annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Mesh wifi

Topic gestart op: 21-11-22 13h15

Antwoorden: 2 antwoorden

Gilles2
Aspirant verkenner

Mesh wifi

Hoi, @Gregory 

 

ik heb een mesh wifi netwerk, met 1 toestel rechtstreeks in de modem via kabel, en 2 andere toestellen verspreid in huis (dus niet via kabel). 

Ik haal goede internetsnelheden (zie afbeelding - tot 69 Mbps), maar toch is het internet traag, en valt het soms zelfs uit, niettegenstaande ik telkens volledig bereik heb! Netflix, Disney+, TEAMS meetings, enz... zijn niet altijd snel, en haperen! Ik heb veel meetings via TEAMS en dit is echt frustrerend.

De wifi op de zwarte modem van Orange staat uit, zoals mij werd aangeraden. 

Wat is er mis? En wat kan ik hier aan doen? 

Bedankt!!

Labels (1)
0 pluimen
2 ANTWOORDEN 2
Michster
Aspirant verkenner

 

Ik zou in eerste instantie kijken naar je mesh-netwerk zoals Gregory eerder zei.

Zelf werk ik ook van thuis uit, met veel team-meetings en calls. Altijd een tiptop signaal gehad, maar toch zou ik vroeger veel disconnects hebben tijdens de meetings of cloud-gesprekken. IT kon nooit iets fout zien aan mijn vpn-verbinding of signaal-sterkte/speedtests.

Ik had een mesh-router en twee satelieten. Het probleem lag waarschijnlijk aan een soort pingpong-effect tussen mijn werklaptop en de satelieten. Valt het signaal heel even weg op je sateliet vlakbij? Dan gaat je toestel verbinden met een sateliet op een andere locatie waar het signaal veel zwakker van kan zijn op je huidige werkplek.  Die weerkaatsing kan misschien maar heel tijdelijk/klein zijn, maar is vaak genoeg om je call of dergelijke te onderbreken.

Vaak doet dit probleem zich voor (specifiek voor video-gesprekken / cloud-voicecalls) omdat er teveel "schakels" in je netwerk zitten. Je moet dan denken aan zaken zoals powerlines of switches. Een mesh-setup kan heel goed werken, maar meestal moet je dan echt proberen om van de router naar de satelieten een simpele/degelijke verbinding te behouden.

Ik had men setup uiteindelijk aangepast zodat ik

1 modem
2. Router van de mesh-kit (hopelijk eentje met meer dan 2 ethernet-poorten)
2.1 is sateliet 1 aangesloten op de router via utp-kabel getrokken door de muur, netjes op mijn bureau vlak langs de werklaptop
2.2 is sateliet 2 die achter in de woning staat en draadloos verbonden is met sateliet 1

Alles op sateliet 1 werkt prima, zeker voor een stabiele werk-verbinding. Sateliet 2 werkt ook netjes, maar af en zie je wel dat het signaal wegvalt voor een paar seconden. Niet genoeg om storend te zijn. Ik zou het allicht netjes kunnen oplossen als er nog een utp-kabel vanuit de router naar sateliet 2 loop, maar das weer extra werk voor iets wat ons zelden stoort.

Het kan nog altijd zijn dat er iets scheelt met je Orange modem/internet, maar die kans lijkt me vrij klein.

0 pluimen
Gregory
Wijze
Wijze

Ik ben geen mesh expert @Gilles2 

Een paar punten

  1. Staat de Orange modem in bridge mode ?
  2. Welke mesh heb je
  3. Staan ze niet te ver uit mekaar , ie kunnen ze goed communiceren ?
  4. Hebben ze een apart kanaal voor de wireless backhaul
  5. Raar dat je een upload van 36 Mbps hebt - Orange netwerk = max 15 Mbps

Denk dat punt 3 het belangrijkst is - ook punt 1

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen