annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Orange Repeater + mesh probleempje

Topic gestart op: 03-05-24 09h24

Antwoorden: 2 antwoorden

elcamino
Aspirant verkenner

Orange Repeater + mesh probleempje

Hoi,

wij hadden via mijn vrouw haar werk Orange netwerk gekregen.  Bij de installatie kregen we 1 Access point bij (zwart bakje).  Omdat de dekking niet genoeg was voor de rest van het huis achteraan, belde ik om een 2e access point te krijgen (las ergens dat je standaard recht had op 2 AC's in een pack)

Nu kwam er via de post een wit Mesh-bakje toe ipv ene zwarte repeater.    even gebeld en de contactpersoon stelde voor om dit terug te sturen, daar het toch niet samen zou werken.  Nu wou ik toch even nieuwgierig testen wat er zou gebeuren, en heb dus nu setup van

                                                 1 router/modem

                                                         /\

                                                       /    \

                                                     /        \

                                         1 AP                     1 wifi mesh bakje.  

 

Wonderwel werkt het eigenlijk.  ik heb ingelogd rechtstreek op IP van mesh bakje, en een apart SSID aangemaakt (ik werk sowieso liever met verschillende SSID's om mijn thuis-automatisatie-apparaten te groeperen.)  nu kan ik ik wel niet veel instellen op dat mesh bakje, enkel SSID, niet eens de kanalen enz, maar goed.

Ik zie dat er een "work modus" is die nu op MASTER staat.  ik vermoed dat dit vroeg of laat problemen gaat geven met de router.  dus TL;DR mijn vragen:

1) is er een admin login die extra toegang geeft op die orange mesh bakjes of een andere manier om extra toegang te krijgen?  en indien niet:

2) is het dan beter om op mijn modem de "Modem mode" op bridge te zetten?  gaat die Wifi mesh dan ip-adressen verdelen ipv de modem?

ik weet dat de setup niet kosher is, en ik wil gerust wel naar de winkel terugkeren, maar dat gaat de volgende 2 weken niet lukken, en ben gewoon ook IT gewijs een beetje nieuwsgierig.

 

Groetjes,

Tom

Labels (1)
0 pluimen
2 ANTWOORDEN 2
fregilcy
Leidende verkenner

Prima uitleg en heel correct 

0 pluimen
Pletse
Gewaardeerde genezer

Dag @elcamino ,

Ten eerste, welkom bij Orange.
Ten tweede, stop,Stop,STop,STOp,STOP! 😂

Waarom stop? Het systeem werkt inderdaad, maar alles behalve ideaal en zoals het zou moeten.
Ik zal je proberen uitleggen waarom.

In de (nieuwe) modem zit een mesh wifi zender. Deze zender kan naadloos samenwerken met de extra meshmodule die je gekregen hebt bij de installatie (zwarte module). Dit zorgt ervoor dat toestellen makkelijk van de wifi van de modem zullen "verspringen" naar de zwarte module wanneer je rondloopt in huis waardoor je telkens zal verbonden zijn met het sterkste signaal.

De nieuwe modem is hiervoor niet compatibel met witte mesh modules. Daardoor dat je met de witte modules altijd minstens 2 modules nodig hebt. De eerste wordt bekabeld verbonden met de modem (de master) en de 2de module wordt geplaatst waar nodig. De wifi van de modem moet je dan uitschakelen zodat je toestellen enkel verbinden met de witte modules.

Met andere woorden, je gebruikt nu 2 mesh systemen door elkaar.

Het beste zou zijn om de klantendienst te contacteren en te zeggen dat ze de verkeerde mesh module hebben opgestuurd, dat je namelijk de zwarte in gebruik hebt (wifi 6) en ze 1 extra witte hebben opgestuurd (wifi 5). 
Voor zover ik weet zullen ze jouw in de winkel niet kunnen verder helpen. Dus best telefonisch de klantendienst contacteren. Het zal je een ritje naar de winkel en een boel frustratie besparen.

Ik lees dat je zegt dat je recht hebt op 2 AC's in een pack. Dit is enkel bij de witte modules. Waarom? Heb ik net hierboven uitgelegd. Daarom dat deze set standaard 2 modules bevat voor €3/m.

De nieuwe modems hebben reeds de 1ste mesh module als het ware ingebouwd waardoor je dus slechts  1 extra module nodig hebt. Dus bij deze set heb je recht op 1 module voor €3. 

Dan, om je vragen te beantwoorden:

1. Nee, de meshmodules zijn beperkt qua instellingen.
2. Nee, bridgemodus is enkel als je een eigen accesspoint/router gebruikt waar je bvb meer gevorderde instellingen wilt gaan toepassen. De Orange modem zal dan enkel het internet doorsturen naar jouw eigen router en jouw eigen router zal dan instaan om het netwerk te regelen (lokale IP-adressen en andere zaken). De mesh modules zijn hier absoluut niet voor geschikt. Don't try or you'll cry 😅.

Ik hoop dat m'n uitleg een beetje duidelijk is.

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen