Christopher67
+6 plus
Apprenti pisteur
•
5 Messages
In mijn straat ligt een fiber kabel, dus iedereen die dat wil kan zich aansluiten of een abonnement nemen op een fiber verbinding.
Nu is het zo dat ik op de 5de verdieping woon en de fiber kabel in het gebouw binnenkomt op -1, dus in de kelderverdieping.
Vanaf dat punt in de kelder is er destijds een coaxkabel getrokken naar mijn appartement op de 5de verdieping.
Als ik nu graag een zuivere fiber aansluiting wil, wie moet er dan opdraaien voor de kosten om een nieuwe fiberkabel vanaf -1 naar +5 te trekken?
Question
•
mis à jour
54
2
0
patrick2
+55 plus
Super User
•
@Christopher67
Wie heeft deze fiber gelegd ? Wyre , Fiberklaar of Proximus zelf ?
En als je al aansluitbaar bent bij wie wil je dan diensten afnemen ? Want een zuiver fiber aansluiting kan nooit hé je hebt altijd een modem nodig voor je internet. Als je fiber laat aansluiten krijgt je een ONT dat is nog een fiber kastje in je woning ( ik heb er eentje van Proximus ). Dan erachter had ik een fiber modem die voor internet zorgde.
Heb Proximus al lang niet meer ben Orange klant want pProximus is niet goedkop op fiber aansluitingen.
1
0
patrick2
+55 plus
Super User
•
@Christopher67
Heb zelf al 200 Mbps gehad en alles draaide perfect dus de camera's in huis de gsm toestellen de tv en de computers. Zelfs 4K op Netflix kon ik kijken daar was ook geen enkel probleem mee. Voor te streamen heb je minimaal 25 Mbps nodig dus dat is op zich niet veel hoor.
Maar goed om je antwoord te voorzien , de provider die je Fiber to The Home ( FTH ) aansluit zal dan ook de vijfde verdieping aansluiten. De kosten zijn dan voor de provider die bij je komt aansluiten. Als je beslist zelf een aansluiting te voorzien ( wat eigenlijk niet kan ) dan moet je het zelf betalen. Nu heb ik ook Coax en die kabel ligt er denk ik al 30 jaar en werkt nog hoor. Ik haal er zelfs 2,5 Gbps op ( getest bij Telenet ) maar nu bij Orange heb ik 1 Gbps.
Voor wifi maakt het niet uit of je fiber hebt of coax daar voel je echt geen verschil in. Enige verschil is met fiber , minder storingen , zelfde upload als download ( is mogelijk op fiber op Coax niet ). De verbinding is veel stabieler en deelt iet zoals coax met meerdere personen in de straat. Kijk naar Telenet die nodes en taps en heeft waarop veel mensen aangesloten zitten. Wifi is echt iets in je huis en hoe meer toestellen op wifi hoe lastiger het is voor je toestellen om te werken.
Thuis heb ik wifi 6 , eigen apparatuur voorzien. Dus geen problemen en altijd de volledige 1 Gbps op wifi ( nou ja 980 Mbps ). Dus als je het echt wil voor enkel je wifi probleem dan is fiber niet je oplossing.
1
0