Tribe Lounge
Welkom bij de Tribe Lounge ! Stel jezelf voor en ontdek alles wat er te weten valt over onze community. Voor technische vragen of informatie over onze producten, bezoek de andere categorieën.
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Gewaardeerd verkenner

Tweede herinnering

Beste allen,

Ik heb een vraag omtrent de herinneringen die men stuurt als je factuur te laat betaalt.

Op 11/9 kreeg ik mijn factuur per mail, dewelke jammer genoeg uit mijn gedachten gegaan is.

Vandaag 9/10 krijg ik een herinnering (tevens per mail) waarop staat dat dit de 2de herinnering is.

Gekeken in spam en reclame, en ik kan geen eerste herinnering terugvinden.

Daarom belde ik naar 5000, die mevrouw deelde me mee dat de factuur gezien wordt als 1ste herinnering!

Dit lijkt mij een beetje vreemd, maar klopt dit?

Ik was inderdaad te laat met betalen, maar vroeger werd per post eerst een factuur, dan een herinnering en daarna pas een aanmaning gestuurd én nu dit per mail gebeurd zou de factuur al gezien worden als herinnering?!

En dit met een kostprijs van 10 euro extra.

Wat zijn jullie bevindingen hierin?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvg

Labels (1)
23 ANTWOORDEN 23
Leidende sjamaan

@Cvm  als u de eerste factuur vergeten bent krijgt u een herrinnering. Nu staat er tweede herrinering op dus misschien was er een eerste gestuurd naar een verkeerd email adres. Kan ook zijn dat dit wel de eerste herrinnering is maar dat zij dat zien als een tweede bericht die gestuurd wordt. Iedereen kan al wel eens iets vergeten dus als u de betaling vroegtijdig doet is niet veel aan de hand. U kan ook altijd de My Orange app raadplegen daarin ziet u ook alle openstaande facturen en de betaalde facturen staan. Ook eventueel een oplossing is gewoon de papieren versie aanvragen , dat is in te stellen via de klantenzone. U krijgt dan de factuur thuis gestuurd per post maar dat geeft niet altijd een garantie omdat de post ook nog al eens fout gaat. 

   Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Gewaardeerd verkenner

Degene van de klantendienst zei expliciet dat de factuur gezien wordt als herinnering.

De reden dat ik overstapte naar facturen per mail, was omdat ik de papieren facturen niet altijd ontving via de post.

Toen ik vermelde dat ik de factuur betaalde van zodra ik deze herinnering ontving, reageerde ze: 'U hebt dan nog altijd te laat betaald'. Alles behalve klantvriendelijk, en zoals u reeds aangaf kan iedereen eens iets vergeten.

Ik zal mijn factuur van volgende maand in de gaten houden, en hoop dat de extra kosten niet aangerekend zullen worden.

Leidende sjamaan

@Cvm  ik wil u niet direct kwaad maken maar die 10 euro zullen ze aanrekenen. Daarbij de klantendienst van Orange kan nog heel wat leren van klantvriendelijkheid en hulpvaardigheid aan de lijn. Zelf heb ik ook op de klantendienst gewerkt maar niet voor Orange en de vergelijking die ik maak man man man. Er kan veel verbeterd worden hoor en als ze echt klantvriendelijk zijn , zo als ik het deed , was gewoon eenmalig die kosten kwijtschelden. Wat ik wel als tip wil meegeven is kijk regelmatig op de Orange app niet alleen makkelijk voor de facturen maar ook voor belminuten en data gebruik. 

   Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Gewaardeerd verkenner

@patrick2 Mij stoort het vooral dat ze de factuur aanzien als herinnering, daar kan ik echt niet bij. Zo kunnen ze natuurlijk makkelijk aan extra geld geraken.

Terwijl bij veranderen van tariefplan mij duidelijk gemaakt werd, dat je eigenlijk voor de volgende maand betaalt.

Mocht het nu zijn dat ik steeds laattijdig betaal, zou ik er meer begrip voor kunnen opbrengen.

Ik zal zeker de app meer gebruiken, maar helaas werkt deze niet steeds.

Leidende sjamaan

@Cvm  ja ik begrijp uw frustratie erachter . Normaal is het ook dat men een factuur stuurd en als men die over het hoofd heeft gezien dan zou er een brief of mail moeten komen met 1STE herrinnering en niet direct 2DE erbij staan. Dit is zeker niet klantvriendelijk maar eerder schrik makend omdat men dan ook denk dat men op den duur geen diensten meer heeft dus wordt geblokkeerd voor men betaald heeft. 

De app ja gebruik die meer , niks moet alles mag , en soms ligt die uit dat is een gekend probleem blijkbaar . Niet alles staat even goed op punt bij Orange daar ben ik al wel achter maar die tijd zal wel komen. Bij Orange is het vooral een kwestie van veel geduld te hebben. Hopelijk heeft u de openstaande factuur kunnen betalen zodat alles als nog correct verloopt en ik zou ook eventueel een ' klacht ' sturen dat u het er niet mee eens bent op deze manier. Zou ook zeker eens uw email adres laten controleren bij hun want een streepje of punt vergeten of verkeerde letter gebruiken is snel gebeurd. En het is ook niet uw verantwoording als ze naar een verkeerd email adres of post adres sturen.

   Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Leidende sjamaan

@Cvm  heb eens rond gezocht en blijkt dat de telecomoperatoren geen extra kosten meer mogen aanrekenen. Heb hier het betreffend artikel gevonden

Wie mag nu wat aanrekenen? 

Op dit moment zijn het énkel telecomoperatoren die géén extra kosten mogen aanrekenen voor de eerste betalingsherinnering. Er is een wetsvoorstel in de maak om dat uit te breiden naar alle bedrijven en alle facturen, maar dat is op dit moment zeker nog niet van kracht, dus alle andere bedrijven mogen nu wél nog kosten aanrekenen vanaf de eerste herinnering. 

Ik heb de eerste herinnering nooit ontvangen! 

Stel dat jij normaal gezien je facturen nog op papier ontvangt, dan zou het kunnen dat jouw telecomoperator de eerste betalingsherinnering toch verstuurt via sms of e-mail. Je kan de betalende herinnering dan betwisten en eventueel een klacht indienen bij de ombudsdienst telecommunicatie. Even dubbel checken of het telefoonnummer en e-mail adres dat jouw telecomoperator heeft van jou correct & up to date is kan ook helpen. 

Ze rekenen mij onterecht kosten aan, moet ik nu betalen? 

Ja. Het stuk van je factuur dat correct is, dat je niet betwist, moet je altijd meteen betalen. Stel dat je vindt dat je operator onterecht 10€ herinneringskosten aanrekende, dan betaal je je factuur - 10€ en meldt meteen aan je operator dat je die 10€ betwist. 

 

   Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Leidende sjamaan

@patrick2  en @Cvm 

Als dat artikel klopt zijn het toch duivelse gemenerikken bij Orange. Er staat dus dat er geen kosten mogen aangerekend worden voor de eerste herinnering. Voor een tweede of derde of ... herinnering mag het dus nog wel.

Dus wat doen die sloebers? Ze noemen de factuur de eerste herinnering. De nieuwe wet omzeild, want wat nu eigenlijk de niet-betalende eerste herinnering is noemen zij dus de tweede herinnering, en daarvoor mogen ze dus wel kosten aanrekenen.

Ik zou ze dat wel eens op papier willen zien zetten. Want de eerste die ermee naar de rechter trekt krijgt gelijk.

Ik zou dus die factuur betalen zonder extra kosten en hen erop wijzen dat je slechts één herinnering ontvangen hebt en die is dus verplicht kosteloos. De originele factuur is geen herinnereing, daar zullen ze nooit gelijk in halen.

   Leuze van de dag |    Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren  
Tomorrow is another day
Leidende sjamaan

Ik ben eens benieuwd wat @Totem  van heel deze situatie denkt ...

   Leuze van de dag |    Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren  
Tomorrow is another day
Leidende sjamaan

@Cdt24801  dit artikel klopt als een zwerende vinger. Ik meende mij ooit ter herinneren dat in de tijd dat ik nog bij Telenet werkte dat deze wet toen al in voege ging treden dus dat de herinneringskost eraf ging. Ik heb bij Telenet ook al eens te laat betaald maar ook nooit extra kosten heb moeten betalen. En NEE dat was niet omdat ik er werkte of gewerkt heb maar ook door stomweg de factuur te laat gezien. Dus @Cvm  laat u niet afschepen met deze extra kost want geldig is het niet tenzij u wil dat Orange schandalig rijk wordt door deze extra kosten.

   Patrick2 |    De eenvoudigste oplossing is vaak de beste! 
    Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Leden met de meeste pluimen