7 Messages
Na een reis naar Japan werden ons 400 EUR roaming kosten aangerekend door onze belgische provider. (niet Orange...)
Het gaat over een verbruik van (slechts) 27,3 Mb, waarschijnlijk door achtergrond-verbruik van bepaalde programma's. (updates ?)
Ik had begrepen dat alle EU gebaseerde providers eerst telkens een SMS of mail moeten versturen ter waarschuwing en daarna de roaming moeten blokkeren wanneer 60,50 EUR Roaming werd bereikt. (EU wet : Voor internetten buiten de EU geldt een datalimiet van €60,50 geplafoneerd.)
Waarom werd deze stappen niet uitgevoerd door onze belgische Provider ? Hoe kan ik klacht indienen en mijn geld terugvorderen ?
Deze belgische provider kan ik op vraag ook verder specifiëren...
Question
•
mis à jour
172
7
0
Josette
+56 plus
Chef chaman
•
@stevy77 een goedemorgen,
dan ben je hier ook niet op je plaats hé.
Dat moet je bij je eigen provider gaan doen.
Je kan hier misschien een klacht neerleggen.
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/
Succes.
(Modifié)
0
0
P
Pevalo
Dank voor uitéénzetting wat je overkomen is. Het is een fijne waarschuwing wanneer je buiten de EU reist. (Zoals Bosnië) Na jouw opmerking heb ik mijn telefoon instellingen dusdanig veranderd zodat er geen achtergrond data wordt verbruikt. Dank daarvoor. Succes met het terugvorderen van je tegoeden.
0
0
Pletse
+44 plus
Apprenti pisteur
•
Hey @stevy77 ,
Wat mogelijkse oorzaken zijn in zo'n gevallen:
Ik zou om te beginnen contact opnemen met de provider waarover het gaat. Veel providers doen éénmalig een tegemoetkoming van de kosten (soms zelfs 50%!). Mocht je niet tevreden zijn met hun voorstel of oplossing, aanvaard deze dan ook niet en start een dossier op bij de ombudsdienst telecom zoals @Josette hier reeds heeft vermeld.
0
stevy77
Hallo @Pletse Bedankt voor uw antwoord. Het gaat om een verbruik over 4 dagen. Op dag 1 werd in een eerste sessie al meer dan 60 EUR verbruikt. Dus van dag 1 zou internet al geblokkeerd moeten worden Helaas : geen waarschuwings-SMS, geen e-mail, geen blokkering,... niets. En bovendien moeten zij toch ook voor oude abonnementen de EU regels respecteren. Of is dit een achterpoortje dat ze hebben gevonden om toch maximale roamingskosten door te rekenen aan de argeloze klant?
(Modifié)
0
0
Pletse
+44 plus
Apprenti pisteur
•
Dag @stevy77 ,
Het zou de eerste keer niet zijn dat een wetgeving niet toegepast wordt op oudere abonnementen omdat dit namelijk een lopend contract is en daar mogelijks oude voorwaarden op gelden.
Als het verbruik effectief over 4 dagen ging (en meerdere sessies) dan zal er inderdaad geen blokkering geweest zijn. Neem zeker contact met de klantendienst van je provider om dit aan te kaarten.
Succes!
0
0
stevy77
Hallo @Pletse Ik heb intussen nog wat opzoekingswerk gedaan :
Op de website van BIPT staat dat de operator je moet verwittigen als je 80% van 60,50 EUR hebt opgebruikt en internet moet blokkeren bij 60,50 EUR (50 EUR zonder BTW)
https://www.bipt.be/consumenten/faq/hoe-kan-ik-mijn-uitgaven-voor-mobiel-internet-bij-roaming-onder-controle-houden
Beide heeft mijn operator nagelaten. Ik ga dus klacht indienen.
(Modifié)
0
stevy77
Ook duidelijk beschreven door Test-aankoop.
https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/nieuws/roaming-buiten-europa
Gelukkig bestaat er een wet die de operatoren verplicht om mobiel dataverbruik buiten het abonnement te beperken tot een bedrag van 60,50 euro (btw inbegrepen). Zodra je dat bedrag bereikt – meestal al na vijf of zes minuten – moet de operator je 3G/4G/5G-verbinding blokkeren tot het einde van de facturatieperiode.
0
0