annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Tips and tricks : Geluid in Dolby Digital

Topic gestart op: 29-10-18 12h08

Antwoorden: 21 antwoorden

CelineR
Voormalig sjamaan
Voormalig sjamaan

Tips and tricks : Geluid in Dolby Digital

OPGELOST

Dag allemaal ! 🙂

Weten jullie dat onze tv-decoder is compatibel met en gecertifieerd voor Dolby Digital 5.1 ?

Je kan controleren of de content in Dolby is door te klikken op OK om de infobanner te laten verschijnen. Zo ja, verschijnt er een klein Dolby-logo.

Indien je tv of homecinemasysteem Dolby ondersteunt, kan je dit activeren via de HDMI- of audio-instellingen van de tv-decoder:

  • HDMI-compatibel homecinemasysteem: configureer de parameter ‘Conversion Audio’ onder Menu > Instellingen > Technisch > HDMI-uitgang. Kies de modus Geavanceerd om het Dolby Digital-geluid rechtstreeks naar de versterker van het homecinemasysteem te sturen
  • Versterker verbonden met de optische kabel (S/PDIF-uitgang): configureer ‘Audiotype’ onder Menu > Instellingen > Technisch > Audio > S/PDIF-audio-uitgang. Selecteer ‘Dolby Digital’.

Céline

Labels (1)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING
Peter_T
Gewaardeerd verkenner

Eureka🤪👍🏼👍🏼 : HDMI van decoder naar soundbar en HDMI van soundbar naar tv was de oplossing. Optische kabel van tv terug naar soundbar voor Netflix en PlayStation geluid en klaar is kees.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 pluimen
21 ANTWOORDEN 21
Maloney
Ervaren verkenner

Ik heb deze syndromen ook, en ik verbind via een receiver.

Zelfde probleem, als de TV uit gaat, gaat het geluid van de decoder ook uit, terwijl deze rechtstreeks via de optische ingang van de receiver verbonden is.

Zelfde opstelling werkte inderdaad perfect bij Telenet, maar dus niet met een Orange decoder.

Dus de HDMI van de decoder + optische ingang van de decoder gaan beide naar de receiver.

De Tv is enkel verbonden met de HDML uit voor de receiver, dus zou geen invloed mogen hebben.

Nog grappiger is dat ik het decoder geluid hoor terwijl er een andere HDMI bron op de televisie is geselecteerd. Maar dat maakt niet uit. Als ik de Tv uitzet is het geluid van de digicorder na een paar seconden ook weg.

Is ook een samsung Tv, maar ik weet niet of dat er veel mee te maken heeft...

Hier is toch iets vreemd aan de hand.

0 pluimen
Maloney
Ervaren verkenner

Nog verassender is wanneer ik de HDMI kabel niet in de Tv steek, dus gewoon los laat hangen, dan heb ik wel geluid via de optische ingang bij de receiver.

Ik heb een vermoeden dat dit te maken heeft met ARC (Audio Return Channel), maar ik ben niet zeker.
Voor de receiver is er geen link tussen de HDMI ingang en de HDMI uitgang, maar toch lijken die elkaar te beïnvloeden.

Vraag blijft, of de decoder stopt met audio door te sturen op de optische uitgang, of de receiver een voorkeur heeft voor het audio signaal dat via HDMI binnen komt.

Als ik de HDMI verbinding tussen de decoder en de receiver verbreek, werkt de audio via de optische kabel ook weer.

Ik bergrijp er niets van...

0 pluimen
Maloney
Ervaren verkenner

ok, oplossing gevonden.

Het input channel van de receiver voor de optische ingang is nu toegekend aan de channel "CD", dus een source die totaal geen beeld heeft. Dan krijg ik wel geluid via de optische ingang.

Als ik de optische ingang toewijs aan "DVD", dan werkt het niet, waarschijnlijk omdat dan de voorkeur wordt gegeven aan HDMI audio, en op een of andere manier als de Tv uit staat is er dan geen audio (wat niet logisch is, want de Tv is niet de source, maar de Digicorder wel, maar goed, het werkt blijkbaar zo).

Ik heb in het verleden ook nog issues gehad bij toewijzing aan VAux, omdat hier geen sprake is van digitale ingangen Dit zijn volgens mij allemaal side-effects van de receiver (Denon AVR 1708).

Deze staat op mijn verlanglijstje om te vervangen, maar ik heb dus een oplossing gevonden, om toch nog van digitale radio te kunnen genieten. Het heeft alleen veel voeten in de aarde gehad.

De zenders kan ik zonder Tv dank zij mijn harmony remote kiezen, dus, I'm all set 😉

 

Cdt24801
Wijze
Wijze

@Maloney 

Altijd fijn van hier iets positiefs te lezen. Ik ben mee met u blij dat je probleem opgelost is en je van uw installatie kan genieten. Smiley Vrolijk

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
TwonickyII
Veteraan verkenner

Dit is idd mogelijk via de aansluiting achteraan je decoder.
Via de audio s/dpif aansluiting kun je een infrarood kabel aansluiten en deze
koppelen aan je soundsysteem.

Dit zorgt ervoor dat je Audio signaal van je radiozender versterkt worden over je systeemversterker en niet
via je televisie. DIe kun je nadien uitschakelen.
Wel je decoder op het juiste kanaal laten staan, veel luisterplezier.
 

Leden met de meeste pluimen