annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Acces Point?

Topic gestart op: 24-03-20 12h36

Antwoorden: 13 antwoorden

Aaron90
Gewaardeerd verkenner

Acces Point?

Dag allen,

Ik zoek een oplossing om het wifi-signaal uit te breiden en hoopte op enkele suggesties, gezien een relatief beperkte kennis omtrent acces points e.d. 

De situatie:
Nieuwbouwwoning, kleine 10m diep. Coax komt toe in garage (vooraan rechts in de woning) waar ook modem/router is geïnstalleerd. Binnen op het gelijkvloers heb ik overal nog Wifi. Boven (beton tussen glv en 1e) is er nog een licht signaal in de slaapkamers vooraan (wat voor niet-streaming volstaat), maar achteraan is het signaal miniem of weg, afhankelijk van de exacte locatie. Ook op het terras achteraan is het signaal weg. Bij de opbouw werd reeds een UTP-kabel (+ stroom) voorzien tot in de zolder, tegen de schuine wand van het dak achtergevel, om daar dan een AP te kunnen plaatsen. Ik vermoed dat dit zo'n 4 meter van de achtergevel (I.e. 6m van midden terras) en op 5m hoogte is. Als ik iets heb geleerd van Pythagoras, zou die in een rechte lijn ong. 8 meter van het midden van het terras moeten uitkomen. 

Nu wens ik dus een toestel te plaatsen op zolder waarmee ik de ontvangst op het verdiep gevoelig kan verbeteren. Geen idee of deze locatie kan volstaan om ook het terras direct van Wifi te voorzien, want hier toch ook voldoende sterke Wifi voor niet-streaming internet. Bij voorkeur is dat een AP waarbij toestellen "slim" overschakelen, i.e. niet te lang volhouden aan een zwak signaal, maar voldoende snel overschakelen naar de AP met het sterkere signaal. 

Kan het volstaan van 1 toestel op zolder bij te plaatsen (met voldoende bereik, zodat deze het terras kan bedienen), of dien ik ook een nieuwe AP te plaatsen bij de modem? 
Is het Mesh-wifi systeem van Orange hiervoor een optie ? Ik lees ook goede ervaringen met Ubiquiti? 
Kan dit binnen een budget van een goeie 100€? 

Alvast bedankt.

Labels (1)
0 pluimen
13 ANTWOORDEN 13
Aaron90
Gewaardeerd verkenner

Ok, heb ook even installatiehandleiding van Mesh wifi erbij genomen op de Orange site.

Een oplossing zou dus kunnen zijn om de set van 2 mesh-modules aan te schaffen voor 100€.  
De eerste module, bekabeld, bij voorkeur in de woonkamer te plaatsen (en dus niet bij de modem in de garage). = Dekking GLV + stuk terras aangezien meer naar achter in de woning dan de modem. (bereik module vergelijkbaar met Orange router?)

De 2e module dient dan om het 1e verdiep te bedienen. 
Er wordt aangeraden om deze, als de mogelijkheid er is, deze ook aan te sluiten met UTP. 
Aangezien er een UTP tot op zolder loopt, kan deze 2e module misschien beter bekabeld worden aangesloten op zolder, i.p.v. niet-bekabeld op het 1e verdiep. 
Een 3e module is dan vermoedelijk overbodig. 

Maar @Cdt24801 raadt aan om in geval van aanwezigheid van UTP's toch te kiezen voor een AP. 
Waar zit hem dan het verschil met de bekabelde mesh-module? 😋
Of komt dit hier ong. op hetzelfde neer? 

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Misschien kun je de wifi van de modem uitschakelen @Aaron90 

1 mesh in de garage aan de modem

de tweede mesh op de zolder (verbonden met je modem via UTP)

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

@Aaron90 

Om het eenvoudig samen te vatten:

Indien je het mesh systeem van Orange aanschaft kun je in eerste instantie proberen om alles via WiFi te laten werken. Dat is eenvoudiger qua bekabeling en als het voldoende werkt is het in orde.

Werk je niet met een mesh systeem zul je best alle AP's bekabeld verbinden. Die bekabeling kan best voor alle AP's vanuit de router vertrekken, maar echt noodzakelijk is dat niet. Je kan perfect verschillende AP's bekabeld in serie zetten.

Een voorbeeld: 

  • Je laat de router hangen waar hij nu hangt.
  • Vanaf de router vertrekken er twee UTP kabels: eentje naar de living en eentje naar de zolder.
  • In de living zet je een simpel switchke. Op die manier kun je zowel de decoder TV als het AP bekabeld aansluiten.
  • Op zolder of eerste verdiep (gaatje boren) plaats je dan bekabeld het tweede AP.

Op die manier zou je een goede dekking over de gehele woning en het terras moeten hebben.

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
patrick2
Wijze
Wijze

@Aaron90  het komt op hetzelfde neer. Ik heb alles draadloos verbonden met elkaar dus de kastjes weten exact waar mijn gsm zich bevind of een ander apparaat. Het werkt inderdaad wel stabieler om alles bekabeld te hebben maar is geen verplichting. Hier thuis loopt het dus op wifi alles op wifi op elkaar afgestemd en heb geen onderbrekingen en werkt gewoon super. Je kan het altijd proberen natuurlijk enkel op wifi erna kan je nog altijd alles bekabeld aan elkaar verbinden. Weet wel dat er maar 1 kastje van het mesh systeem aan de modem kan verbonden worden want anders ga je problemen krijgen met je ip adressen en DHCP , misschien te technisch dus geef aan als je het niet weet he . Dus je dient dan de mesh kastjes onderling aan elkaar te verbinden met een kabel.

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Aaron90
Gewaardeerd verkenner


@patrick2  schreef:

Weet wel dat er maar 1 kastje van het mesh systeem aan de modem kan verbonden worden want anders ga je problemen krijgen met je ip adressen en DHCP , misschien te technisch dus geef aan als je het niet weet he . Dus je dient dan de mesh kastjes onderling aan elkaar te verbinden met een kabel.


Is dat dan niet tegenstrijdig met wat op de Orange-site staat ? 

"Tip 4: Is je huis volledig bekabeld met ethernetkabels, twijfel dan niet om een of meerdere modules via ethernet met de modem te verbinden. Let er echter op dat de afstand tussen twee modules redelijk blijft, met het oog op een optimale WiFi-ervaring."

Sowieso lopen alle kabels naar de garage. Dus die onderling (bekabeld) verbinden is niet echt een optie. 🙂 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen