annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Orange App : verbinding enkel 3G/4G of thuisnetwerk?

Topic gestart op: 21-01-19 08h32

Antwoorden: 21 antwoorden

Peter_R
Aspirant verkenner

Orange App : verbinding enkel 3G/4G of thuisnetwerk?

Hallo,

Ik ben 'love' klant' en probeer een android apparaat te koppelen met mijn decoder.

Alles werkt prima, er wordt een code gegenereerd die ik invoer in de app en de koppeling is geslaagd.

Wanneer ik nu echter de app open en 'live' wil kijken vertelt de app mij dat dit alleen mogelijk is (via het thuis netwerk of 3G/4G in het buitenland' of iets van die strekking.

Ik zit echter gewoon thuis.

De decoder in kwestie is via kabel verbonden met de orange modem. De wifi op de orange modem staat uit. Wifi is via mijn eigen router die met kabel aan de orange modem hangt.

Het rare : in een vroegere versie werkte het wel.

Heeft iemand een oplossing ? De zoekfunctie helpt mij niet vooruit.

mvg,

Peter

 

 

 

 

 

 

Labels (1)
0 pluimen
21 ANTWOORDEN 21
Peter_R
Aspirant verkenner

Dank iedereen voor de suggesties. Het probleem is 'opgelost'.

Het hele app toegangscircus draait blijkbaar rond de netwerk naam. In huis heersen 3 draadloze netwerken. Laat ons ze 'Net2.4', 'Net 5.1' en 'Net5.2' noemen. Deze zitten op 'mijn' router. De WiFi van de Orange router staat resoluut UIT.

Uiteraard zitten alle IP's die door de router draadloos worden uitgedeeld in een 'range' van 50 nummers.

Ook 1 van de twee decoders, laat ons zeggen 'decoder 2' verbindt draadloos met deze router en heeft een IP in dezelfde range. Decoder 1  is met een UTP rechtstreeks verbonden met de Orange modem. Deze heeft zijn eigen IP range, op een hoger niveau dan de gebruikers. Als 'mijn' router bv. 159.199.xxx.yyy is, heeft de orange router 159.166.xxx.yyy. Zoals ik reeds schreef, Wifi op de Orange router UIT.

Zolang 'Decoder 2' en het toestel waarop de Orange App draait (iOS of droid) op hetzelfde netwerk zitten (bv. 'Net2.4') werkt alles prima.

Als ik verbind met een verschillende netwerk naam (bv. Decoder 2 op 'Net2.4' en het toestel met app op 'Net5.1' krijg ik de 'enkel op het thuisnetwerk' foutmelding. Dat de IP's desnoods naast elkaar liggen maakt niet uit. Als de netwerknaam verschilt, no dice.

Mvg, Peter

 

 

 

0 pluimen
cuypz
Ervaren verkenner

Fijn dat je het als opgelost beschouwt 🙂  Ik hoop dat ik niet betweterig overkom, want ik wil je enkel maar helpen.  Daarom dat ik er hieronder nog een laatste keer wat dieper op in wil gaan, want de conclusie die je trekt houdt technisch gezien eigenlijk weinig steek.  Ik zeg niet dat het niét kan, wel dat het de eerste keer zou zijn dat ik dat ooit heb gehoord in mijn 15-jarige carrière en ik in zo'n geval nogal skeptisch ben over de waarschijnlijkheid ervan.

Je blijft met je verhaal enkel bevestigen dat er meerdere DHCP servers actief zijn op je netwerk, want anders kan je wifi netwerk geen andere range broadcasten als je Orange modem.  En dat is het geval, want je schrijft het zelf.  So far, so good.

Betreffende je eerste punt: decoder 1 en je wifi toestellen gaan elkaar nooit kunnen zien, want je wifi geeft een andere range als je orange modem.  Het maakt daarbij niet uit dat je router met je Orange modem verbonden is met een kabel of wat dan ook: andere ip-range = onzichtbaar voor elkaar.  In je huidige configuratie kunnen ze elkaar enkel zien als het subnetmask van al je netwerken (dus zowel de range op de Orange modem als die op je eigen router) 255.255.0.0 zou zijn, ipv het standaard 255.255.255.0  .  De getallen in het subnetmask bepalen binair hoe groot de range van één netwerk is: bij een subnetmask van 255.255.255.0  bevinden 192.168.1.10 en 192.168.3.11 zich bv. niet in hetzelfde netwerk, bij een subnetmask van 255.255.0.0 bevinden die zich wél in éénzelfde netwerk, maar zitten 192.168.1.10 en 192.169.1.11 dan weer wel nog in andere netwerken.   Daar zijn we het alvast over eens en hoeven we het niet meer over te hebben: die config kan en zal nooit werken op die manier, en beide toestellen (wifi en bekabeld) gaan nooit oordelen dat ze op hetzelfde thuisnetwerk zitten.

Dan, als je wifi router (één fysiek device) meerdere netwerken uitzendt, dan is de kans waarschijnlijk dat je ze in aparte VLANs hebt draaien.  Volgens mij is dat zo ongeveer de enigste manier om op een huis-tuin-keuken router meerdere netwerken te broadcasten (buiten dan de standaard 2.4 , 5.0  en guest broadcast)   In dat geval kunnen ze inderdaad wel hetzelfde ip-adres geven (of een ip-adres vlak naast elkaar), en toch apart van elkaar opereren doordat ze elk in hun eigen gescheiden VLAN zitten die van elkaars bestaan niet afweten.  Twee VLANs kan je beschouwen als twee fysiek gescheiden netwerken, ook al komen ze van hetzelfde toestel.  Jij kan je netwerk in de range 192.168.1.x hebben draaien, en je buurman ook, en toch kan je niet op elkaars toestellen omdat het aparte LANs zijn.  Dat is precies hetzelfde met VLANs, alleen dan binnen je eigen huis.  Mocht dat het geval zijn, dan is het inderdaad logisch dat ze elkaar wel kunnen zien als ze beiden op je Net2.4 zitten (dus in hetzelfde VLAN), en eveneens logisch dat ze elkaar niet kunnen zien als ze op verschillende netwerken zitten (mogelijks dezelfde ip-range, maar toch apart VLAN).  En als ze in dezelfde range opereren ziet het er ook nog eens bijzonder verwarrend uit.  Wat in ieder geval niet logisch is, is dat er op basis van SSID een onderscheid gemaakt zou (kunnen) worden door de app of de decoder.  Mocht dat wel het geval zijn, dan zou een draadloze app nooit een bekabelde decoder kunnen zien (want die zitten ook niet op hetzelfde ssid) en zou de app denken dat hij thuis is als je vriend aan de andere kant van het land toevallig dezelfde netwerk ssid zou gebruiken als jij .

Once again: het ZOU kunnen, ik beweer niet dat je onzin uitkraamt, maar ik acht de kans toch wel eerder klein dat een bedrijf als Orange op zo'n amateuristische wijze zou werken.  Immers, als de app wel op basis van IP kan oordelen of een wireless en een bekabeld toestel zich op hetzelfde thuisnetwerk bevinden, waarom zouden ze zich dan ineens gaan baseren op SSID van zodra de decoder niet meer bekabeld maar via wifi is verbonden?  Snap je waarom ik moeite heb met die conclusies?

 

Dit alles gezegd zijnde ontgaat mij wel een beetje het nut van:
1. meerdere wifi netwerken te broadcasten waarvan je verwacht dat ze toch ip-adresssen in dezelfde range zouden uitdelen en waarvan de geconnecteerde toestellen elkaar zouden moeten zien.  Waarom dan niet gewoon één wifi netwerk met één naam?  Je kan zelfs de 2.4ghz en de 5.0ghz laten broadcasten onder dezelfde naam en security, devices zijn tegenwoordig intelligent genoeg om zelf te beslissen of ze moeten connecteren op het 2.4ghz netwerk of op het 5ghz netwerk en schakelen ook automatisch over indien er een access point dichter in de buurt is dat hetzelfde netwerk (SSID & security) broadcast .  Het enige nut voor meerdere wifi netwerken in je thuisnetwerk is als je bv. een gast wifi wil opzetten, en in die config is het juist wenselijk dat die geen devices kan zien op je "normale" netwerk.  Dat is dan ook meteen het enige nut dat ik zie voor meerdere wifi netwerken: zorgen dat geconnecteerde toestellen op de verschillende netwerken elkaar NIET kunnen zien, hetgeen jij zelf ook vaststelt.
2. een andere ip-range broadcasten op je wifi dan de range die je Orange modem uitdeelt, waardoor bekabelde toestellen op je Orange modem en wifi toestellen op je eigen router per definitie niet met elkaar kunnen communiceren.  Andere ranges gebruiken kan wel zijn nut hebben om bv. de computer van de kids af te sluiten van de rest van je thuisnetwerk, voor het geval ze een virus binnen zouden trekken.  Of om kwetsbare "smart home" toestellen zoals bv. een deurbel of een smart koelkast los te zetten van de rest van je netwerk zodat niemand op je PC kan inbreken via een zwakke schakel naar buiten toe.

Ik adviseer je daarom nogmaals om je thuisnetwerk te herbekijken, en liefst van al te vereenvoudigen.  Het lijkt me daarbij verstandig om de Orange modem in de toekomst alle ip-adressen in je thuisnetwerk uit te laten delen (dus alles in de range 159.166.xxx.yyy), de dhcp functie in je eigen router uit te schakelen en jezelf te beperken tot één SSID en één beveiligingssleutel, al dan niet aangevuld met een aparte gast wifi die los staat van je intern netwerk, mocht je dat nodig hebben.

Peter_R
Aspirant verkenner

Gisteren na het het opstarten toch weer problemen. ik was weer niet thuis volgens de app. Merkwaardig : Decoder 2 en iOS via 2.4 IP's XXX.YYY.ZZZ.020 en XXX.YYY.ZZZ.025, en niet willen. Hoewel de dag eerder dezelfde IP's en perfect werken.

Koppelen en ontkoppelen van de apps werkt in alle gevallen vlekkeloos.

Ik heb nu zowel WiFi als DHCP op de Orange router gedisabled, en zowel Decoder 1 als Decoder 2 via Wifi 2.4 verbonden met 'mijn' router. Ook de apps (iOS en droid) laat ik via 2.4 verbinden met de router.

Voorlopig geen issues.

Vanavond ga ik proberen of 1 en droid via 5 GHz en 2 en iOS via 2.4 ook werkt. 't Zou moeten.

 

 

 

 

 

0 pluimen
cuypz
Ervaren verkenner

Ik ben benieuwd, dus hou ons zeker op de hoogte.

Peter_R
Aspirant verkenner

Het is niet dat ik niet op prijs stel dat iemand zoveel moeite doet om iets uit te leggen, maar ik heb de indruk dat u mordicus een probleem wil oplossen dat niet bestaat.

Laat ons daarbij even voorbij gaan aan 'het nut' van de configuratie van mijn thuisnetwerk : het is precies zoals ik het wil, en de redenen zijn de mijne. Ik heb er over nagedacht. Passons.

Ik reïtereer even.

1. ALS ik de WiFi in de Orange modem activeer, en ik plug daar met UTP de decoder in, en maak er een WiFi netwerkje op aan met de basisinstellingen, werkt het NIET. Dit zou m.i. toch moeten functioneren. Of deelt de modemsoftware aan UTP verbindingen andere IP's uit dan het WiFi gedeelte ? Ik denk het niet.

2. De WiFi van de Orange Modem staat UIT. NOOIT zal ik deze activeren. Tenminste niet permanent. Ik ben niet gek.

Toch bedankt voor al uw moeite. Het was zeker leerzaam.

Peter

 

 

 

 

0 pluimen
Leden met de meeste pluimen