Profiel van Angèl

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Bellen en sms'en in het buitenland

Hallo! Ik bevind me in Duitsland, en kan geen smsjes sturen of ontvangen, noch telefoontjes plegen of ontvangen. Naast de icoontjes rechtsboven op mijn scherm waar de batterij en internet-ontvangst staan, staat sinds ik in Duitsland ben ook een icoontje "R" in een cirkeltje. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? (Het ligt allicht aan een of andere instelling op mijn Xiaomi, maar ik heb die zelf nog niet teruggevonden.)

Alvast dank! 

Super User

 • 

7.2K Berichten

Die "R" staat voor Roaming, en dat is OK, dat moet zo zijn. Voor alle zekerheid kun je eens de settings gaan neuzen bij "verbindingen" en daar zoeken naar een setting "roaming". Die moet dus zeker aanstaan; zoniet kan je enkel uw foon gebruiken wanneer je verbonden bent met een Belgische provider.

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Dankjewel voor de info! Roaming staat aan, dus ik kan blijkbaar simpelweg m'n telefoon niet gebruiken in het buitenland?? Ligt dat aan het toestel of aan mijn simkaart..? En is daar een oplossing voor? 

Ik krijg wel de foutmelding "Orange B, fout 10" wanneer ik probeer te sms'en, misschien helpt dat om de oorzaak te vinden..? Merci alvast! 🙂

Super User

 • 

7.2K Berichten

Dat geeft alleszins aan dat er iets niet juist staat in uw configuratie.

Je zou het type van uw foon eens kunnen opzoeken en de juiste configuratie downloaden:

Kijk eens op deze link.

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Ik waardeer je input enorm, maar ik heb geen benul naar wat voor configuratie ik op zoek moet. Ik ben een echte kluns op technisch vlak, en heb tot huilens toe alle info op de Orange-site nagelezen, en ook de handleiding van mijn toestel, maar heb dus geen flauw idee wat ik zou moeten vinden om aan te passen. Echt ongelooflijk vervelend dit, want ik ben hier voor een verhuis, en kan dus niemand bereiken die ik nodig heb.. 😞

Super User

 • 

7.2K Berichten

@Angèl 

Als je klikt op die link die ik gegeven heb kom je terecht op een pagina van Orange. Daar geef je dan het type van uw toestel in zo kom je terecht op een pagina met alle correcte settings voor uw foon. Als ik me niet vergis kunt ge die zelfs downloaden en installeren zodat je dat zelf niet meer manueel moet doen, maar daar ben ik niet meer zeker van.

Super User

 • 

7.2K Berichten

Ik ben zelf nog eens gaan kijken en sommige dingen kun je automatisch regelen, maar andere moeten handmatig gebeuren.

Nu, moeilijk is dat niet. Er staat telkens een stap voor stap handleiding met telkens een afbeelding van uw foon van welk scherm en welke knop ze bedoelen. En welke waarde er eventueel moet ingegeven worden.

Het enige probleem dat je zou kunnen hebben is dat jou foon niet in de lijst staat .. Maar dat zou toch al straf zijn, want de lijst met beschikbare handleidingen is zeer groot.

Welke foon heb je exact als ik vragen mag?

Super User

 • 

7.2K Berichten

@Angèl 

Moest je er nog behoefte aan hebben, de chat functie is weer operationeel. Men had die afgesloten wegens "te druk" ..🤔

Pisteur expérimenté

 • 

39 Berichten

Weet niet of je probleem is opgelost, maar heb je al eens proberen manueel de netwerkoperator te selecteren i.p.v dat dit automatisch gebeurd.

Is maar een idee, heb dit zelf ook al eens voorgehad en heeft toen geholpen.

Ook toestel eens volledig terug opstarten misschien.

Groetjes,

 

Jan

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Wel, ik was zondag en maandag heel even terug in het land. Zondag dus maar naar de klantendienst gebeld. Daar zeiden ze - na uiteraard de voor de hand liggende dingen zoals roaming en netwerkoperator selecteren en heropstarten etc te vragen die ik uiteraard al gedaan had - doodleuk dat ik in het buitenland moest zijn en hen van daaruit bellen om het probleem te kunnen oplossen. Het zou zogezegd om de zendmasten gaan, volgens de persoon aan de lijn. Ik vond dat triestig hilarisch - alleen op de baan, zonder enige telefonie-mogelijkheden van zodra ik de grens over ging én ook overal - dat de oplossing die voorgesteld werd "bel ons eens vanuit het buitenland en we checken je ontvangst" was.

Maandag dan maar naar de Orange Shop, daar zagen de mensen binnen de tien seconden dat het lag aan een blokkering van internationale telefonie, die blijkbaar om wie weet welke reden bij de start van m'n nieuwe abonnement geactiveerd was. Helaas konden de vriendelijke mensen in de shop door een intern probleem met het systeem dit niet met een simpele aanpassing oplossen en dienden zij zelf ook nog eens naar de klantendienst te bellen om daarvoor een dossiertje aan te maken, zodat het binnen de twee werkdagen zou verholpen worden. Het meest frustrerende is, dat dat iets is wat de persoon zondag aan de lijn van de klantendienst òòk had kunnen zien en fiksen. Maar nee, er werd me lekker arrogant gezegd dat ik maar één of andere manier moest zoeken om hen vanuit het buitenland te bellen..

Intussen ben ik weer in België, en heb ik dus niet de tijd gehad om te zien of het probleem effectief opgelost is, dat zal dus voor ooit eens zijn, in gezondere tijden, wanneer reizen weer een goed idee wordt. Ik ben weer een frustratie over de klantendienst en een dankbaarheid voor de mensen van de Orange Shop rijker. Einde ventilatie. 🙂

Soit, hoe dan ook nogmaals heel erg merci @Cdt24801, voor je vele tips en input!!

Loading...