raystef66's profile

34 Messages

Vreselijk trage upload en download speed op 5G

Hallo Allemaal,

Ik erger mij eigenlijk nog steeds rot dat ik zulke lage Mbps heb. Zie bijlage

Een 8 DL en 0.7 UL inderdaad, 0.7Mbps

Het is in een regio aan de grens (Stekene)

Maar zoals ik al zo dikwijls heb gevraagd om hier wat aan te doen blijft het resultaat lamentabel.

En...ik betaal een 61 euro per maand voor dit gsm abonnement...

User uploaded image

34 Messages

Ik woon +- in de helft van de kaartjes. Als je dan proximus en orange vergelijkt dan hebben ze in die streek nog werk aan de winkel...

Boven orange, onder proximus op basis van bibt. Nog veel 'oranje' bij orange en zelfs als ik buiten sta dan werkt het nog niet veel beter.

User uploaded image

User uploaded image 

Super User

• 

8K Messages

En wat geeft de 4G ?

Ik zet mijn telefoon vast op 4G.  Snelheid is meer dan voldoende en de 5G verbruikt meer van de batterij

Super User

• 

11.3K Messages

@raystef66 

Niet in elke regio en stad is er overal een even goed 5G bereik. Dit is een gefaseerde uitrol en dat geldt bij elke provider. Heb ooit Proximus gehad en is niet goed vertegenwoordigd in zijn 5G in mijn regio. Als ik dan Telenet en Orange bekijk zijn die wel perfect en ik heb Orange op dit moment. 

Bij elke provider wordt er 5G uitgerold en komt wel in orde enkel niet zo vlug als je zou denken. De masten dienen aangepast te worden en dat kost geld en tijd en je kan niet zomaar die aanpassingen doen , denk aan vergunningen en alles wat er bij komt kijken. Daarnaast bied geen enkel provider op dit moment echt 5G aan dat is nog niet geheel bruikbaar. 

• 5G Non-Standalone (NSA): De meeste Belgische providers (Proximus, OrangeTelenet/BASE) maken momenteel gebruik van 5G Non-Standalone (5G NSA). Dit wordt ook wel "4,5G" genoemd. Het betekent dat je telefoon gebruik maakt van de 5G-radiofrequenties voor de snelheid, maar nog steeds verbonden is met de 4G-kern van het netwerk voor de stabiliteit en werking.
  • Is het "nep"? Het is geen nep-5G, maar het is niet de volledige 5G-ervaring ("Standalone" of 5G SA). Het biedt al wel hogere snelheden dan 4G en betere capaciteit, maar de extreem lage latentie (vertraging) en maximale snelheden van "echte" 5G worden nog niet overal behaald.
  • Waarom 5G NSA? Deze techniek is sneller uit te rollen en maakt efficiënt gebruik van de bestaande infrastructuur, terwijl providers investeren in de nieuwe 5G-frequenties.
  • Echt 5G (Standalone): De veilingen van de 5G-licenties hebben plaatsgevonden en de operatoren zijn bezig met de uitrol van "echt" 5G (Standalone), wat nodig is voor toepassingen met zeer lage latentie. 
Conclusie: Je hebt in België al op veel plaatsen 5G-dekking (volgens BIPT in 2025 al in een groot deel van het land), maar dit is voor het grootste deel de "non-standalone" versie die 4G en 5G combineert. Het is dus een tussenstap naar volledig 5G. 

34 Messages

De specifieke mast in de buurt dekt maar een gedeelte van de streek en is gericht naar de gemeente en niet naar de grensstreek wellicht. Als ik een km verder rijd dan heb ik een 100Mbps en upload ook vrij degelijk. 

Hopelijk komt er daar in de streek nog eentje bij of doen ze een 'versterking' aan de bestaande mast.

We zien wel.

34 Messages

Los vraagje, waarom krijg ik mailberichten in het frans?

Le Forum d'Orange

© 2026 Le Forum d'Orange Communities

Mijn instellingen staan nochtans op NL

Modérateur

• 

275 Messages

Hey @raystef66 ,

Ik heb dit intern gemeld. Ze gaan nakijken waarom je e-mails in het Frans ontvangt en dit verder opvolgen.

Groeten

Chef guérisseur

• 

4.1K Messages

Ik zet ook mijn telefoon vast op 4 G en onder vindt geen enkel probleem in elke streek waar ik ga . 5G gebruik ik nooit 👎. Vind ik niet nodig .@raystef66 hopelijk komt het in orde 🙂.veel succes 

Meilleurs membres de la communauté

Voir plus
  • Super User

• 

11.3K Messages

11.3K

• Super User

• 

8K Messages

8K

• Super User

•