Profiel van Lars_

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Interne IP's onbereikbaar

Hallo,

Ik gebruik de ingebouwde WiFi van de Orange modem/router en daarnaast heb ik ook nog 2 access points. Deze hebben 3 verschillende SSID's (om te kunnen zien met welke AP ik verbonden ben), zo werkte het ook toen ik voorheen een Telenet modem/router had. Maar bij de Orange modem/router heb ik een vervelend probleem.

Bijvoorbeeld: ik ben verbonden met de SSID van de modem/router en kan alles bereiken (internet en alle interne IP's), ik stap dan naar buiten of boven en men GSM of laptop schakelt over naar de desbetreffende SSID (van de Cisco AP's) en alles blijft bereikbaar. Maar als ik dan terug naar binnen/beneden stap en opnieuw verbinding maak met de SSID van de Orange modem/router kan ik enkele minuten geen interne IP's bereiken (destination host unreachable). Op dat moment kan ik wel het internet bereiken, surfen en dergelijke lukt perfect, maar het lokale netwerk lijkt onbereikbaar. De DSN server krijg ik van de modem/router via DHCP en die staat juist op 192.168.0.1, de modem/router zelf dus.

Voorheen (Telenet router) had ik dit probleem niet, de AP's hebben nog steeds dezelfde instellingen, maar sinds ik de Orange router heb heb ik dit porbleem elke keer, consequent. Na enkele minuten verbonden te zijn geweest me de SSID van de Orange modem/router werkt het magischerwijs plots wel terug en kan ik alle interne IP's opnieuw bereiken.

Ik dacht, misschien wil de router de pakketten nog steeds naar één van de AP's stuurt omdat men gsm daar het laatst gezien was, en na enkele minuten update de ARP tabel en lukt het dan weer wel. Maar als dit waar zou zijn, dan zou ik toch ook porblemen ondervinden met het bereiken van het internet? Of niet?

 

Heeft iemand op dit forum ooit iets gelijkaardigs meegemaakt? Of iemand een vermoeden waaraan dit zou kunnen liggen?

Geaccepteerde oplossing

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Om dit probleem op te lossen vervang je best de router met eentje van Telent of Mobile Vikings/ Proximus. Of koop je eigen router, nu kan dat ook in België. 🙂 

Apprenti pisteur

 • 

4 Berichten

Dag Lars,

 

Ik kan niet direct een antwoord geven waarom dit eerder wel werkte bij Telenet.

Er ontbreken me nog enkele gegevens:

- Hebben je AP's een vast IP? Indien niet, stel dat dan zeker in op bv de 192.168.0.2 en de 192.168.0.3 en point zowel de gateway als DNS server naar de 192.168.0.1. Je mag ook de DNS server direct naar bv. 8.8.8.8 routen (of een andere public DNS)

- Waarom zou je überhaupt 3 verschillende SSID's willen, enkel maar om te kunnen zien op welke AP je verbonden bent? Dit zou in theorie geen probleem mogen zijn als al je toestellen binnen dezelfde IP-range zitten, maar in de praktijk ligt dat vaak anders. (zeker als je verschillende merken toestellen combineert) Verschillende SSID's gebruik je voornamelijk om bv een guest netwerk te voorzien, of op één bepaalde SSID enkel met WEP/WPA beveiliging te werken terwijl je op een andere met WPA2/WPA3 gaat werken

 

MVg

Tommy

Apprenti pisteur

 • 

1 Bericht


@tommydaboy  schreef:

- Hebben je AP's een vast IP? Indien niet, stel dat dan zeker in op bv de 192.168.0.2 en de 192.168.0.3 en point zowel de gateway als DNS server naar de 192.168.0.1. Je mag ook de DNS server direct naar bv. 8.8.8.8 routen (of een andere public DNS)


Er is geen enkele reden waarom je in de instellingen van een AP ook nog een Gateway of DNS zou invullen. Een apparaat heeft die info alleen nodig om naar het internet te gaan ...

De reden om de AP's een IP adres te geven in de range van je eigen netwerk is:

  • om deze te kunnen bereiken (voor instelligen)
  • om IP conflicten te vermijden.

Maar de AP's zelf hebben op het internet niets te zoeken, toch?


@tommydaboy  schreef:

- Waarom zou je überhaupt 3 verschillende SSID's willen, enkel maar om te kunnen zien op welke AP je verbonden bent? Dit zou in theorie geen probleem mogen zijn als al je toestellen binnen dezelfde IP-range zitten, maar in de praktijk ligt dat vaak anders. (zeker als je verschillende merken toestellen combineert) 


Inderdaad. Sommigen mensen willen alles controleren 🤔

Mijn router en alle AP's in huis staan op hetzelfde SSID (zowel 2.5GHz als 4GHz).

Ik heb mij nog nooit afgevraagd op welk AP ik verbonden ben, zolang ik overal in huis internet heb 😊

 
 

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Bijzonder hoe vaak je in één topic moet antwoorden dat de AP's een vast IP hebben...

AP's kunnen wel de gateway voor internet nodig hebben. Denk daarbij aan NTP (tenzij je dit zelf host natuurlijk) of firmware updates bijvoorbeeld.

En welke SSID er gebruikt wordt is hier niet relevant, ik heb nu eenmaal gekozen voor aparte. Voor een router maakt het niet uit welke SSID je gebruikt, dat is enkel voor de wireless verbinding tussen je client en de AP. Eens op de AP, ben je op het netwerk en regelt de router het verkeer, die weet niet hoe je verbonden bent, je bent gewoon een MAC en IP. En opnieuw, het probleem stelt zich niet op de AP's, die doen het prima. Het is enkel als ik terug op de ingebouwde WiFi van de Orange router kom dat het enkele minuten niet werkte. En dan enkel interne IP's, internet werkte wel.

Inderdaad, werkte... Want net zoals de Telenet router dit probleem niet vertoonde, toont mijn huidige Mobile Vikings (Proximus) router dit probleem ook niet. Ik kan zonder problemen overstappen van AP naar router zonder dat ik connectie verlies met de interne IP's. Zonder enige wijziging aan de AP's. En zelfs met al die verschillende SSID's 😛 .

Toch bedankt aan diegenen die effectief constructief meedachten om dit bizar verschijnsel te proberen verklaren. Geen idee hoe Orange zijn routers configureert waardoor dit probleem zich stelt, maar dat is mijn probleem niet meer 😄 .

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Hallo Tommy, bedankt voor je antwoord.

Alle AP's hebben een fixed IP met 192.168.0.1 als gateway. Het zijn Cisco AIR-CAP3702I-E-K9 AP's  waarop de officiële autonomous firmware geflasht is (weliswaar oudere, maar zéér degelijke toestellen dus). En alles werkt perfect zolang ik daarmee verbonden ben. Het is pas wanneer de Orange router opnieuw 'overneemt' om het zo te zeggen, dat ik minuten lang geen enkel intern IP kan bereiken en dan plots terug wel. En bij de omschakeling van Telenet naar Orange is buiten de SSID namen niets anders aangepast in de config van de AP's (geen puntjes mogelijk bij Orange voor 2.4 en 5.0 te differentiëren, en mijn licht autistisch brein kon het niet zien dat er SSID's mét en zonder puntjes bestonden 😅 ).

De 3 SSID's zijn een bewuste keuze, en ben ook blij dat ik dit gedaan heb want zo kan ik makkelijker troubleshooten als er problemen zijn. Zoals nu het geval is. DHCP gebeurd volledig door de Orange Router, de interne DHCP functionaliteit van de Cisco's staat uit, dus alles zit in 192.168.0.0/24. En opnieuw, het probleem lijkt niet bij de AP's te zitten. Ik heb nog niet getest om van AP (buiten) naar Orange router (gelijkvloers) naar AP (1e verdiep) te stappen en te kijken of ik dan interne connectiviteit terugkrijg als ik de trap op ga. Ik test het vanavond eens...

Ik kan ook de SSID van de Orange router eens toevoegen op die Cisco AP's zodat het allemaal één SSID is, al was het maar om te testen of dat inderdaad verschil maakt. Opnieuw, ik test het vanavond eens...

Heb jij (of iemand anders...) nog een idee waar ik eens naar moet kijken?

 

Of weet iemand of je de ARP tabel van de Orange router on-demand kunt clearen via die web GUI? Zelf vond ik het niet meteen, maar misschien kijk ik er over of zoek ik op de foute pagina's.

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Ondertussen heb ik de volgende test gedaan waaruit op het eerste zicht toch blijkt dat het probleem effectief bij de Orange router ligt.

Ik sta binnen (orange router wifi) → Internet en interne IP's zijn bereikbaar.
Ik stap naar buiten en de Cisco AP (buiten) neemt over → Internet en interne IP's zijn bereikbaar.
Ik stap terug naar binnen en de Orange router (gelijkvloers) neemt over → Enkel internet is bereikbaar.
Ik stap door naar boven en de Cisco AP (1e verdiep) neemt over → Internet en interne IP's zijn bereikbaar.
Ik stap terug naar beneden en de Orange router (gelijkvloers) neemt over  → Enkel internet is bereikbaar.

Dit alles in een tijdspanne van 1 minuut. Na enkele minuten wachten op de Orange router's wifi werkt alles terug wel zoals het hoort.

Super User

 • 

7.7K Berichten

Kan zijn dat je telefoon een ander ip krijgt bij overgang Cisco >> Orange en efkens buiten strijd is

Pisteur confirmé

 • 

8 Berichten

Heb de MAC privacy uit gezet op m'n telefoon, dus de telefoon behoud zijn MAC voor alle 3 de SSID's, bijgevolg zou de DHCP van de Orange router toch hetzelfde IP moeten toewijzen? niet?

Via de Cisco AP komt die als een wired toestel te staan dacht ik (ben momenteel niet thuis om het te verifiëren), maar ookal geeft hij een verschillend IP adres aan wifi en 'wired' toestellen (dat was bij Telenet ook het geval denk ik), dan nog mag dat geen probleem geven want het is allemaal hetzelfde subnet 192.168.0.0/24.

Ach ja, op zich is het geen ramp, na een paar minuten werkt het gewoon weer. Ik zal er maar mee moeten leren leven... 😉

Apprenti pisteur

 • 

4 Berichten

Zou niet mogen want de Orange router doet de DHCP (die uitstaat op de AP's). Het zou al net moeten lukken dat de lease time net op dat moment verloopt. Dan zou het probleem zich niet steeds mogen stellen.

Super User

 • 

7.7K Berichten

Weet het ook niet .  Je komt toch niet even op het guest network van de Orange router terecht ?

Apprenti pisteur

 • 

4 Berichten

OK, logische test om je MAC adres van de client vast te leggen, maar het maakt geen verschil dus.

Ik heb thuis een soortgelijke situatie. Orange router als DHCP, gateway DNS en 2x Zyxel NA-123AC PRO AP's.

Verschillen: Ik gebruik de wifi van de Orange router niet, en ik heb maar 1 SSID.

Ik heb de DHCP-range gelimiteerd van 192.168.0.100 - 192.168.0.250

Ik kan komend weekend mogelijk eens testen om een extra SSID aan te maken op de Orange router met WIFI aan, en kijken of ik jouw situatie kan reproduceren. 

Loading...