Profil de Jedevi

Apprenti pisteur

 • 

5  messages

Lan verbind traag

Hallo,

Sinds ik vorige week een modem van orange heb moet mijn tv steeds een minuut ongeveer aanstaan voor ik verbinding met internet heb. Zelfde voor mijn pc. Beide zijn aangesloten via lan kabel.

De wifi van de modem werkt wel altijd.

Is er ergens een instelling op de modem dat de lan poorten in standby zet als tv/pc niet aan staan? Bij de vorige modem had ik deze problemen niet.

Super User

 • 

11.1K  messages

@Jedevi 

Het lijkt me niet dat je de tv aan moet zetten om je LAN verbinding in orde te hebben voor je pc. Heb je al eens op je pc gekeken of die niet is ingesteld in de instellingen WAKE UP LAN ? 

Anders eens je netwerk opnieuw instellen en zien of het een verbetering geeft.

Apprenti pisteur

 • 

5  messages

Nee de tv moet inderdaad niet opstaan voor internet.

Op de pc is er niets sinds de vorige modem veranderd van instellingen en die wake up staat ook uit.

Onze tv werkt met Android tv, als ik de tv aanzet moet ik ongeveer een minuut wachten tot ik internet heb, dit was met de vorige modem niet. Het lijkt alsof deze modem zijn poorten in standby gaan als ze een tijd niet gebruikt worden.

Super User

 • 

11.1K  messages

@Jedevi 

Daar heb ik nog nooit van gehoord dat dit zou bestaan misschien iets in de instellingen van die modem wat er op kan wijzen energie zuinig te zijn ? Je kan dat altijd eens nakijken door in te loggen op die modem. Heb er zelf geen dus kan je niet zeggen hoe en waar precies je dan moet zijn. Normaal lijkt me niet dat die functie er in zit want in mijn modem zit die functie al niet maar goed niet iedere provider is hetzelfde. 

Heb je al eens gekeken voor een andere poort of je dan hetzelfde effect hebt ? 

 

Pisteur vétéran

 • 

42  messages

Super User

 • 

11.1K  messages

@streulma1987 

Goed gevonden is ongeveer hetzelfde probleem dat klopt. 

Misschien ergens achterliggend in de configuratie bij Orange verkeerd ? 

Apprenti pisteur

 • 

5  messages

Ik heb nu zelf de pc en tv een statisch IP-adres gegeven en gedeeld ip veranderd naar een eigen IP adres via de modem. Hiermee is het probleem ook nog altijd niet opgelost.

In dat andere topic waarnaar doorverwezen wordt is er ook geen oplossing gevonden buiten naar Telenet over te stappen 🫣 of eigen modem toevoegen.

Super User

 • 

7.7K  messages

Ben dit hier ook al een paar keren tegengekomen

Internet is niet traag, maar het toekennen van een IP adres als je met de kabel verbonden bent kan wel 30 sec duren.  Normaal staat de DHCP lease time op 86400 sec, wat een 24 uur is.  Misschien even proberen die te verhogen.  Kan ook zijn dat de TV een disconnect zendt als je hem afzet - dan is het ip adres terug vrij en zal het verhogen van de DHCP lease time niet helpen

Zet je je TV volledig af ?  De mijne (ook android) staat altijd in standby.  Ik zie dat die nu een IP address heeft op de modem

Wat je eens kunt doen

  • TV in standby zetten indien je hem 's avonds normaal volledig afzet
  • als dit niet lukt even proberen de wifi op de modem uit te zetten.  Schijnt dat men rapper een IP adres krijgt via de kabel als de wifi op de modem uitstaat
  • Ofwel TV op wifi zetten indien mogelijk - best op de 5 GHz band - ip adressen via wifi worden direct toegekend 

Apprenti pisteur

 • 

5  messages

Het is niet echt de tv maar zo een Nokia 8010 tv box (met android systeem), deze schakelt altijd volledig uit als ik 's avonds de tv afzet. Ik heb hier ook al de dhcp statisch gemaakt.

Op mijn pc heb ik exact hetzelfde probleem: Als ik de pc aanzet moet ik ongeveer 30sec wachten voor ik internet heb. Als ik dan na X tijd de pc in standby zet en daarna opnieuw aanzet dan moet ik weer die 30sec wachten voor ik internet heb. Zelfde met mijn raspberry pi etc. ook dat via de kabel werkt.

In mijn instellingen is de DHCP overal al statisch gemaakt en enkel de verbonden wifi apparaten zijn nog dynamisch. CGN is ook al uitgeschakeld.

 

Aangezien ik deze problemen nooit heb ondervonden met telenet en sinds ik orange modem heb wel zal het niet aan mijn apparaten liggen maar aan die modem van orange..

Ik zie dat sommige zeggen van een eigen modem te gebruiken of wifi uit te schakelen maar dat is helaas geen oplossing...

Super User

 • 

7.7K  messages

De modem staat bij mij in de garage.  Wifi is niet sterk genoeg.

Heb mijn twee asus xd4 aangeschaft, alle twee met de kabel verbonden (paar switches tussen).  Die hebben een goede Mesh.  1 in de living en de andere op de zolder.  Bijgevolg heb ik de wifi van de modem uitgeschakeld.  

De modem staat niet in bridge - de twee xd4 zijn aangesloten als access point en dien alleen voor de wifi

Apprenti pisteur

 • 

5  messages

Ik heb intussen een tijdelijke oplossing gevonden, ik heb waar de modem staat nog een switch tussen gezet dat ik liggen had en van daaruit ga ik verder naar de pc en tv box.

Nu blijft de internetverbinding actief zolang ik de switch niet uitschakel. Het is een tijdelijke oplossing maar zo is het probleem van de modem wel niet opgelost.

Ik krijg ook trouwens sinds ik deze modem gebruik altijd een melding van bitdefender dat er een bedreiging wordt geblokkeerd (technicolor.net), misschien zou dit er ook iets mee te maken hebben dat de verbinding trager verloopt maar op de tv staat geen antivirus dus de kans lijkt klein.

Super User

 • 

7.7K  messages

Ik heb aan de modem ook een switch van waaruit alles vertrekt (gebruik maar 1 poort van de modem)

Werk met een aantal windows 11 pc's - nog nooit enige melding van de technicolor gehad - gebruik wel de windows antivirus

Pisteur expérimenté

 • 

25  messages

Oplossing voorlopig is de wifi vd modem uitschakelen en dan zal je bedraad niet meer moeten wachten op een ip adres.

Het is een Fout in de modem !!

Oplossing vond ik hier :

https://community.orange.be/t5/Netwerk-en-Veiligheid/Trage-modem/m-p/157000/thread-id/3285

Trouwens Bitdefender zou dit niet mogen blocken, toevoegen aan uitsluitingen kan je doen, dat is geen bedreiging, is van de Technicolor modem/router.

Kheb ook nog Bitdefender gebruikt en nooit deze melding gehad, maar was wel de gratis versie, dus zonder de firewall waar jij dus vermoedelijk een melding van krijgt.

Pisteur expérimenté

 • 

25  messages

Deze vaststelling bestaat al enkele maanden op de community, Het is een Bug in de Livebox cable modem.

Vraag me af of Orange dit eigenlijk al weet of niet, misschien kunnen ze dit eens laten fixen !

Oplossing voorlopig is de wifi vd modem uitschakelen en dan zal je bedraad niet meer moeten wachten op een ip adres

Oplossing vond ik hier :

https://community.orange.be/t5/Netwerk-en-Veiligheid/Trage-modem/m-p/157000/thread-id/3285

Loading...