen. Maar daar ben ik dus niet zeker van.
Je belt naar Nederland maar dat kost al geld maar je belt in Nederlandse begrippen ook nog eens een betaal nummer , een speciaal nummer 0800. Nu hoor ik je al denken dat is toch gratis , ja dat kan gratis zijn maar er zijn ook 0800 nummers die betalend zijn dat is iets wat ze zelf beslissen. Hier kan Orange ook niks aan doen dit is maar net wat de klant zelf doet.
Toch klopt er iets niet. Volgens de website zou het nummer vanuit Nederland gratis zijn. Dan neem ik aan dat er voor een Belgisch nummer enkel roaming aangerekend wordt. En dan nog.. 5 euro per minuut?
Vorig jaar heb ik hetzelfde nummer gebeld met de gsm van mijn vriend (Mobile Viking) en ging dit zonder dit dure prijskaartje.
Welk nummer heb je precies gebeld ? Want enkel 0800 komen we niet ver mee.
Nu zeg je het ook zelf : vanuit Nederland is dit gratis , maar jij belt vanuit België.