Goed om te weten: door te surfen op onze website, accepteer je het gebruik van cookies. Wil je cookies uitschakelen? Klik dan op de knop "meer info" hiernaast.
Topic gestart op: 28-06-21 17h38
Antwoorden: 9 antwoorden
Hoi hoi,
Ik wilde recent poorten open zetten via mijn router maar bemerkte dat deze optie greyed out was. Als ik deze aanklikte kreeg ik de vraag om te switchen naar een 'public adress' (ofzoiets). Dit was vorige keer dat ik iets trachtte te forwarden volgens mij niet het geval.
Ik zou namelijk graag de poorten openen die in de bijlage vermeld worden. Enig idee wat te doen?
Alvast bedankt!
Check eens met de klantendienst of je wellicht een shared IP adres hebt. Indien dat het geval is, vragen om een dedicated IP adres te krijgen.
Een shared IP adres is dus één IP adres dat vanuit Orange gedeeld wordt met verschillende klanten. Dit wegens een stilaan dreigend tekort aan IPv4 adressen. Voor de meeste klanten en de meeste toepassingen heeft dat geen impact. Maar in sommige situaties dus wel.
Een dedicated IP adres, dat heb je dan voor u alleen gekregen van Orange. En dat is dus altijd ook een publiek IP adres.
Je hoeft daar de klantendienst niet voor te contacteren, het modem geeft een melding als het een shared IP is. Dit is de melding die TS te zien krijgt. Door te bevestigen om over te schakelen naar public IP, wordt dit onmiddellijk aangepast.
Bij een flybox moet dit wel via de klantendienst worden aangevraagd, maar bij kabelinternet is dit dus zelf aan te passen.
Bedankt voor deze toelichting. zelf heb ik geen internet van Orange, dus de detail procedure kende ik niet.
Ik wist enkel dat Orange werkt met shared IP maar dat het op eenvoudige vraag omgezet kon worden.
Eigenlijk heel simpel: gewoon dat public IP instellen zoals gevraagd. Van zodra dat IP actief is (modem moet opnieuw verbinding maken) is het mogelijk om de port forward in te stellen.