Beginnende scout
•
10 Berichten
Hallo iedereen,
Ik ben benieuwd naar hoe configureerbaar het internet van Orange België is in vergelijking met andere Belgische providers zoals Proximus, Telenet, VOO, Scarlet, enzovoort.
Het gaat mij vooral om de mogelijkheden rond netwerk- en firewall-instellingen die je als eindgebruiker zelf kan beheren op je modem/router.
Concreet zou ik graag feedback krijgen over vragen zoals:
• Ondersteunt het Orange-modem custom firewall rules (inclusief deny/allow per IP, poort, protocol)?
• Is het mogelijk om port forwarding dynamisch of statisch te configureren, en worden zulke instellingen permanent bewaard na reboot?
• Kan je DMZ instellen, en zo ja, werkt deze betrouwbaar zonder constante reconnects?
• Welke NAT-modi ondersteunt Orange (bijv. full cone NAT, symmetric NAT, etc.) en is dit aanpasbaar?
• Bieden jullie IPv6-configuratieopties (bijv. prefix delegatie, firewall voor IPv6)?
• Zijn er opties voor VLAN tagging of bridge-mode, zodat je een eigen router/firewall kunt gebruiken?
• Ondersteunt het platform QoS prioritization of traffic shaping?
• Heeft de Orange-router remote management uitgeschakeld standaard, en kun je dit aanpassen zonder risico op blokkades?
Tot slot ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen met de stabiliteit en performance van deze instellingen in vergelijking met wat andere providers aanbieden:
✔ Is het makkelijker om custom netwerkinstellingen toe te passen?
✔ Zijn er beperkingen, verborgen restricties of onzichtbare NAT-rules die wellicht problemen geven bij gaming, VPN, VoIP of servers?
Ik vind dit een belangrijke discussie aangezien veel mensen met bijvoorbeeld zelf gehoste diensten, IP-camera’s, game servers, biz VPN’s of home labs zitten en de mate van configuratie enorm kan verschillen tussen providers.
Vraag
•
Bijgewerkt
113
2
NicoDeKlerenmaker
Kanaal en frequentie zijn sowieso al instelbaar, de rest niet zeker.
0
satsurfer
+ nog 17
Beginnende scout
•
fkes googlen, en je vindt het antwoord. Ik heb mijn Hey! modem ooit in Bridge mode gezet. Nu gebruik ik mijn Fritzbox 6660
0
0