annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Installatie nieuwe TV decoder

Topic gestart op: 06-07-22 11h41

Antwoorden: 2 antwoorden

Gregory
Wijze
Wijze
7 2 2,955

Installatie nieuwe TV decoder

Donderdag 30/06/2022 D-Day min 4 : de mails van Orange met orderbevestiging, bestelling klaargemaakt en zo beginnen binnen te komen
Maandag 04/07/2022 bpost levert het pakje rond 13:00.
Ik vraag me af of ik tot morgenvroeg zal wachten om te installeren, maar besluit om dit meteen te doen.


Eerste fase is weghalen van de oude decoder samen met de voeding en hdmi kabel.
Dan steek ik de oude decoder, afstandsbediening en voeding in een doos en plak er het terugzend etiket op. Hoef ik die nog enkel naar een postpunt te brengen en het verzendbewijs te uploaden ( https://www.orange.be/nl/form/bewijs-van-teruggave-van-je-internet-en-tv-apparatuur ).


Ik doe de coax kabel ook weg omdat ik denk dat deze box IPTV geeft. Verkeerd blijkt, de coax kabel is nodig.
Dan is het tijd om de nieuw decoder uit te pakken. In de doos zitten naast de decoder de afstandsbediening + batterijen, een gele ethernet kabel (cat 5E) en de hdmi kabel. Verder vind je ook uitleg van de afstandsbediening en een beschrijving hoe alles te installeren.


De bijgeleverde hdmi kabel is een high speed met ethernet. De vroegere was een gewone high speed.
De decoder is ongeveer 13 cm op 13 cm en een 3 cm hoog. Achteraan heb je aansluitingen voor de voeding, ethernet, S/PDIF, hdmi, en een USB (om bestanden te lezen of om een klavier te koppelen). Ook is er een drukknop om aan/uit te zetten


Ik besluit van die in een afgesloten kast onder de TV te zetten waar ook mijn Giga switch staat. Heb wel achteraan onder en boven een gat geboord van 6 cm diameter zodat de lucht kan circuleren.
Tijd om alles aan te sluiten. Ik gebruik een ethernet kabel (cat 6) van een halve meter aangezien mijn switch ernaast staat. Verder sluit ik de voeding en de coax aan.


Dan zet ik de TV aan en de decoder (drukschakelaar achteraan de decoder). Ondertussen surf ik op de computer naar een link (in de mail gekregen + code) om de TV box te activeren.
Eens de decoder opgestart moet je gewoon alles volgen.
Het koppelen van de afstandsbediening met mijn TV gaat vlot – ik moet niks doen – waarschijnlijk herkent de TV box de TV via de hdmi kabel. De afstandsbediening van de TV box zendt zowel bluetooth naar de TV box als infrarood uit naar de TV. Als ik de decoder aan zet met de afstandsbediening gaat ook de TV aan. Bij afzetten gaat ook de TV uit.


Verder tijdens de installatie worden de zenders geprogrammeerd. Je moet je taalzone kiezen (NL/FR) en dan kun je ze manueel inzetten of een scan laten doen. De scan gaat het rapst. Ook zijn de zendernummers dezelfde als de vorige decoder.
Je kunt ook inloggen met je Google-account om bijkomende apps te installeren. Ik heb dit niet gedaan.
Na de installatie is de decoder nog altijd bezig met de activatie. Dit kan wel een goed kwartier duren.
Als je op de Home van de afstandsbediening klikt krijg je links de TV gids, Opnames en Apps&Games. (VRT NU en VTM GO zijn al vooraf geïnstalleerd).
Rechts staan de Apps. Als je lang op de Home toets drukt kan je direct in de Apps terecht Heb lang gezocht om naar de instellingen te gaan. Deze bevinden zich rechts bij de apps. Je moet wel naar rechts scrollen en wat zoeken eer je die vindt.


Heb de oude TV app van mijn phone gedaan en de nieuw TV Plus app geïnstalleerd. Je moet deze dan nog koppelen met de TV box. Daar heb je de instellingen van de TV box voor nodig.
Het gebruik van de TV Plus app is gelijkaardig met de gewone TV app. De presentatie is hier en daar wat anders, maar het komt op hetzelfde neer.


Ga in de instellingen ook zien naar de slaapstand van de tv box. Ik heb de slaapstand gezet na 3 uur van inactiviteit en het uitschakelen van de TV box na 24 uur in slaapstand. Als je minder dan 24 uur neemt is de TV box de volgende dag uitgeschakeld. Dan moet je die manueel aanzetten met de knop vooraan en duurt het opstarten van de TV box toch wel langer dan een minuut.
Het programmeren van opnames gaat met de TV Plus app en ook met de TV gids van de decoder.
Je hebt tot 200 uur opnames die ergens op een server (cloud) bewaard worden. Ik denk dat de opnames max 60 dagen bewaard worden. Voordeel van dit is dat ik geen opnames meer zal missen omdat de decoder eens blokkeert.
Ik neem altijd wel verschillende afleveringen van een serie op vooraleer ik die bezie. Dan kan ik op een avond wel 2 tot 3 afleveringen na elkaar zien.


Zo, nu is het wat gewoon worden

2 Opmerkingen