annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Smart data

Topic gestart op: 28-09-21 20h15

Antwoorden: 1 antwoord

kilaga
Rekruut scout

Smart data

Hallo,

Ik heb sinds augustus klant bij Orange. Ik heb 10 gb aan data per maand. Ik zie nu in de app dat ik 62 euro moet extra betalen aan smart data. Hoe is dit mogelijk? Ik was vorige week op reis naar Italië. Ik kreeg de melding dat het verbruik zelfde was als in België maar in Zwitserland was dat niet het geval. Ik heb dus de data afgezet dus ik snap niet hoe dit zo hoog kan zijn. Kan er iemand een verklaring geven? Dank je wel

Labels (1)
1 ANTWOORD 1
Lotus-3C
Veteraan verkenner

@kilaga 

Smart Data is een term die Orange hanteert voor extra data die je krijgt bovenop je standaard abonnement tegen een vast extra bedrag en dit vanwege je een toestel koopt tegen verlaagde prijs.

Dus voor alle duidelijkheid. Ik ken de prijzen en data niet van buiten maar je koopt vb een iPhone 12 via Orange voor 1000€ en je neemt los hiervan een abbo Go Plus van 20€ per maand met 10Gb data. Dan heb je beide los van elkaar voor voor de volle pot betaald en kan je altijd weg zonder extra kosten.

Maar stel dan je diezelfde gsm in pack met abonnement zou kopen dan biedt Orange diezelfde gsm niet voor 1000€ aan maar voor 800€ bijvoorbeeld bij Go Plus en voor vb 700€ bij Go Intense en voor 600€ bij Go Unlimited. Maar omdat je je gsm dan goedkoper hebt kunnen kopen in combinatie met je abonnement moet je verplicht Smart Data erbij nemen. Dit is vb in geval van Go Light maar 1Gb voor 1€ extra per maand. In geval van Go Plus 2Gb voor 2€ per maand en extra en vb in geval van Go Intense 5Gb voor 5€ per maand extra. Dus dit komt bovenop je abbo zelf. Dus 20€ voor Go Plus en dan nog eens 2€ extra per maand voor de Smart Data die je er bij moet nemen omdat je je gsm goedkoper hebt kunnen aankopen.

Vandaar heb ik mijn gsm gewoon bij Apple zelf of via Orange kan ook los apart gekocht en koop ik geen gsm met abonnement bij omdat je de gsm dan wel goedkoper kan aankopen maar je dan vast zit voor vb 2 jaar aan die Smart Data. In ruil voor die Smart Data kost je gsm minder in aankoop en en krijg je extra data vb 2Gb maar je betaald er ook verlicht vb 2€ per maand extra voor.

Verder is roaming in EU inderdaad alsof je gewoon in België bent maar dit telt niet bij Zwitserland wegens niet EU.

Tot slot, alle speciale nummers tellen bij geen enkele provider mee ik je abonnement.

Dus samengevat kunnen de extra kosten komen van:

1) Kosten voor Smart Data omdat je je gsm in combinatie met abbo hebt genomen en niet apart.

2) Je waarschijnlijk verbinding hebt gemaakt met masten in Zwitserland en dus dure kosten voor dataverbruik hebt gedaan.

3) Eventueel naar speciale nummers gebeld hebt.

Opgelet, dit zijn maar denkpistes. Niet dat je dit alle 3 van toepassing zou zijn voor jou maar best aan jou om dit na te kijken op je factuur. Hetzij in je brievenbus, mail of via de app kan je ook je factuur nakijken.

Tot slot wil ik ook nog zeggen dat alle data, bedragen puur als voorbeeld zijn. Ik weet zelf niet van buiten wat de exacte bedragen en data zijn van de Smart Data, de prijzen van de gsm, …

Ik zou in jouw geval ook zeker eens kijken naar Travel Data Controle in de app van Orange in het menu Opties Beheren. Hiermee kan je instellen hoeveel € je buiten je bundel mag gaan!

Mag ik tot slot nog het volgende aan jou vragen:

P.S indien je tevreden bent met je antwoord kan je altijd dit topic als opgelost markeren en als het kan mag je altijd een pluim geven 😉

 

Leden met de meeste pluimen