Profil de Mattie

Apprenti guérisseur

• 

165  messages

Toekennen vast IP - fout

Hallo,

Wanneer ik in de interface van de modem een vast IP wil toekennen, ik druk beneden naast het verbonden apparaat op het "+"-teken, dan verschijnen de gegevens vanboven.  Als ik dan op opslaan druk dan staat er dat ik alle gegevens dien in te vullen.  Iemand die weet waaraan dat ligt?  Het is me in het verleden wel al gelukt...

Mattie_0-1666103902300.png

Iemand een idee of een work-around?

tnx!

Super User

• 

7.7K  messages

Heb nog zo een berichten gezien @Mattie En ook dat deze ineens niet meer toegekend worden

Wat ik doe is de DHCP range in de modem zetten van vanaf 101

De apparaten waar ik een vast IP adres wil ik geef er een op het apparaat zelf

Zo hebben mij NAS drives 192.168.0.11 en 192.168.0.12 als vast adres

Alle andere, bekabeld en wifi beginnen vanaf 192.168.0.101

Apprenti guérisseur

• 

165  messages

@Gregory , dat is inderdaad een goede work-around, maar lijkt me toch echt wel een bug in de software. Voor sommige apparaten, bv Logo!, SMA, Wiz is het gewoon handiger moest het via de modem gaan omdat het soms gewoon niet mogelijk is om een vast ip te geven via het device, en je dient dan ook nog toegang te hebben tot de admin interface, wat ook niet altijd mogelijk is.

Spijtig dat zo een dingen moeilijk aan te kaarten zijn bij Orange, op mijn berichten via messenger word schijnbaar ook niet gereageerd... blijven zelfs als "ongelezen" staan.

Super User

• 

7.7K  messages

Ja, @Mattie 

Raar maar waar, ik kan dit hier wel doen - zonder fout

Apprenti guérisseur

• 

165  messages

is wel vreemd, moet dan toch ergens een andere instelling oid zijn die dit triggered.  Heb het net nog eens geprobeerd maar het gaat dus niet.  Misschien eens een factory reset doen, en vandaaruit opnieuw zien.  Zit allesinds ergens een bug in volgens mij.

Bedankt om het ook eens te proberen!

Apprenti guérisseur

• 

165  messages

is dus ergens een combinatie van bepaalde settings en het toekennen van een vast ip...

Als ik een reset doe van de modem, met de standaard instellingen, dan lukt het wel om een ip toe te kennen.  Als ik dan een backup van het config bestand van de modem terugzet, gaat het weer niet meer...
Eens op verder onderzoek uitgaan...

Super User

• 

7.7K  messages

Enige vooruitgang @Mattie  ?

Als je iets vindt kun je er een Tips&Tricks van maken.  Best ook langs de FR kant.  Als je wil vertaal ik het wel voor je

Apprenti guérisseur

• 

165  messages

Ja idd, 
ik heb de 2 config files naast mekaar gezet en ik zag daar niet direct een verschil in.

Dan even de site gedebugd. En kwam tot de conclusie dat de fout niet zat in het nieuw toegevoegde adres maar de adressen die er reeds instonden.

Dus deze verwijderd en dan werkt het terug 🙂

Lijkt me dus dat er na een update (van de modem?) meer velden van een vast ip worden opgeslagen en dat hij een controle doet op de bestaande, daar bestaat (of het is leeg) dat veld achterliggend niet en geeft hij deze fout... 

Zo lijkt het toch allesinds.

Super User

• 

7.7K  messages

Raar, wat kan hij meer willen van info dan de MAC, fixed IP en evt naam @Mattie 

Apprenti guérisseur

• 

165  messages

Daar heb ik ook geen idee van... misschien de manier van opslaan oid?

Ook heb ik gemerkt dat er achterliggend tabellen met hostnames configs oid worden bijgehouden.  Het is namelijk zo dat als hij een hostname geresolved heeft van het apparaat, je kent een vast IP toe.  Je wijzigt de naam van het apparaat, dan opslaan.

Daarna doe je het vast ip terug weg, hij deze naam blijft aanhouden.  Dus hij gaat de hostname niet meer weergeven... zo komt het apparaat ook in Italic te staan bij de verbonden apparaten, alsof je de hostname zelf hebt hernoemt.

Dat is nog zo een euvel, eens je daar een hostname hebt veranderd kan je deze niet terugzetten naar een hostname dat hij van het apparaat zelf krijgt.  Er is blijkbaar geen mogelijkheid om dit terug te wissen buiten een reset. 

Super User

• 

7.7K  messages

Heb dat gisteren of zo getest @Mattie met mijn printer.

Vast IP  toegekend + andere naam

Terug uit de vaste gehaald, modem reboot en de andere naam blijft er staan

Dan de vorige config teruggezet (file GatewaySettings van 11/07/2022), terug reboot en mijn oude printer naam was terug

Loading...