annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oplossing voor dekking Wifi huis. Mesh/Powerline/...

Topic gestart op: 11-01-23 21h55

Antwoorden: 5 antwoorden

Law_EM
Gewaardeerd verkenner

Oplossing voor dekking Wifi huis. Mesh/Powerline/...

Laat mij even de situatie schetsen 🙂

Allereerst, ben ik correct als ik vaststel dat mijn Orange Modem TCG300 sneller internet kan leveren over wifi dan over bekabeld internet (UTP)? Via wifi kan ik via mijn desktop de volle 140 Mbps halen vanuit de andere kant van het verdiep waar de Orange Modem staat, als ik een laptop in één van de UTP poorten steek, blijf ik hangen op max 85-90Mbps.

Ik heb momenteel één powerline verbinding voor de gelijkvloers achteraan, met een eenvoudige Wifi AP op het uiteinde.

Dus Orange Modem -> UTP kabel -> Powerline adapter -> stroomnetwerk ->powerline adapter -> wifi accespoint. Ook dat AP blijft steken op maximaal +/- 80 Mbps.

Vandaar dus mijn conclusie, Orange Modem levert maar max 90Mbps, bijna de helft van de WIFI. (kabels zijn CAT5 en CAT5e)

De beste manier om mijn huis met twee verdiepingen van sneller internet te voorzien is dus kijken naar een MESH? Momenteel staat de Orange Modem helemaal aan de voorgevel op het eerste verdiep. Met als resultaat geen of nauwelijks wifi op de gelijkvloers achteraan en het tweede verdiep achteraan. Omdat er telkens door een muur & vloer/plafond moet.

Klopt het dat het MESH pakket dat Orange aanbiedt aan 3€/maand, de snelheid niet halveert zoals bij een eenvoudige repeater, maar dus in theorie rond die 140Mbps zal zitten als alles goed is gepositioneerd?

Als extra optie heb ik ook nog een tweede televisie aansluiting op de gelijkvloers onderaan. Daar zou eventueel een MOCA (?) op aangesloten kunnen worden. Dat was van de vorige eigenaars blijkbaar een slaapkamer met TV, dit zou nu mijn werkkamer met workstation worden, dus snel internet zou tof zijn. UTP kabels trekken is geen optie, want we zijn niet van plan om gaten te boren en de max snelheid van 80-90Mbps is, zoals al gezegd, maar flauwtjes. Vooral als je weet dat de Wifi 140Mbps levert.

Ik zou dus denken aan een MESH die zuiver via wifi (geen bekabelde backhaul) alles communiceert met elkaar en met de toestellen. Of het voldoende is met eentje op de achterkant op het 1e verdiep (zelfde verdiep als de Orange Modem en dan eentje boven, moet nog te testen zijn natuurlijk. Of misschien de MOCA optie. Maar dan "start" ik nog een verdiep lager op gelijkvloers (en "straal ik de helft van wifi in de grond"). Natuurlijk heeft MESH niet veel nut als het ook maar overal 80-90Mbps haalt. Dan kijk ik beter naar een Powerline set voor het complete huis.

Sappig detail: het is een woning die tot enkele weken geleden twee appartementen was, dus er is een apart circuit voor de bovenste verdieping. Op termijn halen we de meterkast voor dat verdiep er tussenuit, maar het betekent wel dat het voorlopig twee apart circuits zijn met elke hun teller - dus dat kan nooit één powerline netwerk worden, tenzij ik een kabel trek. Voorlopig. En dan nog, dan is het opnieuw weer max 90Mbps....

Tenzij ik het volgende opzet: Modem Orange -> via Wifi 140Mbps snelheid binnentrekken en via kabel pompen in Powerline adapter (een nieuwe, die 140Mbps aankan) -> resultaat Powerline van +/- 140Mbps met eigen wifi antenne die +/- 140Mbps levert. Is mijn redenering juist?

Enige feedback altijd welkom. 

Ik vroeg mij ook af of het Wifi Mesh (of Wifi Comfort) van Orange ook eenvoudig is op te zeggen? Stel dat ik toch een zwaardere set wil nadat ik de Comfort Wifi activeerde, dan kan ik de toestellen terugbrengen en houdt de huur van 3€/maand gewoon op? Kan iemand bevestigen of dit mogelijk is? Op zich een mooie deal, die 3€/maand. Maar ik neem aan dat het geen top of the line toestellen zijn.

Alvast bedankt!

Labels (2)
0 pluimen
5 ANTWOORDEN 5
Law_EM
Gewaardeerd verkenner

Het was een oude laptop, maar toch met 1GB ethernet poort. Maar ik heb net die specifieke kabel die ik gebruikte voor de laptop-rechtstreeks-aan-de-modem test nog eens bekeken en het blijkt een CAT5 kabel te zijn. Dat verklaart veel natuurlijk, die loopt max op 100Mbps. En met een andere, snellere CAT5e kabel kwam ik via de kabel recht uit de modem inderdaad op 140Mbps, dezelfde snelheid als wifi.

De meting van de Powerline (type TP-Link TL-PA4015P/AV600 600 Mbps, die internet dan via Wifi verspreid met basic TP-link AC1200 RE305 omdat ik toen geen powerline adapters had gekocht mét ingebouwde Wifi) is met gelijk welk toestel. Smartphone, (moderne) laptop... allemaal ongeveer 85Mbps maximaal.

De TP link AP met wifi is natuurlijk een extra schakel, maar die zou 867Mbps moeten halen op 5ghz.

Dus de netwerk uitgang uit de Orange modem is inderdaad minstens evensnel als de wifi, maar ik heb gewoon een beperking zitten van max +/-85Mbps door de Powerline en/of AP combinatie. Moest mijn bureau op die plek de enige plek zijn waar ik sneller internet nodig heb, dan zou het op te lossen zijn met een betere, duurdere Powerline adapter set met ingebouwde wifi.

Maar omdat het om een volledig huis gaat met twee verdiepingen, kijk ik liever naar een iets grotere oplossing met een groter bereik. Plus, ik kan geen lange netwerkkabels leggen. En als ik moet investeren in een set, dan liever een Mesh set (huren aan 3€/maand) dan een snellere Powerline set kopen, lijkt mij. Ook de twee verschillende circuits op twee verdiepingen speelt nog een rol op dit moment.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen