Pisteur expérimenté
•
26 messages
TP-Link router verstoort internet voor andere apparaten
Hallo,
Ik zit met een vreemde situatie die ik niet kan verklaren. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Omdat mijn Orange modem op een onhandige plek staat, gebruik ik een TP-Link WR841N (v14) als enige bron van wifi. De rest van mijn netwerk is bekabeld.
De Orange modem staat in router mode en hierop is DHCP dan ook actief.
In principe zou de TP-link router dan op AP mode moeten staan met DHCP uitgeschakeld, maar toch krijgen mijn verboden apparaten geen IP toegewezen. Daarom staat hij nu in router mode met DHCP uitgeschakeld. De WAN poort van de TP-link router wordt dus niet gebruikt.
Omdat de dekking van mijn wifi toch niet optimaal was, heb ik deze verplaatst naar de bovenverdieping achter een switch. Dat werkte een aantal uren goed, maar telkens wanneer er zwaar gebruik wordt gemaakt van de wifi, verslechtert de verbinding enorm op de andere apparaten die bekabeld zijn aangesloten op dezelfde switch. Dit was gisteren goed merkbaar met de PS4 en voicechat. Mijn stem viel de hele tijd weg en mijn controller inputs haperden. Trek ik de patchkabel uit de TP-link router, is het probleem onmiddellijk opgelost.
Oud netwerkschema:
Orange modem -> switch 1 -> switch 2 -> digibox en chromecast
-> laptop (bekabeld)
-> switch 3 -> PS4
-> Computer
-> TP-Link router
Nieuw netwerkschema:
Orange modem -> switch 1 -> switch 2 -> digibox en chromecast
-> laptop (bekabeld)
-> switch 3 -> PS4
-> Computer
-> TP-Link router
De switches zijn allemaal van het type TP-Link TL-SG105.
Het IP adres van de router is ingesteld op 192.168.0.11 (maar dit zou niks mogen doen, want DHCP staat uit?)
De DHCP server van de Orange modem is ongewijzigd (192.168.0.100 - 192.168.0.199).
Zit ik ergens met een lus of ligt het gewoon aan de instellingen van de TP-link router?
Zie bijlage voor een schematisch overzicht.
Aucune réponse!