Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 01-11-24 09h03
Antwoorden: 13 antwoorden
Hallo,
Sinds ik vorige week een modem van orange heb moet mijn tv steeds een minuut ongeveer aanstaan voor ik verbinding met internet heb. Zelfde voor mijn pc. Beide zijn aangesloten via lan kabel.
De wifi van de modem werkt wel altijd.
Is er ergens een instelling op de modem dat de lan poorten in standby zet als tv/pc niet aan staan? Bij de vorige modem had ik deze problemen niet.
Deze vaststelling bestaat al enkele maanden op de community, Het is een Bug in de Livebox cable modem.
Vraag me af of Orange dit eigenlijk al weet of niet, misschien kunnen ze dit eens laten fixen !
Oplossing voorlopig is de wifi vd modem uitschakelen en dan zal je bedraad niet meer moeten wachten op een ip adres
Oplossing vond ik hier :
https://community.orange.be/t5/Netwerk-en-Veiligheid/Trage-modem/m-p/157000/thread-id/3285
Ben dit hier ook al een paar keren tegengekomen
Internet is niet traag, maar het toekennen van een IP adres als je met de kabel verbonden bent kan wel 30 sec duren. Normaal staat de DHCP lease time op 86400 sec, wat een 24 uur is. Misschien even proberen die te verhogen. Kan ook zijn dat de TV een disconnect zendt als je hem afzet - dan is het ip adres terug vrij en zal het verhogen van de DHCP lease time niet helpen
Zet je je TV volledig af ? De mijne (ook android) staat altijd in standby. Ik zie dat die nu een IP address heeft op de modem
Wat je eens kunt doen
Het is niet echt de tv maar zo een Nokia 8010 tv box (met android systeem), deze schakelt altijd volledig uit als ik 's avonds de tv afzet. Ik heb hier ook al de dhcp statisch gemaakt.
Op mijn pc heb ik exact hetzelfde probleem: Als ik de pc aanzet moet ik ongeveer 30sec wachten voor ik internet heb. Als ik dan na X tijd de pc in standby zet en daarna opnieuw aanzet dan moet ik weer die 30sec wachten voor ik internet heb. Zelfde met mijn raspberry pi etc. ook dat via de kabel werkt.
In mijn instellingen is de DHCP overal al statisch gemaakt en enkel de verbonden wifi apparaten zijn nog dynamisch. CGN is ook al uitgeschakeld.
Aangezien ik deze problemen nooit heb ondervonden met telenet en sinds ik orange modem heb wel zal het niet aan mijn apparaten liggen maar aan die modem van orange..
Ik zie dat sommige zeggen van een eigen modem te gebruiken of wifi uit te schakelen maar dat is helaas geen oplossing...
De modem staat bij mij in de garage. Wifi is niet sterk genoeg.
Heb mijn twee asus xd4 aangeschaft, alle twee met de kabel verbonden (paar switches tussen). Die hebben een goede Mesh. 1 in de living en de andere op de zolder. Bijgevolg heb ik de wifi van de modem uitgeschakeld.
De modem staat niet in bridge - de twee xd4 zijn aangesloten als access point en dien alleen voor de wifi