1 message(s)

Hoge data-piek bij gebruik van streaming app — iemand hetzelfde probleem?

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag over mijn mobiele dataverbruik en hoop dat iemand hier misschien ervaring mee heeft.
De voorbije weken merk ik dat mijn dataverbruik enorm piekt telkens ik een bepaalde streaming app gebruik (voornamelijk onderweg). Het gaat om een legale video-/sportstreamingdienst die in België werkt, maar het dataverbruik lijkt soms véél hoger dan wat de app zelf aangeeft.

Bijvoorbeeld:

• De app zegt dat een uitzending in “Medium” kwaliteit ongeveer 1 GB per uur verbruikt.

• Maar in mijn My Orange-app zie ik na een uur soms bijna 2 GB verdwenen.

• Dit gebeurt vooral wanneer ik switch tussen 4G en 5G, of wanneer het signaal minder stabiel is (zoals op de trein).

Daarom vroeg ik me af:

1. Is het normaal dat streaming apps automatisch de kwaliteit verhogen wanneer de verbinding beter wordt, zelfs als je het manueel hebt ingesteld?

2. Kan dataverbruik hoger uitvallen bij netwerkfluctuaties (4G → 5G → 4G) omdat de stream telkens opnieuw buffert?

3. Zijn er bij Orange instellingen of tips om dit wat te beperken? Bijvoorbeeld een manier om streaming te optimaliseren, of een instelling die ik over het hoofd heb gezien.

4. Heeft iemand met andere streaming apps hetzelfde meegemaakt?

Ik wil vooral vermijden dat ik telkens onverwacht mijn databundel overschrijd, zeker tijdens live sportstreams — want dat loopt snel op.

Alle tips of ervaringen zijn welkom!
Bedankt alvast 😊

Guérisseur vétéran

• 

646 Messages

Bonsoir @juanperez99 ,

Juste pour info, vous vous trouvez sur la partie francophone de la communauté...

Cordialement.

Super User

• 

8K Messages

• Ik zou het niet zoeken in punten 1 t/m 4.  Het data verbruik ligt gewoon hoger, dan aangekondigd
  •  Als je extra kosten wil vermijden, schakel dan over naar de nieuwere gsm abonnementen.  Buiten bundel is dan verlaagde snelheid, geen extra kost

Meilleurs membres de la communauté

Voir plus
  • Super User

• 

11.3K Messages

11.3K

• Super User

• 

8K Messages

8K

• Super User

•