Christopher67's profile

Apprenti pisteur

• 

5 Messages

Aansluiting op Fiber

In mijn straat ligt een fiber kabel, dus iedereen die dat wil kan zich aansluiten of een abonnement nemen op een fiber verbinding.

Nu is het zo dat ik op de 5de verdieping woon en de fiber kabel in het gebouw binnenkomt op -1, dus in de kelderverdieping.

Vanaf dat punt in de kelder is er destijds een coaxkabel getrokken naar mijn appartement op de 5de verdieping.

Als ik nu graag een zuivere fiber aansluiting wil, wie moet er dan opdraaien voor de kosten om een nieuwe fiberkabel vanaf -1 naar +5 te trekken?

Super User

• 

11.4K Messages

@Christopher67 

Wie heeft deze fiber gelegd ? Wyre , Fiberklaar of Proximus zelf ? 

En als je al aansluitbaar bent bij wie wil je dan diensten afnemen ? Want een zuiver fiber aansluiting kan nooit hé je hebt altijd een modem nodig voor je internet. Als je fiber laat aansluiten krijgt je een ONT dat is nog een fiber kastje in je woning ( ik heb er eentje van Proximus ). Dan erachter had ik een fiber modem die voor internet zorgde.

Heb Proximus al lang niet meer ben Orange klant want pProximus is niet goedkop op fiber aansluitingen. 

Apprenti pisteur

• 

5 Messages

Ik weet niet wie de fiber heeft gelegd in de straat maar in mijn gebouw doet het bedrijf die ook die aansluiting gebruikt, beroep op Belnet en die schakelen zelf tussen Telenet en Proximus naargelang wie de beste prijs geeft.

Het is natuurlijk evident dat je nog een modem nodig hebt maar met rechtstreekse fiber aansluiting bedoel ik uiteraard dat geen andere kabel meer tussen het punt van aansluiting en de modem van de gebruiker zit. Zoals het spreekwoord zegt, een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel.

Nu betaal ik voor fiber abonnement maar er zit vanaf de aansluiting tot aan mijn modem een coaxkabel van ongeveer 15 jaar oud tussen.

De modem van Orange is weliswaar reeds van de 6de generatie en op papier zou ik tot 1000 Mbps moeten kunnen downloaden maar in de praktijk is dit een maximum van 300 tot pieken van 450 Mbps.

Als ik een goedkoper abonnement zou nemen, dan kan ik waarschijnlijk niet meer streamen of TV kijken met constante haperingen in het beeld, dus de vraag is nogal evident alsook logisch, dacht ik. Nu ben ik verplicht om een duurder abonnement te nemen om dezelfde snelheid te halen van het goedkopere abonnement.

Als ik het goedkoopste abonnement zou nemen, dan denk ik dat ik misschien 1 gsm zou kunnen laten draaien op de WiFi maar geen TV.

Momenteel draait alles in mijn appartement op WiFi, verlichting, TV, 4 smartphones, 1 tablet en 2 laptops, een vaatwasser, een droogkast, ...

dus ik vraag gewoon voor een sterk en vlug signaal en met fiber tot in het appartement zou dit allemaal nog beter werken.

Vandaar ook mijn vraag, wie zou die fiberaansluiting vanaf de straat tot op de 5de verdieping moeten bekostigen?

Super User

• 

11.4K Messages

@Christopher67 

Heb zelf al 200 Mbps gehad en alles draaide perfect dus de camera's in huis de gsm toestellen de tv en de computers. Zelfs 4K op Netflix kon ik kijken daar was ook geen enkel probleem mee. Voor te streamen heb je minimaal 25 Mbps nodig dus dat is op zich niet veel hoor. 

Maar goed om je antwoord te voorzien , de provider die je Fiber to The Home ( FTH ) aansluit zal dan ook de vijfde verdieping aansluiten. De kosten zijn dan voor de provider die bij je komt aansluiten. Als je beslist zelf een aansluiting te voorzien ( wat eigenlijk niet kan ) dan moet je het zelf betalen. Nu heb ik ook Coax en die kabel ligt er denk ik al 30 jaar en werkt nog hoor. Ik haal er zelfs 2,5 Gbps op ( getest bij Telenet ) maar nu bij Orange heb ik 1 Gbps. 

Voor wifi maakt het niet uit of je fiber hebt of coax daar voel je echt geen verschil in. Enige verschil is met fiber , minder storingen , zelfde upload als download ( is mogelijk op fiber op Coax niet ). De verbinding is veel stabieler en deelt iet zoals coax met meerdere personen in de straat. Kijk naar Telenet die nodes en taps en heeft waarop veel mensen aangesloten zitten. Wifi is echt iets in je huis en hoe meer toestellen op wifi hoe lastiger het is voor je toestellen om te werken. 

Thuis heb ik wifi 6 , eigen apparatuur voorzien. Dus geen problemen en altijd de volledige 1 Gbps op wifi ( nou ja 980 Mbps ). Dus als je het echt wil voor enkel je wifi probleem dan is fiber niet je oplossing. 

Apprenti pisteur

• 

5 Messages

@patrick2​ 

Sinds deze zomer kamp ik constant met onderbrekingen, dus volledig WiFi signaal maar zonder internet en dat is nu juist wat ik wil opgelost zien.

Daarom dat ik dacht, misschien is het beter om de fiber verbinding tot aan de modem te hebben.

In de de kelder verdieping zit zo een aftak verbinding van Telenet maar blijkbaar ben ik nog de enige wiens coaxkabel van daaruit vertrekt.

Rode Kruis, FOD Financiën, FOD Justitie, de beheerder van het gebouw en de overige bezetters van de site gebruiken allemaal reeds een fiber aansluiting.

Het is voornamelijk het wegvallen van het internet die me het meeste stoort en als ik meteen een betere aansluiting zou kunnen krijgen, dan zou ik misschien ook minder koppijn hebben van de storingen.

Ik heb nu ook WiFi6, een serieuze verbetering en vooral 30% sneller en toen ik van Proximus naar Telenet overgestapt was, dan had ik het goedkoopste abonnement en toen had ik soms slechts 21 Mbps, booster bijgeplaatst maar zonder veel verbetering, dus naar het hoogste abonnement geschakeld omdat er ondertussen ook 2 TV's waarvan 1 op WiFi en 1 met tv box bijgekomen waren en 3 gsm abonnementen, een vaste telefoon, maar dan betaalde ik aan het einde van de maand 198 euro per maand en dat vond ik nu toch wel een hoog bedrag, dus ben ik beginnen rondkijken of ik goedkoper kon en dat vond ik bij Orange, maar dan zonder TV box, dus alles op WiFi en streamen, geen vaste telefoon meer, wel 3 goedkope formules voor gsm, dus betaal ik nu nog 118 euro per maand.

Misschien kan het nog goedkoper? Ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat ik zeker niet de goedkoopste formule mag nemen want er zit enorm veel verlies op de Mbps die naar boven tot op de 5de verdieping moeten geraken.

Ik denk dat de afstand tussen de verdeelnode in de -1 en mijn modem op de 5de verdieping toch wel een 40 à 45 meter zal zijn.

Vandaar dat ik aan een fiber aansluiting dacht om dit te overbruggen en de hoge snelheid ook tot aan mijn modem te krijgen.

Meilleurs membres de la communauté

Voir plus
  • Super User

• 

11.4K Messages

11.4K

• Super User

• 

8K Messages

8K

• Super User

•