annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

CGNAT actief op de modem

Topic gestart op: 13-03-21 12h31

Antwoorden: 3 antwoorden

patrick2
Wijze
Wijze

CGNAT actief op de modem

Onlangs heb ik gemerkt dat CGN IP actief staat op mijn modem. Wil er even bij vermelden dat ik de Modem-TCG300 heb. Dus ik weet niet of dit op de oudere type modem ook actief gaat zijn. Je kan dit eens controleren door in te loggen op je modem 192.168.0.1 , dan kom je uit op je gebruikers interface van de modem. Op de begin pagina staat daar of het wel of niet actief is:

Schermafbeelding 2021-03-13 om 12.12.25.png

 Zoals je kan zien staat dit actief op mijn modem. Ook kan je het merken als je gaat naar de jouw lokaal netwerk want daar gaan een aantal functies in het grijs staan. Dat betekend dus dat je daar bepaalde dingen niet zomaar kan aanpassen tenzij je toestemming geeft om het wel aan te passen:

Schermafbeelding 2021-03-13 om 12.15.27.png

 Als je op één van de grijze 'aanpassingen' klikt krijg je een scherm om je IP openbaar te maken:

Schermafbeelding 2021-03-13 om 12.15.54.png

 Dus je kan wel nog altijd de aanpassingen doen die je zou willen doen , poort openen, DNS aanpassingen , DMZ instellingen. 

Dus voor diegene die er wel mee weg zijn en toch bepaalde instellingen wil aanpassen kunnen dat wel. 

Wat is CGN :

  • CGN (Carrier grade nating) is een oplossing die een alternatief biedt voor de schaarste aan IP v4-adressen.
  • Ze bestaat erin geen publiek IP v4-adres meer toe te kennen aan elke residentiële gebruiker maar wel een privé IP-adres. Het CGN-systeem zorgt voor de link tussen de privé IP-adressen die toegekend worden aan de gebruikers en het echt gebruikte publieke IP-adres voor internettoegang.

Staat CGN actief :

  • De informatie zal op verschillende plekken beschikbaar zijn in de beheerdersinterface van de modem:
  • Op de pagina Overzicht van de modem zal CGN vermeld zijn. (Bovenaan op de pagina)
  • Wanneer je klikt op de menu’s over de poortopeningen (menu’s die uitgeschakeld zijn omwille van de activering van CGN).

Wat is de mogelijke impact als CGN actief staat:

  • Voor de meeste gebruikers en gebruiksmogelijkheden zal CGN geen enkel probleem vormen.

  • Dit zijn de uitzonderingen:
  • Als je poorten hebt geopend of je moet ze openen door middel van de functies UpNp, Port Forwarding, Port triggering of DMZ voor toepassingen, dan zal je een impact ondervinden van Carrier Grade Nating (Weet dat minder dan 4 % van onze klanten poorten opent).
  • Een poort openen is alleen bij de volgende toepassingen noodzakelijk:
  • Als je een service/website bij je thuis host.
  • Als je toegang biedt tot een NAS via het internet (= buiten je huis).
  • Als je bij je thuis een VPN host.
  • Als je voorwerpen verbonden hebt waarvan de toegang via het internet niet gebeurt via de cloud.
  • In sommige gevallen als u een gameconsole gebruikt.

Hoe kan je CGN deactiveren:

  • Maak verbinding met de modembeheerinterface (http://192.168.0.1)
  • Implementeer de gewenste configuratie (zoals u normaal zou doen).
  • Als het menu dat u wilt openen grijs is, klikt u erop en volgt u de instructies.
  • De modem zal zelf begrijpen dat hij het type IP-adres moet wijzigen!

Deze informatie die erbij staat kom je ook tegen als je op meer informatie klikt bij CGNAT IP op je gebruikers interface van de modem. 

 

Patrick2 | De eenvoudigste oplossing is vaak de beste!
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


Labels (2)
3 ANTWOORDEN 3
Anonymous
Niet van toepassing

Een schaarste aan IP v4-adressen ... IP v6 is de oplossing. Maar ik denk nog niet dat dit voor direct is bij Orange.

0 pluimen
Cdt24801
Wijze
Wijze

Nog niet alles draait op IPv6. Vandaar  ...

Leuze van de dag | Echte levenswijsheid vind je niet met een zoekmachine op internet
Vergeet niet om pluimen te geven en/of als oplossing te markeren
Tomorrow is another day


0 pluimen
Anonymous
Niet van toepassing

Dat kan...ik weet dat niet, ben daar niet zo van op de hoogte. Als mijn internet maar werkt, met welk IP of Protocol of wat dan ook. 😉🙂

Leden met de meeste pluimen